Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 22 jun 2022 16:29

rene schreef: 22 jun 2022 15:37 @Nuitkor - Vandaag even een rit van kleine 40 km met de Fulcrum Wind 40C wielen gedaan. Gewoon perfect, ik merk geen verschil met de 19mm interne Zipp 303 Tubeless ready wielen. Beide hebben dezelfde banden - alleen vallen ze op de Zipp wielen iets breder ivm interne breedte. De Zipp's zijn tubeless ready - de Fulcrum's niet, maar ze rijden tubeless perfect. Vandaag een paar sprintjes gedaan met mijn zoon - paar km flink doorgetrapt - slecht wegdek gepakt maar de banden/wielen geven geen krimp. Dus @Nuitkor - succes met het tubeless maken van je Farsport wielen, hopen dat het lukt.
Fulcrum Wind 40C werkt inderdaad prima tubeless, ik vond ze zelfs makkelijker tubeless te monteren dan mijn andere officieel tubeless ready wielen (toevallig ook Zipp 303 ;)). Ik heb ze destijds zonder tape gemonteerd maar ik denk dat ik er de volgende keer ook wat op plak voor de veiligheid.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2022 17:07

@Kluus , de reden van tubeless tape is tweeledig. Ten eerste heeft de band een ietsje minder ruimte achter het haakje van de velg, is nagenoeg niks maar toch ( heb 21mm tape gebruikt. Ten 2e schuift een band net iets makkelijker over het gladde tape bij oppompen van de band tov carbon.

Althans deze 2 redenen kon ik verzinnen. Of het flauwekul is weet ik niet, maar ik had zo ( floep-floep ) tubeless.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jun 2022 18:24

Kluus schreef: 22 jun 2022 16:29
rene schreef: 22 jun 2022 15:37 @Nuitkor - Vandaag even een rit van kleine 40 km met de Fulcrum Wind 40C wielen gedaan. Gewoon perfect, ik merk geen verschil met de 19mm interne Zipp 303 Tubeless ready wielen. Beide hebben dezelfde banden - alleen vallen ze op de Zipp wielen iets breder ivm interne breedte. De Zipp's zijn tubeless ready - de Fulcrum's niet, maar ze rijden tubeless perfect. Vandaag een paar sprintjes gedaan met mijn zoon - paar km flink doorgetrapt - slecht wegdek gepakt maar de banden/wielen geven geen krimp. Dus @Nuitkor - succes met het tubeless maken van je Farsport wielen, hopen dat het lukt.
Fulcrum Wind 40C werkt inderdaad prima tubeless, ik vond ze zelfs makkelijker tubeless te monteren dan mijn andere officieel tubeless ready wielen (toevallig ook Zipp 303 ;)). Ik heb ze destijds zonder tape gemonteerd maar ik denk dat ik er de volgende keer ook wat op plak voor de veiligheid.
Het monteren van een laag tubelesstape voor 'veiligheid' in een velg zonder spaakgaten is flauwekul. Want wat denk je daarmee aan veiligheid te bereiken.? De enige reden welke ik kan verzinnen om daarin een laag tubelesstape te leggen is om het zgn. ploppen van de tubelessband te vergemakkelijken, meer niet. Het zou zelfs zo maar averechts kunnen uitwerken omdat je daarmee de speling tussen velg en bandrand verkleint en de band dus te strak in de velg komt te leggen en daarmee dus niet of moeilijk 'plopt'.!

Het makkelijker glijden van de band over een laag tubelesstape zoals @Rene heeft aangegeven is niet evident, dan kan je daar beter zeepsop o.i.d. voor gaan gebruiken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2022 19:28

De enige reden welke ik kan verzinnen om daarin een laag tubelesstape te leggen is om het zgn. ploppen van de tubelessband te vergemakkelijken, meer niet. Het zou zelfs zo maar averechts kunnen uitwerken omdat je daarmee de speling tussen velg en bandrand verkleint en de band dus te strak in de velg komt te leggen en daarmee dus niet of moeilijk 'plopt'.!

Het makkelijker glijden van de band over een laag tubelesstape zoals @Rene heeft aangegeven is niet evident, dan kan je daar beter zeepsop o.i.d. voor gaan gebruiken. ;)


Eerst zeg je dat het ploppen vergemakkelijkt, en daarna zeg je dat je beter zeepsop kan gebruiken…. Maarre banden zitten prima hoor, keurig in de velgrand.

Trouwens het ploppen wat je soms hoort is het moment dat de band over het tubeless richeltje ( hump )schiet naar de velgrand, en niet dat ie achter de velgrand ( hook ) schiet !! Anders zouden hookless velgen niet “ploppen” omdat die hookless zijn. Maar ook die “ploppen” wel degelijk.

Zie foto ( het heet de hump )

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 jun 2022 21:51

Daar is ook een liedje van:

Whatcha gon' do with all that junk
All that junk inside your trunk?
I'ma get, get, get, get you drunk
Get you love drunk off my hump
My hump, my hump, my hump, my hump, my hump
My hump, my hump, my hump, my lovely little lumps

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jun 2022 22:22

rene schreef: 22 jun 2022 19:28
De enige reden welke ik kan verzinnen om daarin een laag tubelesstape te leggen is om het zgn. ploppen van de tubelessband te vergemakkelijken, meer niet. Het zou zelfs zo maar averechts kunnen uitwerken omdat je daarmee de speling tussen velg en bandrand verkleint en de band dus te strak in de velg komt te leggen en daarmee dus niet of moeilijk 'plopt'.!

Het makkelijker glijden van de band over een laag tubelesstape zoals @Rene heeft aangegeven is niet evident, dan kan je daar beter zeepsop o.i.d. voor gaan gebruiken. ;)


Eerst zeg je dat het ploppen vergemakkelijkt, en daarna zeg je dat je beter zeepsop kan gebruiken…. Maarre banden zitten prima hoor, keurig in de velgrand.

Trouwens het ploppen wat je soms hoort is het moment dat de band over het tubeless richeltje ( hump )schiet naar de velgrand, en niet dat ie achter de velgrand ( hook ) schiet !! Anders zouden hookless velgen niet “ploppen” omdat die hookless zijn. Maar ook die “ploppen” wel degelijk.

Zie foto ( het heet de hump )

https://www.schwalbe.com/files/schwalbe ... hed_en.jpg
Dat komt omdat je het niet goed hebt begrepen. De tubelesstape in een velg zonder spaakgaten dient er m.i. dan alleen om de afstand tussen de velg en de bandrand te verkleinen, dat vergemakkelijkt het ploppen en heeft niets met veiligheid te maken, zoals ik reeds had beschreven.!
Verder is het zo dat de Fulcrum velg waar het verhaal over gaat niet tubeless ready is, dus geen verdiept profiel met opstand richeltje heeft. Maar ook die “ploppen” wel degelijk, heeft niets met het over het richeltje schieten te maken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 22 jun 2022 23:30

Misschien is het ook wel niet nodig voor de veiligheid nee, ik dacht, dan sluit de band wellicht beter aan maar het ging bij mij ook prima zonder inderdaad dus tsja…

De definitie van “tubeless ready” lijkt nogal te verschillen per merk, mijn zipp 303 heeft helaas ook geen “humps” (staat ook bij dat plaatje dat het optioneel is) maar is wel officieel tubeless ready volgens Zipp. Het enige wat ik er aan heb kunnen ontdekken was dat er tubeless tape in zat af-fabriek.

De Fulcums heb ik destijds ook opgemeten en voldeden wel aan alle maten die in dat plaatje staan dacht ik. Behalve dan de inderdaad eveneens afwezige “humps”. :)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 jun 2022 09:34

@Orlok, ik heb het wel begrepen, maar ervaringen uit het verleden( mensen die dit type velg ook tubeless rijden ) kregen de velg / band in eerste instantie moeilijk luchtdicht en hadden een compressor nodig om de band te “zetten”. Dus ik dacht : één laagje tape ( 0,1mm ) zou de truc wel eens kunnen doen. Zowel het glijden over glad tape van de band, als een strakker luchtdicht seal bij de hook.

Banden zitten ook dus prima - alles was met de handpomp te doen, en ja ik had ook sop gebruikt ( doe ik elke keer ).

