Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 20 dec 2022 15:25

Zou vreemd zijn als dat niet kan: dan zou je de hele winter niet tubeless kunnen rijden
Courir c'est mourir un peu

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 dec 2022 15:28

Dat dat kan weet ik wel. Gaat mij meer om de eerste keer waarbij de band nog verder luchtdicht moet worden gemaakt door de vloeistof.
Ride bikes, not tanks!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 dec 2022 15:31

Het zal wel uitmaken, maar of je het echt merkt denk het niet.
Er zit water in de vloeistof dus temperatuur gaat invloed hebben en rubber van je band is ook minder flexibel bij lage temperaturen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 dec 2022 15:32

leon1 schreef: 20 dec 2022 15:28 Dat dat kan weet ik wel. Gaat mij meer om de eerste keer waarbij de band nog verder luchtdicht moet worden gemaakt door de vloeistof.
En wat is dan het verschil volgens jouw, ben je bang dat een en ander bevriest of zo, je handen misschien maar niet de sealant. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 dec 2022 19:25

Ik heb wel het idee dat je de banden bij warm weer eerder dicht rijd.
Al moet ik zeggen bij de banden die ik de laatste twee jaar heb gekocht ze vrijwel allemaal meteen dicht zijn.

Vroeger was je nog wel eens een paar ritten aan het klooien, maar nu heb ik dat niet meer.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 dec 2022 19:33

Iedereen is het er over eens dat het weinig verschil maakt. :winkthumb: Dus dan ben ik gerustgesteld. :lol: Het was gewoon een vraag in het algemene om iemand een ervaring heeft dat het niet handig is.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 dec 2022 19:45

Chefske schreef: 20 dec 2022 12:14 En als je de band vanuit de binnenkant plakt, maakt het dan qua duurzaamheid nog verschil of het een gaatje in het loopvlak is of in de wang? En welke plakkers gebruik je hiervoor?
Zoals gezegd er zijn tubeless plakkers voor in de handel. Ik heb al meerdere banden geplakt met die van TipTop en de meeste daarvan rijden nog altijd rond. Ook in de wang van de band. Maar er zijn er ook die "gewoon" Simpson-plakkers gebruiken met normale solutie. Schijnt dus ook te werken.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 20 dec 2022 21:24

Dit alles gelezen hebbend denk ik dat het verstandig is om op enig moment na het installeren van een dynaplug, de band los te maken en te kijken of verdere reparatie nodig is. Ik vind het grote voordeel van zo'n plug dat je bij het lek rijden niet een half uur in de berm zit je band te verwisselen. Dat je dat dan later thuis moet doen is niet zo erg.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 20 dec 2022 23:07

Ik heb laatst lek gereden op mijn mtb, gat zat tussen de nopjes vd band.
Heb er toen onderweg een dynaplug ingedaan en die zit er nu al weer zo'n 500 km in zonder problemen.
Laat hem ook nog gewoon zitten.

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 20 dec 2022 23:46

Ik heb meerdere slechte ervaringen met de blauwe lijm van de Rema Tip Top Tubeless set. De plakker komt terug los bij tubeless gebruik, ondanks zorgvuldig proper maken en opschuren. Ik gebruik Orange Seal Endurance. Een plakker geplakt met gewone doorschijnende Rema vulcanisatielijm bleef wel, dus ik denk dat het de combinatie Orange Seal en blauwe lijm is.

De fietsenmaker in Vic, Spanje, waar ik zo'n band repareerde, had in het algemeen geen goede ervaringen met plakkers en tubeless. Hij gebruikte patch pluggen om MTB banden te pluggen als de klant daarom vroeg.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 dec 2022 07:55

Wat ook werkt zijn de snelplakkers van bv Parktool om een binnenband te plakken.
Die kun je ook aan de binnenkant van je tubeless buitenband plakken om evt. lekken te dichten, heb dit al een paar maal gedaan.
Je kan dan aan de buitenkant van de band, wanneer het gat redelijk groot is, met rubberlijm het gaatje/gat opvullen.
Ook dit is een easy fix om nog wat langer van je banden gebruik te kunnen maken.
Ook met gewone Simson plakkers en lijm heb ik al verschillende banden gerepareerd.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 21 dec 2022 08:47

scottpch schreef: 21 dec 2022 07:55 Wat ook werkt zijn de snelplakkers van bv Parktool om een binnenband te plakken.
Die kun je ook aan de binnenkant van je tubeless buitenband plakken om evt. lekken te dichten, heb dit al een paar maal gedaan.
Je kan dan aan de buitenkant van de band, wanneer het gat redelijk groot is, met rubberlijm het gaatje/gat opvullen.
Ook dit is een easy fix om nog wat langer van je banden gebruik te kunnen maken.
Ook met gewone Simson plakkers en lijm heb ik al verschillende banden gerepareerd.
Dit heb ik ook al eens gedaan inderdaad, ook geen problemen mee gehad. :like: Hoewel de parktool plakker uiteindelijk wel wat los zat aan de randjes toen ik de band uiteindelijk verving, maar dat was na een behoorlijke tijd probleemloos doorrijden.

Bovendien heb ik ook het idee dat zodra er toch nog een lekje ontstaat langs zo'n plakker dit direct wordt opgelost door de sealant.

Plaats reactie