Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 10 mei 2022 13:07

Ik gebruik nu squirt sealant (met beadblocks) en ik ben niet super enthousiast over de werking. Ze zouden gaatjes tot 6mm moeten dichten echter heb ik nu een gaatje van nog niet de helft en deze blijft lekken. Heb nu een std plakker aan de binnenkant geplakt is dat oke of kan ik de band beter vervangen? Zou ik wel zonde vinden want er zit nog geen 1500km op.
Cannondale Caad13

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mei 2022 14:10

Als die standaard plakker blijft zitten is het oké om er mee door te rijden, echter bij (te) hoge druk wordt deze meestal door het gaatje naar buiten gedrukt en door slijtage weer gaat lekken. Er zijn reparatiesetjes voor tubelessbanden te koop met daarin speciale plakkers. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 10 mei 2022 14:17

Thanks, ga het even in de gaten houden. Was echt een mini gaatje dus hoop dat het goed blijft zitten 🤞
Cannondale Caad13

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2022 10:13

Freek1986 schreef: 10 mei 2022 13:07 Ik gebruik nu squirt sealant (met beadblocks) en ik ben niet super enthousiast over de werking.
Die vond ik ook slecht, ook irritant die balletjes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mei 2022 14:37

Ik heb tubeless geprobeerd op de racer - zat op mijn nieuwe 2e handse fiets.
Maar het ene wiel lijkt een dot oude, hard geworden, latex in de band te zitten. Dat wiel is simpelweg niet uitgeblanceerd. --> Band eraf, schoonmaken, en opnieuw installeren zal dat wel verhelpen.

Bij het 3e ritje had ik dan lek. Gaatje van een paar mm groot. Latex all over the place, gat werd niet gedicht. (28mm banden ~4.8 a 5 bar druk - met mijn 90kg niet overdreven volgens mij)
Dan dus binnenbandje erin (ik was nog niet van de plugs ed aanschaffen). Alles onder de latex dan natuurlijk.

Maar ik dacht ook, leuk.., áls de latex wél zijn werk zou doen ben je alsnog de helft van je druk kwijt oid. Moet je alsnog bijpompen. Geen ramp, maar het is niet dat je ermee thuis komt zonder stoppen. Bij een gravel of MTB fiets zal dat minder kritisch zijn, want rijd je toch al met veel lagere druk en je raakt veel minder lucht kwijt.

Dus ik ben genezen - misschien onterecht met deze enkele ervaring - maar ben op de racer terug op binnenbandjes en gewone vouwbanden. Dat heeft me nooit echt in de weg gezeten eigenlijk.

Anyways, is er iets in dit verhaal wat aanwijsbaar een gebruikersfout van mijn kant is geweest? (type latex weet ik zo niet, maar de band had ik zelf bijgevuld met een 30mm latex die een fietsmaat had staan en die hij gebruikt voor zijn gravel fiets).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2022 14:44

wasbeer2006 schreef: 11 mei 2022 10:13
Freek1986 schreef: 10 mei 2022 13:07 Ik gebruik nu squirt sealant (met beadblocks) en ik ben niet super enthousiast over de werking.
Die vond ik ook slecht, ook irritant die balletjes.
Zelfde ervaring.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 11 mei 2022 15:31

JPAR schreef: 22 apr 2022 14:37
NuitKor schreef: 22 apr 2022 14:24
JPAR schreef: 22 apr 2022 14:15 Wat voor booster gebruiken jullie dan? Ik kwam van Topeak de Tubihead tegen. Lijkt me ook wel wat.
https://www.bike-components.de/en/Schwa ... dQEALw_wcB

Deze was toen afgeprijsd naar 35 euro.
Thanks. Ik zie ook allemaal verschillende merken sealant. Ik heb enigszins door dit topic gelezen, maar er is zoveel... Welke merken zijn de beste opties?

Zag op de homepage van Fiets iets staan over het mer Oko. Geen idee of dat daadwerkelijk wat is of gewoon reclame?
Ik heb de sealant 'OKO Magic Milk Hi-Fibre' aangekocht. Vandaag gaat die in de bandjes dus na de zomer zal ik hier hopelijk een review over kunnen neerpennen. Je vindt er effectief weinig reviews over terug - een gokje dus...
Tot op heden was ik een (tevreden) gebruiker van Orange endurance maar verandering van spijs doet eten zeker?!
It's just a hill - Get over it

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 mei 2022 16:05

Qua bijvullen. Vul je dan gewoon bij of verwijder je eerst de oude sealant?

Merken mengen is normaal geen probleem heb ik al gelezen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 mei 2022 16:39

Lees/volg je het topic niet en stel je dus jouw vraag gewoon uit het niets . . . . als je iets gelezen hebt "waar dan" ?

Gisteren is deze vraag ook al voorbij gekomen: viewtopic.php?t=66235&start=4116
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 mei 2022 22:28

Orlok schreef: 11 mei 2022 16:39 Lees/volg je het topic niet en stel je dus jouw vraag gewoon uit het niets . . . . als je iets gelezen hebt "waar dan" ?

Gisteren is deze vraag ook al voorbij gekomen: viewtopic.php?t=66235&start=4116
Over dat mengen was dat net mijn antwoord op de vraag op de vorige pagina

Ivm bijvullen of volledig de oude sealant verwijderen staat er niets. Dus vul je gewoon bij of verwijder je de oude sealant volledig?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2022 10:45

Tenzij je de samenstelling weet van de oude sealant zou ik deze verwijderen en nieuwe sealant gebruiken. Je hebt n.l. sealant op basis van ammoniak, zonder ammoniak, met synthetische latex, natuurlijke latex, zonder latex . . . . dus tenzij je als chemicus weet wat je doet zou ik niet bijvullen.! :o
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2022 11:36

MarkVeenstra schreef: 11 mei 2022 14:37 Knip

Anyways, is er iets in dit verhaal wat aanwijsbaar een gebruikersfout van mijn kant is geweest? (type latex weet ik zo niet, maar de band had ik zelf bijgevuld met een 30mm latex die een fietsmaat had staan en die hij gebruikt voor zijn gravel fiets).
Nee opzich niet. Wat jij beschrijft vind ik ook het nadeel van tubeless op de racer.
De ene band drinkt de latex bijna op, oude conti supersonic MTB banen hadden dat enorm 2 a 3 weken 60ml "op".
Op de racer is dat veel minder, maar er zijn banden die het ook doen.

Wat voor mij het belangrijkste voordeel blijft. Veiligheid in de bergen. Je band loopt af maar met 2 of 3 bar kom je nog wel veilig tot stilstand. Daarnaast wordt het voordeel met bredere banden ook het rijdgedrag.

Voordeel bij lek is een plug en bijpompen vaak voldoende en dicht bij huis kan je gewoon door.
Echter rijd ik zelden lek, dus is voor mij niet zo belangrijk.

Maar in de polder zijn het nou geen voordelen waardoor ik iedereen zou aanraden er mee te gaan rijden. Zeker niet als je bv maar 2000km per jaar rijd oid. Of gewoon geen zin hebt in meer werk.

Overigens op de MTB rijd je vaak in het grensgebied grip/druk waardoor 2 tiende aflopen ook bijpompen betekend omdat je anders je velg aan bonken rijd.

Plaats reactie