Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2022 12:13

Dat is jouw mening ja, dat is nu wel duidelijk. De fabrikanten zeggen van niet. Lees de beschrijvingen maar.

Maar goed, het is niet erg om het oneens te zijn. Agree to disagree zullen we maar zeggen. :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 12:20

Dat staat niet bij elke fabrikant zo expliciet! Bij notubes iig niet

Het oneens zijn is niet erg, maar ik heb gewoon twee ernstige ongelukken gezien hiermee, misschien reageer ik daarom wat anders.
Ik heb de letterlijke vragen even uitstaan. Zal als ik reactie heb deze hier posten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 13:41

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2022 12:06 Bij een hele strakke band raakt ie het wel, maar de band hoeft het tape echt niet te raken voor luchtdichtheid.
Waarom zou dat moeten is carbon of alu niet luchtdicht? In sommige gevallen met een slechte lasnaad kan je pech hebben dat het daardoor gaat lekken.
Nog even voor de duidelijkheid een foto uit de uitleg over rim tape van 'velgrand tot velgrand' van Stan's No Tubes (eliminate the bead float gap and create a secure, airtight fit with the tire) :

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 31 mar 2022 13:44

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2022 12:09
Ja met verkeerde info... dit zijn kits om TL (ready) velgen TL te maken niet om non TL ready velgen tubeless te maken.
Ja dat denk ik inderdaad ook wel. Ik vind het vooral straf dat buiten hier op het forum iedereen dat ik ken + de fabrikant + al 3 FM ers die toch wel ervaring hebben met tubeless het toch zeker afraden om te doen.

Het kan gerust zijn dat het 9 van de 10 keer blijft goed gaan, maar ik wil liever die ene niet zijn bij wie het dan verkeerd gaat.

En zoals ik zei ik ken er niet genoeg van om te weten of het wel of niet verkeerd kan gaan. Ik doe alles aan mijn fiets zelf, en moesten mijn velgen tlr zijn zou ik het ook zelf doen maar met zulke dingen neem ik 0 risico.

Want eerst was velglint kleven ook zo simpel, maar we zitten al aan 2 pagina's discussie over hoe je velglint nu wel of niet moet pakken..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 13:56

+ 1 Dat is ook precies wat ik aangeef. het zal best goed gaan, maar net in die afdaling veel krachten. Misschien ook 35 graden en een hogere druk dan mee gestart en boem..... En dan is het niet als met een lekke band dat je nog gewoon veilig tot stilstand kan komen, je klapt in een keer onderuit.

@Orlok, zo zou je een lint moeten plakken inderdaad als op die foto, of de band het lint dan raakt of niet, is niet zo heel belangrijk in het geheel. Met de ene band wel en de andere niet. Band moet ook niet te strak zijn dan daalt de spaakspanning weer.
Hoe ga je dat voor elke band bepalen plus dat ze na 1x monteren ook ruimer worden.

Jij gaf toch aan het lint de kant op te laten lopen? Zoniet hebben we het gewoon over hetzelfde

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 15:07

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2022 13:56@Orlok, zo zou je een lint moeten plakken inderdaad als op die foto, of de band het lint dan raakt of niet, is niet zo heel belangrijk in het geheel. Met de ene band wel en de andere niet. Band moet ook niet te strak zijn dan daalt de spaakspanning weer.
Hoe ga je dat voor elke band bepalen plus dat ze na 1x monteren ook ruimer worden.

Jij gaf toch aan het lint de kant op te laten lopen? Zoniet hebben we het gewoon over hetzelfde
Schijnbaar is begrijpend lezen is een vak apart, maar mocht je de Engelse taal niet machtig zijn dan wil ik nog wel vertalen:

'Eliminate the bead float gap and create a secure, airtight fit with the tire' wil zeggen: Voorkom een opening tussen velgbed en band voor een veilig, luchtdichte aansluiting met de band. Dat laatste omdat je anders geen luchtdichte aansluiting kan garanderen! Hoe duidelijker kan je het nou nog zeggen, pfff.

Waar heb je ign vandaan dat ik gezegd zou hebben 'de tape de kant op te laten lopen'.? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 15:29

Misschien een naam door elkaar gehaald maar iemand ging 5mm breder tape dan de velg plakken, dan loopt het tegen de kant op.
Ik tape met 1 of 2mm breder zodat het mooi tegen de kant aanzit (uitgezonderd extreem berde MTB velgen)

Ik kan het prima lezen, maar het is niet perse nodig bij een carbon of dichtgelaste velg, dat zeg ik.
Jij weet dus zeker dat al jouw banden exact op het tape zitten, knap hoor!
Haal je elke keer 1 kant eraf en ga je dan met een voelermaat meten?
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 31 mar 2022 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 15:33

Kijk na een paar uur al antwoord van Schwalbe:

Wij raden aan de velgen die niet tubeless of tubeless ready zijn niet tubeless te maken.
In het geval van het tubeless maken van een niet tubeless velg raden wij aan contact op te nemen met uw velgfabrikant.
Zodra u de velg tubeless kan en mag maken is het inderdaad belangrijk het tubeless velglint tegen de zijkant van de velg aan zit.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mar 2022 15:44

Wat had je dan gedacht dat een fabrikant van banden erover zou zeggen?

Als de velg niet geschikt is verklaard door de velgen fabrikant, dan gaat de banden fabrikant echt niet iets zeggen in de trant van: "Nee,...... geloof nou maar niks wat die velgenboer zegt, onze tubeless passen echt overal op, hoor" :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mar 2022 15:47

Ja dat het is hetzelfde dat sommige merken dat een fiets niet geschikt is voor op een direct drive trainer of achter op een fietsendrager van een auto. Puur om zichzelf in te dekken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2022 17:12

rob74 schreef: 31 mar 2022 15:44 Wat had je dan gedacht dat een fabrikant van banden erover zou zeggen?

Als de velg niet geschikt is verklaard door de velgen fabrikant, dan gaat de banden fabrikant echt niet iets zeggen in de trant van: "Nee,...... geloof nou maar niks wat die velgenboer zegt, onze tubeless passen echt overal op, hoor" :roll:
Ja en dat is dus elke niet TL(R) velg, dat is nou mijn hele punt. Een fabrikant gaat nooit zeggen dat een niet TL(R) velg ineens wel geschikt is. Dat gebeurt hier nou vaker alles uit de context trekken.

Lees even de pagina's door. Havana beweert dat er sets zijn die (speciaal) geschikt zijn voor non tubeless velgen.
Ik zeg dat dit niet zo is, Dat het wel kan maar niet in alle gevallen, daar vallen twee personen over.

Kijk als je aan sram gaat vragen of je een ultegra 11 speed op een Red kan zetten zeggen ze ook nee, allen de gevaarzetting daarvan is 0 als het mis gaat (voor de duidelijkheid dit werkt prima)

Dan haal ik de info op bij een leverancier, die zegt wat ik ook al zeg. Natuurlijk snap ik dat antwoord. Dat is ook het verhaal waarom ik adviseer het niet te doen.

Ik mailde nog even verder dat ik er terughouden in was volgende antwoord:
-----
Het is ook zeker belangrijk om dit na te vragen bij uw velgfabrikant.
Dit heeft mede te maken met onder andere de lasnaad.
En in welke maten de velg luchtdicht is.
-----

Ook dit antwoord komt overheen met de FM,s die eerder worden genoemd en mijn eigen ervaring.

Nogmaals puntgewijs onder elkaar, voordat alles er weer word bijgehaald:

-Ik raad een niet TL(R) velg af om tubeless mee te rijden, dezelfde reden die Schwalbe geeft.
Het kan maar niet altijd

-Ik tape 1 a 2mm breder zodat het tape bij straktrekken in het velgbed valt (ik tape onder het TL lint nog een laag glasverzelversterrkt tape van 12 of 14mm)

-Ik zorg ervoor dat het tape nooit tegen de zijkant oploopt.

-Het velgbed opvullen zodat de band hierop leunt doe ik nooit, die heeft bij een Carbon velg of goede lasnaad geen extra effect. Lucht lekt echt niet door carbon heen.

Ik doe uiteraard, maar ik wilde dat nu maar even niet aanhalen :-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2022 18:56

wasbeer2006 schreef: 31 mar 2022 17:12
rob74 schreef: 31 mar 2022 15:44 Wat had je dan gedacht dat een fabrikant van banden erover zou zeggen?

