Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 mei 2022 11:29

havana schreef: 16 mei 2022 09:55
Orlok schreef: 15 mei 2022 15:30 Eigenlijk had je @Havana moeten bellen . . . oh shit, die heeft ook geen biba meer bij zich.! :lol: ;)
Onzin. Had 'm prima kunnen helpen.
Geef de gouden tip dan maar.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2022 11:42

Binnenbandje meenemen :D

Hetgeen ik ook doe, althans op gravelracer en MTB. Op de weg IMHO iets minder nodig, maar het past prima in het tasje dus heb 'm (n.a.v. dit topic) er toch weer ingestoken... Zit niet echt in de weg namelijk (Tubolito). Extra verzekeringspolis zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 16 mei 2022 15:17

Hmm voor mijn gevoel is dat net andersom, op de MTB eigenlijk nooit bij omdat ik daar inmiddels echt de gekste scheuren succesvol gedicht heb zien worden zonder iets te merken dankzij de lagere druk en meer volume in de band. Daarnaast ben ik over het algemeen wat minder ver van huis met de MTB.

Op de racer juist wel eens een binnenbandje nodig gehad omdat door het geringe volume er onvoldoende tijd was om het gat te dichten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2022 15:18

Maar op de MTB zit het ook niet echt in de weg he. Ook daar heb ik een Tubolito en die past moeiteloos in de Camelback.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 16 mei 2022 15:21

Dat klopt, als je een camelback bij hebt gewoon meenemen... Maar ik MTB meestal zonder rugzak en in je shirt is het juist weer een relatief lompe band. Wanneer ik verder van huis ga neem ik een gereedschapsbidon mee op de MTB waar een bandje in zit.

Maar ik moet ook maar eens gaan kijken naar lichtgewicht reservebandjes als de tubolito of Aerothan denk ik, tot nu toe zeul ik nog met die ouderwetse butyl bibas rond... Wordt wel nadelig voor mijn niet-tubeless fietsmaten want over het algemeen worden mijn spares toch aan hen besteed, dat gaan we met zo'n dure biba niet meer doen natuurlijk. :mrgreen:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 mei 2022 17:42

Vandaag de WTB Resolute banden van de oude wielen naar de nieuwe carbon wielen verhuist. Ging eigenlijk enorm vlot, had er een beetje bang van (vorige keer ging het niet zo vlot om gebruikte banden op een ander wiel te krijgen)

De band kleefde een beetje aan elkaar boven het ventiel, wat prutsen om hem juist rond het ventiel te krijgen. Compressor erop en direct klaar.
Andere wiel ging nog makkelijker omdat ik heb opgelet om de band niet samen te drukken.
Ook ineens luchtdicht. Nog wat Stans latex erbij en klaar.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mei 2022 14:38

aardige test van sealants

https://www.youtube.com/watch?v=s4FHCg72dXQ

Enige wat ik mis, leuk in een lab opstelling, maar hoe goed blijft het rijdend dicht?
Die Muc off hoor ik wel goede verhalen over van diverse MTB'ers

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 mei 2022 15:34

Leuke test, maar alleen interessant tot een druk van 70 Psi (4,8 bar) terwijl bijv. Muc-Off tot 120 Psi 'garandeert' wat m.i. veel interessanter is voor racefietsen die toch wel tot max. 7 bar in 23/25 mm tubeless banden stoppen. Verder gebruikt men een ronde punt om een gaatje te maken wat over het algemeen makkelijker dicht trekt terwijl de praktijk meestal een scheurtje van een paar millimeter is en als je daar mee doorrijdt ontstaan er andere mechanische spanningen rondom dan met een rond gaatje . . . . . . dus.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2022 09:12

Ja dat heb ik ook wel. Zeker zo'n ronde punt meestal is het een sneetje oid.
Het geeft een aardig beeld.

Mijn ervaring is toch als je bv met de MTB een steen raakt en er zit een scheurtje van 4 a 5mm, dat zelden dicht blijft gedurende de rit.
(Op de racer zul je die niet snel hebben.)

Het dichtend vermogen van vloeistof hangt ook wel samen met hoe vers die is heb ik het idee.
De kristallen blijven met de tijd toch altijd achter in de hele band, zeker als die even heeft stilgestaan.

Waar het altijd tegen helpt is bv de dorentjes einde jaar in de voerstreek. Ik ben wel eens thuisgekomen met 8 dorens in een band.
Niets van gemerkt onderweg. Met en biba had dat geen fijn ritje geweest.
Hier gaat het mij ook meer om, klein steentje oid, dat werkt perfect.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 mei 2022 21:24

wasbeer2006 schreef: 16 mei 2022 09:25 Ik heb zo'n aerothan in mijn tasje zitten.
Niet altijd met de juiste ventielengte maar gewoon een verlenger op geschroefd.
Wat voor ventielverlenger gebruik je voor de Aerothan? Heb die band ook aangeschaft vanwege het formaat en eigenschappen. Blijkt echter een ventiel met vaste kern te hebben.

Ik heb nu de Topeak Valve Extender in mijn tasje (Mien!) zitten. Is tijdelijk vanwege gebrek aan alternatieven bij shop. Vind dat geen betrouwbare oplossing. De verlenger is om een band op te pompen. Je kunt het ventiel niet afsluiten (Hoewel er genoeg zijn die beweren dat dat geen probleem is)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2022 09:18

Hmm de mijne heeft gewoon een verwijderbare kern.
Je hebt hem toch niet op ali besteld :-)

Ik kan me niet voorstellen dat schwalbe verschillende maakt.
Beste al wat verschillende types in mijn hand gehad maar allemaal verwijderbare kern

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 mei 2022 09:31

Doh. Je hebt gelijk! Bij het afhalen in de shop zag ik zo 123 vanwege het zwarte ventiel geen verwijderbare kern.

Plaats reactie