Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Jdc
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2022 21:45

Jdc 02 aug 2022 21:49

Ik heb recent een nieuwe Venge aangekocht die tubeless afgemonteerd was ( zelf nog geen ervaring gehad hiermee)
Tot enkele weken terug was ik hier zeer tevreden over tot ik vorige week een nieuw ventiel heb moeten steken dit was afgebroken.
Men heeft dit in garantie vervangen. Ik wou gisteren de band bijpompen en ik merkte dat de latex uit het ventiel spuit als ik deze wil bij pompen.
Ik merkte dat tijdens het pompen er lucht ontsnapte via het luchtgaatje ( watergaatje in zijkant van de velg) plots liep de band helemaal leeg langs dit gaatje.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Zodra ik nu druk op de band zet spuit de latex en lucht uit het kleine gaatje van de velg ( ROVAL) ik heb slechts 5bar druk op de band gezet. Alvast bedankt voor wat info of nuttige tips

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 aug 2022 21:59

Ventiel sluit niet goed af op de velg.

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 11 aug 2022 22:15

Of velglint beschadigd zodat lucht via de nippels bij de velg komt. Gauw lint checken en ventiel goed aandraaien. Bij mij had de latex de gaatjes bij spaken en velg al gedicht met desastreuse gevolgen (velg ontploft). Niet doorgaan met pompen dus als eea via de velg lekt.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

hayes

hayes 12 aug 2022 08:36

Denk idd ook velglint kapot, meestal bij een spaakgat. Is me ook overkomen, alle spaakgaatjes dus vast met latex.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2022 10:14

Jdc schreef: 02 aug 2022 21:49 Ik heb recent een nieuwe Venge aangekocht die tubeless afgemonteerd was ( zelf nog geen ervaring gehad hiermee)
Tot enkele weken terug was ik hier zeer tevreden over tot ik vorige week een nieuw ventiel heb moeten steken dit was afgebroken.
Men heeft dit in garantie vervangen. Ik wou gisteren de band bijpompen en ik merkte dat de latex uit het ventiel spuit als ik deze wil bij pompen.
Ik merkte dat tijdens het pompen er lucht ontsnapte via het luchtgaatje ( watergaatje in zijkant van de velg) plots liep de band helemaal leeg langs dit gaatje.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Zodra ik nu druk op de band zet spuit de latex en lucht uit het kleine gaatje van de velg ( ROVAL) ik heb slechts 5bar druk op de band gezet. Alvast bedankt voor wat info of nuttige tips
Of het ventiel is niet goed aangedraaid of de tubeless tape is lek/beschadigd bij het demonteren cq. monteren van de band/ventiel.
Dus band demonteren en tubeless tape inspecteren op lekkage via de tape. Zonodig nieuw zo breed mogelijke (van velgrand tot velgrand) tubeless tape aanbrengen (oude tape verwijderen) etc...
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 12 aug 2022 10:36

Ik zou hem terugbrengen naar FM om te fixen. Je hebt hem immers net en een ventiel hoort niet af te breken. (vernielde velg valt niet onder garantie btw )
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

hayes

hayes 12 aug 2022 11:09

Bedoel je dat de ventielkern brak?

Afbeelding

Dat zal vermoedelijk nog wel eens gebeuren. Ik heb er altijd in reserve liggen.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 14 aug 2022 09:58

Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 aug 2022 10:05

Lion1979 schreef: 14 aug 2022 09:58 Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Daar heb je dipsticks voor, maar hier doe ik iedere 3 maanden ongeveer 20ml erbij zonder te checken en elke keer als ik een band verwissel omdat die versleten is zit er nog een klein laagje in, dus dat gaat goed. Ik hou bij wanneer de laatste keer is geweest, want met 2 wielsets vergeet ik dat geheid.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 aug 2022 10:37

Lion1979 schreef: 14 aug 2022 09:58 Misschien dat de vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo snel niet vinden. Afgelopen tijd 3 van de 4 fietsen tubeless gemaakt ( 2 gravel en 1 wegfiets) Wat een genot is dat, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een verschil is rolweerstand, gewicht en comfort. Nu las ik op het flesje sealant dat ik maandelijks de sealant moest checken. Is dit echt nodig? Of mag er wel wat meer tijd tussen zitten. En hoe dan jullie dat dan? Gewoon een stukje band losmaken en kijken of de vloeistof nog vloeibaar is?
Uitgaande van het feit dat de latex er alleen maar uit gaat als je lek hebt gereden, zou ik alleen pas daarna wat latex bijvullen ong. 10 ml volstaat m.i. Verder zou je eens kunnen checken of de latex zijn werk doet de band gewoon lek prikken met bijv. een spijker of een punaise. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

BillyB68
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2022 12:19

BillyB68 14 aug 2022 12:30

Ik rijd naar tevredenheid nu Schwalbe Pro One 28mm TLE banden op mijn Hollowgram 45 SL wielen. Eerder Hutchinson Fusion 5 performance gereden. Waren ook prima. Vind vooral de skinwall look van de Schwalbes heel fraai. Kan deze echter nergens meer vinden in 28 mm. Zie wel Vredestein Superpasso TLR die in classic look verkrijgbaar zijn. Zijn prijzig en kan nergens ervaringen vinden. De Continental 5000S TL is er natuurlijk ook in classic look maar ik heb horror ervaringen met het eerder plaatsen van tubeless conti's. Iemand ervaringen met de nieuwe Vredestein banden of andere tips voor goede tubeless banden van 28mm in classic look?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27407
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2022 06:54

De gen2 van Conti GP5000 schijnen veel beter te zijn dan gen1.

Moet er meteen bij zeggen dat ik ze zelf nog niet heb kunnen testen.

Plaats reactie