Als de velg niet geschikt is verklaard door de velgen fabrikant, dan gaat de banden fabrikant echt niet iets zeggen in de trant van: "Nee,...... geloof nou maar niks wat die velgenboer zegt, onze tubeless passen echt overal op, hoor" :roll:
Ja en dat is dus elke niet TL(R) velg, dat is nou mijn hele punt. Een fabrikant gaat nooit zeggen dat een niet TL(R) velg ineens wel geschikt is. Dat gebeurt hier nou vaker alles uit de context trekken.Er is hier nooit gezegd dat fabrikanten hebben gezegd dat hun clincher velgen geschikt zijn voor tubeless montage

Lees even de pagina's door. Havana beweert dat er sets zijn die (speciaal) geschikt zijn voor non tubeless velgen.
Ik zeg dat dit niet zo is, Dat het wel kan maar niet in alle gevallen, daar vallen twee personen over. O.a. Stan's No Tubes en Joe No Flat hebben speciale conversie kits voor clincher velgen tubeless te gebruiken

Kijk als je aan sram gaat vragen of je een ultegra 11 speed op een Red kan zetten zeggen ze ook nee, allen de gevaarzetting daarvan is 0 als het mis gaat (voor de duidelijkheid dit werkt prima)

Dan haal ik de info op bij een leverancier, die zegt wat ik ook al zeg. Natuurlijk snap ik dat antwoord. Dat is ook het verhaal waarom ik adviseer het niet te doen. Als er de keus is tussen een tubeless of tubeless ready velg of een clincher velg is het advies om de clincher niet te gebruiken. Wat niet weg neemt dat die laatste wel degelijk tubeless is te gebruiken

Ik mailde nog even verder dat ik er terughouden in was volgende antwoord:
-----
Het is ook zeker belangrijk om dit na te vragen bij uw velgfabrikant.
Dit heeft mede te maken met onder andere de lasnaad. Als de tubeless tape aangebracht is van velgrand tot velgrand zal de lasnaad geen probleem geven omdat er daardoor in contact met de hieldraad van de tubeless band een veilige en luchtdichte afsluiting wordt gezorgd.
En in welke maten de velg luchtdicht is. Wat heeft de maat van de velg nu te maken met de luchtdichtheid, de tubeless tape moet hiervoor zorgdragen als deze in de juiste breedte wordt gelegd.
-----

Ook dit antwoord komt overheen met de FM,s die eerder worden genoemd en mijn eigen ervaring.

Nogmaals puntgewijs onder elkaar, voordat alles er weer word bijgehaald:

-Ik raad een niet TL(R) velg af om tubeless mee te rijden, dezelfde reden die Schwalbe geeft.
Het kan maar niet altijd

-Ik tape 1 a 2mm breder zodat het tape bij straktrekken in het velgbed valt (ik tape onder het TL lint nog een laag glasverzelversterrkt tape van 12 of 14mm)Prima dat je het zo doet maar de juiste breedte van de tubeless tape is afhankelijk van de vorm van het velgbed. Als je zo'n ervaren gebruiker bent zal je moeten weten dat de tape bij het aanbrengen nooit zo strak in de velg kan worden getrokken dan nadat deze al aan de hoge bandendruk is blootgesteld geweest. Wat ook vaak de reden is dat als één maal een band gemonteerd is geweest deze alleen nog maar weer kan worden gemonteerd als er een nieuw tubeless tape is aangebracht

-Ik zorg ervoor dat het tape nooit tegen de zijkant oploopt.Als het niet meer dan één millimeter is maakt het niet uit.

-Het velgbed opvullen zodat de band hierop leunt doe ik nooit, die heeft bij een Carbon velg of goede lasnaad geen extra effect. Lucht lekt echt niet door carbon heen. Lucht lekt wel onder het velglint door als het te smal wordt aangebracht en dus geen veilig en luchtdicht geheel vormt met de hieldraad van de band.

Ik doe uiteraard, maar ik wilde dat nu maar even niet aanhalen :-)Hier is geen touw aan vast te knopen
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie