Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 mei 2023 22:10

Ik heb op 4000 km met mijn gravelbike toch al 2x lek gestaan. Volgens de fm was het gat te groot om te kunnen dichten, maar toch is mijn vertrouwen er een heel stuk minder in geworden.
Was eigenlijk mijn woon werk fiets, maar omwille van die reden ga ik er niet meer mee naar mijn werk.
Misschien pech, maar ik heb er wel grote twijfels door gekregen om mijn racer tubeless te gaan zetten. Vooral omdat ik beide keren een call of shame heb mogen doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2023 07:49

Ja maar dan had je met een biba toch ook een probleem gehad?
Kies als je ww rijd de juiste banden, bredere banden gaan eerder lek.
Gravelbanden met een glad loopvlak is vragen om lekke banden op de weg.
Maar veel zijn er onnodig bang voor extra weerstand van een beetje profiel.

Overigens vind ik de meerwaarde voor tubeless op de racer ook nihil.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2023 07:51

Toen ik laatst een gaatje kon fixen in enkele tellen met een dynaplug was ik er toch heel blij mee.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mei 2023 07:56

Hangt er ook sterk vanaf waar je rijdt. In de Ardennen met al die gaten in de weg is de meerwaarde een heel stuk groter.

Dat de meerwaarde op de racer kleiner is, zal niemand verder ontkennen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2023 09:22

Tsja; mevr1975 kan wel een band pluggen en oppompen, maar even een bandje wisselen heeft ze de kracht niet voor in haar vingers.
Dan is de meerwaarde enorm.
Less is bore

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mei 2023 10:25

wasbeer2006 schreef: 18 mei 2023 07:49 Overigens vind ik de meerwaarde voor tubeless op de racer ook nihil.
En dat zegt iemand die er 'verstand' van heeft?
Zowiezo kan je met tubeless minstens één bar minder druk in de banden hebben = meer comfort
Zowiezo kan je met bijvoorbeeld 100 keer een lek bij tubelessbanden 95 keer gewoon doorrijden, bij 5 keer een Dynaplug steken of een binnenband monteren terwijl je anders 100 keer een binnenband moet wisselen = meer plezier :like:

En dat iemand in 4000 kilometer 2 keer heeft lek gereden met tubelessbanden op de racer en daardoor twee keer een 'call of shame' heeft gehad heeft niets met tubeless te maken. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

dnnscz78
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2010 12:00

dnnscz78 18 mei 2023 11:29

Ik rijd hier (Tsjechie) op ronduit slechte wegen op mijn racefiets. Heb er al 2 jaar (ong. 10.000 km) tubeless onder zitten. 25mm - 5,5 voor, achter een tikje meer. Nog geen lekke band gehad. Nu moet ik zeggen dat ik ook 4-5 maanden per jaar op mijn winterfiets rijd. Daar heb ik nog binnenbanden in zitten. En ook geen lekke band in de laatste 2 jaar. Maar daar zitten banden onder die maar 1 functie hebben : niet lek gaan. Comfort etc kan mijn niet schelen. Hoofdzakelijk wil je hier in de winter niet met een lekke band staan. Maar voor op mijn niet winterfiets is tubeless helemaal goud.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 18 mei 2023 12:34

Hier de afgelopen maanden met conti gp5000 tl banden gereden. Inmiddels 5000km gereden en geen enkele keer lek gereden. Ik heb de banden niet tubeless gemaakt maar gewoon met biba gereden.

De achterband is inmiddels op en ik was eigenlijk van plan om wederom dezelfde bandjes te kopen aangezien ik hier erg tevreden over ben.

Ik heb toch besloten om voor de 'normale ' gp 5000 te kopen en dan met latex binnenbandjes. Deze combinatie is een stuk lichter, ik verwacht net zo comfortabel en het belangrijkste argument voor mij. Geen kliederboel bij lek rijden.

Mocht dit niet bevallen dan ga ik de volgende keer voor een tubeless set-up.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2023 13:04

@orlok, bandenspanning is echt een onzin argument. Hoe hard of zacht een band kan worden gereden hangt van het karkas af.
De nieuwere banden moet je sowieso minimaal een halve bar zachter rijden, maar ook als je een binnenband steekt.
Je moet het gewoon voelen wat per band en combo de fijnste combo is en dan heb je met tubless echt niet meer comfort.
Ik rijd de nieuwe pirelli,s op 3.7 voor en achter terwijl mijn oude schwalbes een halve bar meer hadden en zachter en wat zwabberiger voelde dan de pirelli,s.

Ik rijd nooit lek op de racer als ik hier mensen hoor die elke 2000km lek rijden weet ik niet wat je allemaal doet, maar mijn laatste lekke band is 4 jaar geleden ik gok een 25000km. En ik wil best een eens filmpje maken hoe ik rijd, maar ik denk dat er weinig zijn die die capriolen op een racefiets doen.

Het gaat me erom dat het geen must have optie is in de polder en als je geen zin hebt, om zoals sommige dat vinden te klooien, is er totaal geen noodzaak.
Banden zijn een stuk duurder, vloeistof ook etc. dus dat kan ook een reden zijn.

Ik vind het vooral mbt veiligheid in de bergen een must, mocht je daar lekrijden blijft de fiets minimaal controleerbaar.
En dat heeft dus te maken met lekbestendigheid, dat is gewoon het enige voordeel.

Ik snap ook wel wat Daniel zegt, ik liet mijn vrouw vroeger ook tubeless rijden zodat ze bij evetueel lek een grote kans had thuis te komen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mei 2023 13:28

wasbeer2006 schreef: 18 mei 2023 13:04 @orlok, bandenspanning is echt een onzin argument. Hoe hard of zacht een band kan worden gereden hangt van het karkas af.
De nieuwere banden moet je sowieso minimaal een halve bar zachter rijden, maar ook als je een binnenband steekt.
Je moet het gewoon voelen wat per band en combo de fijnste combo is en dan heb je met tubless echt niet meer comfort.
Ik rijd de nieuwe pirelli,s op 3.7 voor en achter terwijl mijn oude schwalbes een halve bar meer hadden en zachter en wat zwabberiger voelde dan de pirelli,s.

Ik rijd nooit lek op de racer als ik hier mensen hoor die elke 2000km lek rijden weet ik niet wat je allemaal doet, maar mijn laatste lekke band is 4 jaar geleden ik gok een 25000km. En ik wil best een eens filmpje maken hoe ik rijd, maar ik denk dat er weinig zijn die die capriolen op een racefiets doen.

Het gaat me erom dat het geen must have optie is in de polder en als je geen zin hebt, om zoals sommige dat vinden te klooien, is er totaal geen noodzaak.
Banden zijn een stuk duurder, vloeistof ook etc. dus dat kan ook een reden zijn.

Ik vind het vooral mbt veiligheid in de bergen een must, mocht je daar lekrijden blijft de fiets minimaal controleerbaar.
En dat heeft dus te maken met lekbestendigheid, dat is gewoon het enige voordeel.

Ik snap ook wel wat Daniel zegt, ik liet mijn vrouw vroeger ook tubeless rijden zodat ze bij evetueel lek een grote kans had thuis te komen.
Dan begrijp ik wel wat jij bedoelde met nihill want als jij zoals jij beweert met de racer nooit lek rijdt en dan ook met oude Schwalbes met binnenbanden op 4,2 bar rijdt en maar 6.000 kilometer per jaar . . . . . . . . . tja dan heeft tubeless voor jouw geen voordeel, eerder nadeel want is duurder, vloeistof ook, klooien etc.. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 18 mei 2023 17:49

Iemand ervaring met de sealant van milkit? Twijfel beetje tussen deze en de muc off sealant.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2023 20:56

Niet met de eerste wel met de twede.

Muc off is wat dikker en als deze ouder wordt droogt ie ook wat dikker op.
Persoonlijk vind ik hem wel fijn. Je hebt niet het klonteren wat je bv met notubes wel kan hebben.
Al is dat ook wel weer band afhankelijk.

Nadeel is als je bv maar 30ml in je band kieperd er door de dikte maar een vrij dunne streep aan vloeistof over de band gaat.
Ik heb nog geen lek gehad, maar ben bang dat je meer moet gebruiken om ook lekbestendigheid te hebben.
Op mijn MTB heb ik ook 1 set met deze vloeistof, nog niet (merkbaar) lek gereden. Daar heb ik overigens ook maar 50ml inzitten omdat ik nu alleen op de UHR rijd. Hij maakt iig wel heel goed dicht

Als je wel eens banden wisselt, bij de MTB doe ik dat wel. Is het wat makkelijker verwijderen dan de notubes bv.
Hij komt ook wel goed uit de testen. Deze zomer naar Oostenrijk met de MTB, dan ga ik er vast wel achterkomen hoe goed het echt is.

Nog wat leesvoer
https://off.road.cc/content/buying/best ... road-12107

Plaats reactie