Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 10 mei 2014 14:21

Top, dat is net wat ik zocht.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mei 2014 19:21

Orlok schreef:Tweede band is nu ook gemonteerd en op druk gebracht. Nu even wachten dat ook deze band op druk blijft en dan de latex er in.

Vanmorgen was de eerste band nog wel op druk maar wel wat minder, hoeveel drukverlies weet ik niet, vind dat ook niet zo interessant zolang het maar niet te veel is. Dus nu het binnenventiel losgeschroefd en de latex er in gespoten met een kunststof injectiespuit, dat gaat beter dan met het flesje van Schwalbe. ;)

Met het tweede wiel dus weer begonnen met 2 lagen 'yellow-tape', daarna het ventiel er in, deze had ik al aangepast aan de nieuwe situatie dus met teflon-tape enigszins het eind taps getapet. Band eromheen leggen ging zoals gisteren, dus zeer moeilijk, dus weer met kunststof bandenlichters en de VAR-bandenknecht, daarna kon ik pas het ventiel goed er in drukken en aandraaien. De zijkanten van de band en de velg insmeren met montagesop en oppompen maar, ook hier lekte weer het ventiel maar nu door het goed aandraaien van het ventielmoertje was het zo verholpen.

Nu maar wachten op een beetje redelijk weer - het komt hier in Almere soms met bakken uit de hemel - om de eerste proefrit te gaan maken. Wordt vervolgd. :D
Nou, ze staan nog steeds op druk, maar het weer werkt niet mee om te gaan testen. Ook vandaag kwam de regen soms met bakken naar beneden. :( De vooruitzichten voor morgen beloven ook niet veel goeds. :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 mei 2014 14:59

Ik heb gisteravond de Ultremo ZX van de carbon velg afgehaald en vervangen door een Schwalbe One tubeless: eitje!
De One's vallen dus echt ruimer. Met een bandenknecht was het zo gepiept.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2014 16:53

Dat zei ik toch. Maar hoe dik was nou jouw Ultremo band (ik denk 25-622) in werkelijkheid.? En nu die van de 'One'? Ik ben toch wel benieuwd nu die Ultremo 23-622 van mij in werkelijkheid maar 20 mm dik blijkt te zijn. Nogmaals het staat wel mooi, net een tube. ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2014 17:08

Nou, daar komt ie dan. Vandaag tussen de buien door mijn eerste ervaring met tubeless banden. Toppie, rijdt geweldig, in het begin een beetje wennen want het voelt toch een beetje sponzig aan als je het niet gewend bent, zeker bij het aanzetten. ;)

Met mijn gewicht van 90+ ben ik gewend te rijden met 9bar en sinds mijn carbon velgen - max 120PSI - nu sinds kort met 8bar, nu met de Ultremo ZX tubeless heb ik de druk op 7bar gebracht. Btw, de banden stonden vanmorgen nog op 6bar van de 7bar na 3 dagen gewacht te hebben op redelijk weer. :)

Vooral op slechte wegen rijdt het comfortabeler en sneller, je stuitert minder over de klinkers. Op een goed geasfalteerde weg voel je het verschil wat minder maar m.i. toch rijdt tubeless toch beter. Weer een blijde tubeless rijder erbij. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 12 mei 2014 18:31

JoostG schreef:Ik heb gisteravond de Ultremo ZX van de carbon velg afgehaald en vervangen door een Schwalbe One tubeless: eitje!
De One's vallen dus echt ruimer. Met een bandenknecht was het zo gepiept.
Sorry als dit al gevraagd is maar ik heb geen zin alle pagina's door te zoeken,

welke breedte velgtape heb je gebruik voor je carbon clinchers?
En welke ventielen+ventielverlengers?

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 12 mei 2014 19:50

Jordy,

Volgens mij heb je dit nodig.
http://www.notubes.com/Universal-44mm-T ... -P163.aspx
http://www.notubes.com/Pair-of-40mm-Thr ... -P611.aspx
http://www.notubes.com/Stans-Rim-Tape-1 ... m-P54.aspx

Ik weet van JoostG dat hij bij gebrek en extenders 80mm ventielen uit binnenbanden heeft geknipt. Het schijnt ook nog goed te werken.

Bovenstaande spullen zijn trouwens hier in de buurt te koop (Bakker Racing Products)

Ik heb zelf een Ultremo ZX tubeless set gekocht voor mijn carbon wielen, maar ik twijfel of ik nog een poging ga doen om die op de carbon wielset te krijgen. Het is zo krap dat de banden bijna niet om de velg gaan. Aangezien ik een (nog nader te kiezen) TL-ready aluminium wielset ga bijkopen, denk ik er aan om de Ultremo's daar op te leggen.
Weet nog niet of ik normale banden op de carbon wielen ga leggen, of misschien One tubeless op de carbon wielen ga leggen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 mei 2014 19:57

JordyFr schreef:
JoostG schreef:Ik heb gisteravond de Ultremo ZX van de carbon velg afgehaald en vervangen door een Schwalbe One tubeless: eitje!
De One's vallen dus echt ruimer. Met een bandenknecht was het zo gepiept.
Sorry als dit al gevraagd is maar ik heb geen zin alle pagina's door te zoeken,

welke breedte velgtape heb je gebruik voor je carbon clinchers?
En welke ventielen+ventielverlengers?
Ik heb Stans Yellowtape 21mm gebruikt bij mijn carbonvelgen.

Wat betreft losse ventielen: knippen uit binnenband. Dat werkt perfect (zolang het ventiel schroefdraad heeft).

Verder adviseer ik te gaan voor de One's. Dat is goed te doen in vergelijking tot de Ultremo's.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2014 20:11

FranX78 schreef:Jordy,

Volgens mij heb je dit nodig.
http://www.notubes.com/Universal-44mm-T ... -P163.aspx
http://www.notubes.com/Pair-of-40mm-Thr ... -P611.aspx
http://www.notubes.com/Stans-Rim-Tape-1 ... m-P54.aspx

Ik weet van JoostG dat hij bij gebrek en extenders 80mm ventielen uit binnenbanden heeft geknipt. Het schijnt ook nog goed te werken.

Bovenstaande spullen zijn trouwens hier in de buurt te koop (Bakker Racing Products)

Ik heb zelf een Ultremo ZX tubeless set gekocht voor mijn carbon wielen, maar ik twijfel of ik nog een poging ga doen om die op de carbon wielset te krijgen. Het is zo krap dat de banden bijna niet om de velg gaan. Aangezien ik een (nog nader te kiezen) TL-ready aluminium wielset ga bijkopen, denk ik er aan om de Ultremo's daar op te leggen.
Weet nog niet of ik normale banden op de carbon wielen ga leggen, of misschien One tubeless op de carbon wielen ga leggen.
Ach, het is @JoostG gelukt, het is mij ook gelukt beide wel met een bandenknecht, dus . . . waarom jij dan niet zou ik zeggen. ;)

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 12 mei 2014 21:09

:) mooi,

Het zal ook heus wel lukken, maar ik ben bang dat ik ze er onderweg niet af krijg als ik een keer een serieus lek rij.

Maar omdat ik toch nog een set wielen koop, heb ik ook nog een set banden nodig. Dus ik denk dat ik maar een setje One's bij bestel. En die Ultremo's komen binnenkort nog wel van pas op de wielset die ik nog koop.
Ik wilde een halve liter van die Schwalbe blue doc er bij bestellen, maar lees hier en daar dat het maar beperkt houdbaar is. Op het kleine flesje wat ik bij de ultremo's kreeg zie ik niets staan van een houdbaarheidsdatum. Weet iemand hoe het zit?
Heb ik die easy fit ook nodig op kan ik hier ook zeepsop voor gebruiken als die op is.

Ik wil nu dus een setje van de One (25 breed) kopen. Weet iemand of die ergens te vinden is goedkoper dan onderstaande link (incl verzendkosten)?
http://www.futurumshop.nl/schwalbe-one- ... x23c.phtml

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 mei 2014 21:21

FranX78 schreef::) mooi,

Het zal ook heus wel lukken, maar ik ben bang dat ik ze er onderweg niet af krijg als ik een keer een serieus lek rij.

Maar omdat ik toch nog een set wielen koop, heb ik ook nog een set banden nodig. Dus ik denk dat ik maar een setje One's bij bestel. En die Ultremo's komen binnenkort nog wel van pas op de wielset die ik nog koop.
Ik wilde een halve liter van die Schwalbe blue doc er bij bestellen, maar lees hier en daar dat het maar beperkt houdbaar is. Op het kleine flesje wat ik bij de ultremo's kreeg zie ik niets staan van een houdbaarheidsdatum. Weet iemand hoe het zit?
Heb ik die easy fit ook nodig op kan ik hier ook zeepsop voor gebruiken als die op is.

Ik wil nu dus een setje van de One (25 breed) kopen. Weet iemand of die ergens te vinden is goedkoper dan onderstaande link (incl verzendkosten)?
http://www.futurumshop.nl/schwalbe-one- ... x23c.phtml
Ik ben inmiddels een aantal goed lek gereden met mijn Ultremo's. Beetje eigen schuld dikke bult, aangezien ik met de tubeless banden ongeveer overal durf te rijden. De latex doet goed zijn werk, en je hoeft hooguit bij te pompen. Mocht je echt serieus lek rijden, dan kan je de buitenband weggooien en gaat een binnenband je niet helpen.

Zeepsopje werkt net zo goed.

Ik heb recent de One's gekocht bij Bakker Racing, de 23mm. Deze lijken echter breder te vallen op de velg dan de Ultremo's.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 mei 2014 00:47

JoostG schreef: Ik ben inmiddels een aantal goed lek gereden met mijn Ultremo's. Beetje eigen schuld dikke bult, aangezien ik met de tubeless banden ongeveer overal durf te rijden. De latex doet goed zijn werk, en je hoeft hooguit bij te pompen. Mocht je echt serieus lek rijden, dan kan je de buitenband weggooien en gaat een binnenband je niet helpen.
Maar dus nog steeds niet "echt" lek gereden ?
Wel jammer voor een klassering in het lekke banden topic..... :mrgreen:

Bij zo'n serieus lek misschien een bankbiljetje in de band om te zorgen dat een biba het zal houden tot thuiskomst ?

Nog geen ervaring mee, ik kijk na 1370 km tubeless nog steeds uit waar ik rij. :oops:
Wel spannend, vroeger of later kom ik toch ergens te staan, of niet.
En tegenwoordig hebben we een mobiele telefoon mee, dus kunnen altijd opgehaald worden.

Plaats reactie