Qua veiligheid met rijden maakt het zeker niet uit maar onveiliger zal het ook m.i. niet zijn.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2022 09:50

Er is 1 punt waar jullie nog niet aan gedacht hebben :-)

Als de band heel strak zit en echt op het tape druk (wat ik bij steeds meer velgen en band combo's zie)
zou je een hele lichte hoogte slag kunnen krijgen daar waar het tape overlapt.

De andere kant is mocht de band zonder tape vrij los zitten kan een laag tape best wel voor extra veiligheid zorgen.
De band kan er minder makkelijk afknallen omdat er minder ruimte voor beweging is.

Misschien maar klein, maar elk risico daarop wil ik graag voorkomen.

Al moet ik zeggen hulde voor de fiets industrie, de nieuwe velgen en banden die ik heb passen echt perfect op elkaar.
Afklappen kan echt niet meer. Eraf krijgen en vooral uit de hook word wel steeds meer een uitdaging.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jun 2022 10:27

wasbeer2006 schreef: 23 jun 2022 09:50 Er is 1 punt waar jullie nog niet aan gedacht hebben :-)

Als de band heel strak zit en echt op het tape druk (wat ik bij steeds meer velgen en band combo's zie)
zou je een hele lichte hoogte slag kunnen krijgen daar waar het tape overlapt.

De andere kant is mocht de band zonder tape vrij los zitten kan een laag tape best wel voor extra veiligheid zorgen.
De band kan er minder makkelijk afknallen omdat er minder ruimte voor beweging is.

Misschien maar klein, maar elk risico daarop wil ik graag voorkomen.

Al moet ik zeggen hulde voor de fiets industrie, de nieuwe velgen en banden die ik heb passen echt perfect op elkaar.
Afklappen kan echt niet meer. Eraf krijgen en vooral uit de hook word wel steeds meer een uitdaging.
Volgens mij begin jij met de tijd steeds meer 'tubeless' geesten te zien @Wasbeer want ga mij nou niet vertellen dat jij een lichte hoogte slag gaat zien van 0,1 mm en wat extra veiligheid betreft van een laagje tape wat volgens jouw dan zou zorgen dat als de opgepompte band los in de velg zou zitten dat extra laagje tape dat zou kunnen voorkomen. :roll: Even voor de herinnering dat met jouw beredenering om tubeless tape te gebruiken met een breedte van de interne velgbreedte dat dat er niet voor zal zorgen in de breedte over de beide richeltjes te komen als dat zorgvuldig is geplakt, tegenstelling met mijn pleidooi om de breedte zodanig te kiezen (n.l. interne velgbreedte + 5 mm) dat dat wel gebeurd om perfecte afdichting te bewerkstelligen tussen velg en bandrand.! :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2022 10:50

Ik zeg niet dat het gebeurt, dat je 0,1mm gaat zien. Maar als je het over die marginal gaines hebt, zou ik hem niet uitsluiten.
Waarbij ik ook wel snap dat de kans dat je er iets van merkt vrijwel 0 is.

Daarnaast denk ik dat je dit soort kleine zaken niet moet onderschatten met steeds meer fietsen die last hebben van shimmen/wobbels.

Wat jij doet om het tape de rand op te laten lopen is gewoon niet de bedoeling. Kan je hele uitleg over geven en internet voorbeelden van fabrikanten gebruiken.
Maar er is gewoon geen enkel voordeel. Jouw beeld dat er lucht onder het tape door zou kunnen is gewoonweg echt onzin.
Mits je het redelijk hebt geplakt. Er zitten velgen op de fiets van mijn zoon die 15 jaar geleden getaped zijn en nog harstikke dicht zijn.

Daarnaast zal het bij de meeste mensen eerder problemen geven dan voordeel omdat je bij montage gewoon een grote kans hebt dat je band net ff op het opstaande tape drukt en het dubbel druk, waardoor je juist kan hebt op lekken.

2 tot 3mm breder dan de velg is goed. Brede MTB velgen tape ik zelfs maar met 28mm, dan blijft er soms nog 5mm aan beide kanten over waar geen tape zit. Geen enkel probleem.

KvdK
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2019 11:25

KvdK 25 jun 2022 17:46

Hi Allemaal,

Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.

Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Koen

Plaats reactie