Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jul 2022 20:37

rene schreef: 21 jun 2022 21:59 Vandaag een set Fulcrum Wind 40C tubeless gemaakt. Officieel geen tubeless velg maar gezien de ervaringen met dit velgtype toch de sprong gewaagd.

Velgen ( ondanks geen spaakgaten ) voorzien van een laagje Stans No Tubes velg tape, Muc-Off ventielen met iets dikker rubber gestoken ( Muc-Off komt met 3 rubber afdichtingen ). Daarna de Schwalbe Pro One Tle 25 mm er op gelegd zonder bandenlichter natuurlijk.

Banden voorzien van wat water/sop uit de spuitflacon en blaeze maar. Geen CO2 nodig gehad, banden zaten keurig op 5.5 bar en even zo laten staan. Koffie gedronken en na 20 minuten de banden nog op druk. Stans latex toegevoegd ( 30ml per band ) en terug op druk gezet. Morgen eerste test ritje !!

Cassette 12-29 van Boswielrenner gemonteerd ( dank nogmaals ). Wielen wegen 1540 gram, cassette 220 gram dus redelijk licht setje nog.

Afbeelding
Afbeelding
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 472
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 jul 2022 10:25

NuitKor schreef: 19 jul 2022 20:37 ...
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?
Ik heb het geprobeerd met een Fulcrum Racing 3 C17, wat in principe dezelfde velg moet zijn, maar er zitten een paar kleine gaatjes (voor ontluchting?) in het velgbed in tegenstelling tot de carbon Fulcrum/campa velgen. Maar met tape er om zou het denk ik moeten kunnen... Als je het gaat proberen laat de ervaringen even weten, want dan ga ik ook nog eens aan de gang :-).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 jul 2022 10:28

NuitKor schreef: 19 jul 2022 20:37 ...
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?
Ja, geen probleem.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2022 10:29

Kluus schreef: 20 jul 2022 10:25
NuitKor schreef: 19 jul 2022 20:37 ...
Zou dit ook mogelijk zijn bij een Campa Zonda C17 alu velg?
Ik heb het geprobeerd met een Fulcrum Racing 3 C17, wat in principe dezelfde velg moet zijn, maar er zitten een paar kleine gaatjes (voor ontluchting?) in het velgbed in tegenstelling tot de carbon Fulcrum/campa velgen. Maar met tape er om zou het denk ik moeten kunnen... Als je het gaat proberen laat de ervaringen even weten, want dan ga ik ook nog eens aan de gang :-).
Ja dan zou ik het toch eens moeten proberen. Het is voor mijn alu wielset die ik in de bergen gebruik, dus het testen zal ik vooraf wel goed moeten doen. Wil dat liever niet testen in een afdaling haha

Als die gewoon op het vlakke weken goed blijft zitten, zou dat toch ook in een afdaling het geval moeten zijn?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 jul 2022 11:14

Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2022 23:00

Orlok schreef: 20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is. ;)
Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12405
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2022 10:01

Zorgen dat je redelijk nieuwe banden rijd.
De huidige banden zijn zeker nieuw amper lek te krijgen.

We hebben er hier al een keer een discussie over gehad. Ik zou nooit op een normale velg tl banden monteren.
Het kan goed gaan maar er zijn veel dingen waar je op moet letten. Zeker in de bergen gewoon niet doen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jul 2022 12:46

NuitKor schreef: 20 jul 2022 23:00
Orlok schreef: 20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is. ;)
Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.
Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 2753
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 jul 2022 13:01

Je moet het wel heel bont maken om een binnenband te laten klappen hoor. Met een normale binnen & buitenband. Ik spreek even niet over ultralichte binnenbanden. Als je die monteert hoop ik dat je weet wat je doet.

Mijn beweegreden om een wiel niet volgens specificatie te gebruiken zou meer in de aansprakelijkheid liggen. Stel je voor dat je een ongeluk veroorzaakt en de tegenpartij komt erachter dat jij een niet tubeless velg wel als tubeless hebt gebruikt. Dan kunnen de rapen wel eens goed gaar zijn. Al zal de bewijslast moeilijk zijn...dit soort zaken wil je toch mijden als de pest.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jul 2022 13:23

Orlok schreef: 21 jul 2022 12:46
NuitKor schreef: 20 jul 2022 23:00
Orlok schreef: 20 jul 2022 11:14 Het nadeel van een niet-tubeless ready velg is dat de tubelessband altijd bij het volledig leeglopen naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien tijdens het rijden.! Dus eigenlijk hetzelfde als met een gewonde clincherband en binnenband.
Met een goed passende tubelessband op een tubeless ready velg blijft de band wel in de sponning zitten als die volledig leegloopt maar ook tijdens het rijden loop je het risico op de velg te belanden en dus onderuit te glijden. De laatste ontwikkelingen die dat soort ongein kunnen voorkomen zijn o.a. die Vittoria Airliners waar op het forum ook al een topic over is. ;)
Bedankt, niet echt veilig dus als ik daar cols mee wil afdalen...ik hou het wel gewoon bij een biba met deze wielset, gaat al jaren goed.
Het rijden met een biba (clincher met binnenband) is zeker niet veiliger dan met een tubeless band als je daarmee cols wilt afdalen.! Door oververhitting (zon, warmte en opwarming door slepend remmen) kan de druk in de binnenband zo ver oplopen dat deze uit elkaar klapt. Een tubeless band heeft daar geen last van en is wat dat betreft zeker veiliger dan rijden met een binnenband. ;)
Denk dat je de context even goed in ogenschouw moet nemen. Het betrof een vraag over een tubeless band op een wielset die daar niet geschikt voor is. Een TLE band op een TLE wielset is volgens mij wel veiliger dan band+biba, daar ben ik het met je eens. Je moet wel erg beroerd afdalen wil het zo heet worden dat je binnenband knapt. En wanneer de band knapt door de zon heb je er wel erg veel bar in zitten. Ik rij met 5-6 bar en geloof mij, die knapt niet zomaar door de hitte. Althans in de 15 fietsjaren in het buitenland nog nooit meegemaakt.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jul 2022 13:33

Wat doen jullie na het tubeless maken van een band? Volgens de instructies van Continental moet je de banden niet zomaar laten staan https://youtu.be/_ZruhkNi_kA?t=244 . Sealant gaat dan onder in de band zitten en bovenin zal er haast geen sealant meer zitten. Dit leidt dan volgens hen tot geleidelijke drukverlies. (Iets waar ik last van heb mijn wegfiets, die ik idd niet na het tubeless maken van de banden gewoon heb weg gezet).

Vandaag erg regenachtig, ideaal om te knutselen maar heb geen zin om een ritje te maken. Zou zo nu en dan een paar keer vandaag de wielen ronddraaien voldoen? Of zijn er misschien andere sealants waarbij je de banden wel na het monteren kunt wegzetten?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 jul 2022 14:02

Dat lekken lost vanzelf wel op wanneer je een ritje gaat maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie