Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 07 dec 2013 22:26

Ik heb Fulcrum Racing 1 normaal model (2009) en sinds dit jaar de 2 way-fit uitvoering. Met die laatste rijd ik vanaf april dit jaar met de Schwalbe Ultremo ZX tiubeless banden. Rijd prima, 0 keer lek (4000km).
Velgprofiel is idd iets steiler, zodat de band er beter achter blijft haken (en een stuk moeilijker erop te leggen is)
Bevalt prima, ik rijd met 0.5 bar minder
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2013 17:35

JoostG schreef:Ben ook maar weer een avondje verder gaan speuren op het internet. Heel veel info is niet te vinden op het gebied van tubeless voor racers, maar dat is ook niet gek met het beperkte aanbod.
Wel zijn een aantal dingen duidelijker geworden:
1. Verschil tussen 'gewone' velg en 2 way fit velg heeft volledig te maken met luchtdichtheid. Het velgbed is anders en het 'hoekje' waarin de (draad van de) band getrokken wordt is nauwer bij 2-way. Je kunt een normale clincher gebruiken, maar het schijnt lastig te zijn de velg volledig luchtdicht te krijgen.
2. De tubeless band is anders dan een clincherband: met name de wang van tubeless band is dikker vanwege andere vorm en druk bij rijden.

Carbon en tubeless? Ik zie dat Farsports een 2014 versie clincher en tubeless aanbiedt.
Kun je effe de link posten van de Farsports 2014 clincher en tubeless?
(Ik kan het niet vinden)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 dec 2013 20:08

@ nijkie
Kan me voorstellen dat je het niet kan vinden. Chinezen en websites, het wordt nooit een top combinatie.
Een beetje verborgen op de site is een button 'shop', en daarmee wordt je doorgestuurd naar de webshop wheelsfar.com.
De velgen waar ik het over had, vind je via deze link http://wheelsfar.com/2014-new-50mm-clin ... p-298.html
Heb al contact gehad met Farsports: de spaak gaten dienen nog wel gedicht te worden om de velg luchtdicht te maken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 dec 2013 21:51

JoostG schreef:@ nijkie
Kan me voorstellen dat je het niet kan vinden. Chinezen en websites, het wordt nooit een top combinatie.
Een beetje verborgen op de site is een button 'shop', en daarmee wordt je doorgestuurd naar de webshop wheelsfar.com.
De velgen waar ik het over had, vind je via deze link http://wheelsfar.com/2014-new-50mm-clin ... p-298.html
Heb al contact gehad met Farsports: de spaak gaten dienen nog wel gedicht te worden om de velg luchtdicht te maken.
thx,Ben wel benieuwd naar de reviews van Tubeless carbon wielen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 10 dec 2013 07:51

Ik ben van plan ze aankomende maand te bestellen. Op het moment dat ik wat kilometers heb gemaakt, dan post ik wel een berichtje.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 dec 2013 13:46

Ziet er goed uit en de prijs is ook goed.

Hoe zijn de gewichten kloppen die een beetje?
Wel erg laag als ik het zo lees.

ben iig benieuwd naar je ervaringen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 jan 2014 16:39

Het positieve nieuws: de velgen zijn binnen en zien er schitterend uit. Meer positief nieuws: 1 tubeless Ultremo zit om het achterwiel. Maar dan het mindere verhaal….. De meegeleverde tubeless ventielen zijn niet te gebruiken. Ze zijn te laag (goed voor 24mm, max 38mm), en de bijgeleverde dopjes passen niet in de ventielgaten. Werken met extenders heeft dan ook geen zin. Ik heb dit opgelost door 2 binnenbanden met lange ventielen te kannibaliseren (ventielen uitgeknipt om te gebruiken als los ventiel). Met veel pijn en moeite had ik op een gegeven moment de band er om. Bij het oppompen wilde hij niet zetten. Uiteindelijk op en neer naar de FM voor patronen, loste dit probleem op.
De band om het voorwiel krijgen is onmogelijk. Ik heb de band eerst langere tijd om mijn Zonda velg gelegd om op te rekken, later er zelf met mijn volle gewicht aangehangen op de trap. Zeep, noem maar op, het gaat gewoon niet.
De lol is er nu een beetje van af, dus ik laat het maar zo voor vanavond. Morgen zal ik een tweede poging, en tevens laatste poging wagen. Mocht het dan niet lukken, dan gaan er clincher om de carbonvelgen en zal ik mijn zonda's tubeless maken.
Later meer…..
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2014 20:37

Ik zat al te denken om mijn assaults tubeless te maken maar teglijker tijd dacht ik waar haal ik die lange ventielen vandaan........... ik zal eens zoeken of ze te krijge zijn ergens.

Wat voor velglint heb je erin liggen. Belangrijk is een dun plaklint, anders gaan de banden er amper op.
als je in de buurt woont mag je wel langkomen, wil ik het ook wel proberen

edit gevonden
http://www.notubes.com/Pair-of-40mm-Thr ... -P611.aspx

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 jan 2014 21:50

wasbeer2006 schreef:Ik zat al te denken om mijn assaults tubeless te maken maar teglijker tijd dacht ik waar haal ik die lange ventielen vandaan........... ik zal eens zoeken of ze te krijge zijn ergens.

Wat voor velglint heb je erin liggen. Belangrijk is een dun plaklint, anders gaan de banden er amper op.
als je in de buurt woont mag je wel langkomen, wil ik het ook wel proberen

edit gevonden
http://www.notubes.com/Pair-of-40mm-Thr ... -P611.aspx
Ik heb 3 avonden gezocht, bij fietsenmakers binnengewandeld, maar geen lange losse ventielen (70 of 80mm). Een verlenger gaat ook niet werken: is glad, terwijl ventiel aangedraaid moet worden voor luchtdichtheid. uiteindelijk heb ik het opgelost door een lang ventiel te knippen uit een binnenband. Dat werkt.

In de velg waarop ik de band niet krijg. ligt Stans Yellow tape.

Wie weet zie je me wel verschijnen. Ben nu de band aan het oprekken, en wacht op een VAR tyre lever. Wie weet gaat dat werken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2014 11:05

De verlengers zijn met draad, speciaal om notubes ventielen te verlengen. Dat gaat dus wel werken.
Deze zijn 40mm, daar kan je een notubes 44mm mee verlengen tot een 78-82mm

Dat moet genoeg zijn.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 jan 2014 11:25

wasbeer2006 schreef:De verlengers zijn met draad, speciaal om notubes ventielen te verlengen. Dat gaat dus wel werken.
Deze zijn 40mm, daar kan je een notubes 44mm mee verlengen tot een 78-82mm

Dat moet genoeg zijn.
Ik zie het. Daar hebben ze goed over nagedacht. Mocht je toch nog aanhikken tegen 26 dollar en evt verzendkosten: hoog ventiel uit oude binnenband werkt perfect.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2014 12:59

Bike components heeft ze ook, bij mijn volgende bestelling gaan ze wel mee.
Wil toch eens proberen een assault tubeless te rijden.

Plaats reactie