Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jul 2022 14:10

Niet bij mijn wegracer. Maar dat zou ook aan de ventielen kunnen liggen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jul 2022 15:09

JazzHands schreef: 21 jul 2022 13:33 Wat doen jullie na het tubeless maken van een band? Volgens de instructies van Continental moet je de banden niet zomaar laten staan https://youtu.be/_ZruhkNi_kA?t=244 . Sealant gaat dan onder in de band zitten en bovenin zal er haast geen sealant meer zitten. Dit leidt dan volgens hen tot geleidelijke drukverlies. (Iets waar ik last van heb mijn wegfiets, die ik idd niet na het tubeless maken van de banden gewoon heb weg gezet).
Maar wat is dan jouw probleem?, dat je de band weer moet gaan oppompen voordat je bijvoorbeeld daags erna gaat rijden.? Maar dat doe je toch altijd al als je gaat fietsen, controleer etc. voordat je vertrekt dus ook de bandenspanning en in het ergste geval pomp je wat bij - so be it.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jul 2022 21:53

Voor een gravelbike is dat inderdaad niet zo’n probleem. Die pak ik toch maar af en toe. Dan hoort bandenspanning checken er inderdaad gewoon bij. Standaard procedure. Voor de wegracer had ik het liefst anders gewild. Die gebruik ik minimaal om de dag en vaak 2 dagen achter elkaar. Voorheen checkte ik de banden slechts 2 keer per week. Was meer dan voldoende. 0.5 bar meer of minder was voor training geen punt. Met de tubeless setup nu kan het toch al snel 1.5 bar schelen. Maar moet zeggen dat het inderdaad enorm went, telkens even de banden checken en oppompen. Maar als het anders kan is dat zeker niet verkeerd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jul 2022 11:19

Mijn Veloflex banden verliezen ook bijna 1.5 Bar na een weekje stilstaan en staan dan op 2.5 Bar. Gewoon een beetje bijpompen als het nodig is. Ik check het gewoon voor ieder ritje. Zeker met de Veloflex banden - die zijn een stuk minder "drukvast" dan bijvoorbeeld de Schwalbe Pro One.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 23 jul 2022 17:52

Mijn ventielen lekken bij mijn nieuwe tubeless setup. Echter alleen wanneer de druk hoger is dan net iets minder dan de maximale druk van de banden. Wanneer de druk lager wordt gehouden lijkt er geen drukverlies op te treden. Heb wat kleine ritjes van een paar kilometer gemaakt, maar de druk blijft behouden.

Is dit nou voldoende betrouwbaar? Iemand ervaring met een soortgelijk geval?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jul 2022 18:46

Als je de juiste tubeless ventielen gebruikt en deze goed vast monteert heb je geen last van lekkage bij de ventielen, ook niet bij iets minder dan de maximale druk van de banden.

Btw, waarom oppompen tot de maximale druk die op de zijkant van de band staat. Vlgns mij is het voldoende je banden op te pompen tot de 'juiste' druk welke is afgeleid van de breedte van de band en jouw gewicht incl. fiets en bepakking. Meerdere calculatie-apps staan jouw ter beschikking op internet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 jul 2022 20:54

Orlok schreef: 15 jul 2022 19:55
Hanz Bé schreef: 15 jul 2022 14:21 Vandaag mijn eerste keer lek, waarbij de latex het gat niet kon dichten. De band was een Pirelli P Zero, de latex was Mariposa Cafélatex.
Gelukkig een plug bij me, Dynaplug Racer, en dat werkte prima. Inmiddels was de band wel zo zacht geworden, dat bijpompen nodig was. Toen begon het gelazer….. M'n dure Silca Tattico framepompje weigerde dienst. Trok vacuum, pompte niet. Bij een oude mede-burger aangebeld. Deze had gelukkig een (evenoude) pomp, maar geen passend nippeltje. Maar ook een compressor (maar geen passend nippeltje). Uiteindelijk bleek hij ook een dochter te hebben, die ernaast woonde. En die had gelukkig een goede pomp (geen nippeltje nodig😉).
Band weer op druk, en de laatste 20km, wat zenuwachtig maar probleemloos, naar huis gefietst.
Zo zie je maar weer @Hanz Bé, hoe duurder hoe beter.! ;)

Nog ff een korte afronding… Kreeg van Bike-components zonder gedoe een nieuw Silca Tattico pompje opgestuurd. Hopelijk werkt deze wel op de dag dat ie nodig is 😉

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jul 2022 22:09

Ik zou dat dan wel even van te voren testen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 jul 2022 22:56

Tja, nieuwe pompjes werken altijd wel. Het gaat erom dat ie het doet als ik in de winter van 2023/2024 m'n volgende lekke band heb, en hij inmiddels dus al ruim 1,5 jr. op de fiets zit 😉

hayes

hayes 28 jul 2022 21:38

IK heb ook wel wat verlies. Maar ik voel met de duim al of ik moet bijpompen of nog en dagje verder kan.
Als je meer dan ca. 1 bar per dag verliest, moet je misschien ook eens checken of de ventielkern nog goed vast zit. Soms merk ik dat die een heel klein beetje lost en dan heb je daar soms wat lucht die ontsnapt.

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 02 aug 2022 07:15

Diegene die 33mm rijden op hoeveel bar rijden jullie?
Als ik het online bereken zeggen ze dat ik op 3.86 en 3.63 moet rijden.
Vind dat toch een beetje weinig en doe er nu 4.25 en 4.0 in.

Merk dat je idd met tubeless vaker moet oppompen. Elke week maar verlies dan ongeveer 10% ofzo.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 aug 2022 08:57

Scheelt sowiso al of je 100kg weegt of 57….
Less is bore

Plaats reactie