Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 feb 2014 11:41

Ik heb ook weer zitten meelezen. Rijden tubeless banden nu veel comfortabeler en met meer grip. Mijn gevoel zegt ja, stukken meer. Bij test zal het uiteindelijk misschien allemaal wel meevallen, en marginaal zijn. Maar gaat er om dat ik stukken lekkerder op mijn fiets zit en daardoor tot meer in staat ben. Verder vind ik het een verademing dat ik bijna niet meer lek kan rijden en zal ik met meer vertrouwen dalen in de bergen. Al met al veel winst in mijn geval ten opzichte van de traditionele clinchers.
Uiteindelijk is het 'meer gedoe' bij tubeless banden ook maar marginaal:
Velg luchtdicht maken met yellow tape, terwijl je ook een velglint moet aanbrengen ingeval van een normale clincher.
Latex vloeisof erbij; ingieten op het laatste moment, rustig halve slag draaien en laatste stukje op velg leggen.
Tubeless banden zijn moeilijk op velg te leggen; daar weet ik alles van, maar lees ik niet overal dat conti's ook bijna niet op bepaalde velgen te leggen zijn. En is het niet een voordeel dat je bij een tubeless band hulpmiddelen kunt gebruiken zonder een biba te beschadigen?
Ik denk dat tubeless zeker de toekomst heeft, alleen is er nog veel onwetendheid en geldt een beetje het bekende wielerconservatisme. We gaan het zien.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2014 11:52

Mail ontvangen van reynolds

In het kort:
Alle race velgen zijn niet getest met tubeless banden en bij gebruik van tubeless banden vervalt de garantie.

Een beetje opendeur wellicht. Ik ben toch benieuwd ga ze er iig eens opleggen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 feb 2014 13:54

wasbeer2006 schreef:Mail ontvangen van reynolds

In het kort:
Alle race velgen zijn niet getest met tubeless banden en bij gebruik van tubeless banden vervalt de garantie.

Een beetje opendeur wellicht. Ik ben toch benieuwd ga ze er iig eens opleggen.
Nou dan wordt het tijd dat ze dat eens gaan testen. Wie weet mag jij de test namens hen doen, voor een extra setje wielen :P

Wat een antwoord weer. Wat maken die tubeless banden dan zo anders dan het 'woud' aan verschillende clinchers die worden aangeboden? En die zouden ze allemaal getest hebben. Ik heb medelijden met de medewerker die die taak heeft.

Grappig is juist dat de chinese fabrikanten van mijn carbon wielen beweren dat clinchers en tubeless mogelijk is, maar niet mijn vraag kunnen beantwoorden welke tubeless.
Inmiddels heb ik het antwoord al, maar dat ga ik ze lekker niet vertellen ;)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2014 14:03

Opzich begrijp ik zeker juridisch gezien hun antwoord wel.

Maar ik begrijp ook nog niet goed wat het verschilis tussen een clincer velg en tubeless. De velgrand is misschien ietsje anders. Maar als de band goed krap om de velg zit zal deze er niet afklappen.

Ik ga eens kijken als ik de ventielverlengers binnen heb hoe het zit. Mocht bv de bandrand meteen loslaten en niet blijven zitten bij aflopen van de band dan heb ik al voor een deel het antwoord. Echter is dit ook niet sluitend want bij een zeer krappe band zakt deze naar het midden.

Andere reden kan zijn dat de spaakspanning niet hoog genoeg is, al geloof ik dat de spaakspanning niet zomaar 10 - 15% achteruit gaat bij montage van een strakke band en een carbon velg.

Bij een alu velg is dit wel het geval en zakte bv bij mijn mtb wielen de spaakspanning met 12% na montage van een strakke TLR band.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 19 feb 2014 14:05

JoostG schreef:I
Velg luchtdicht maken met yellow tape, terwijl je ook een velglint moet aanbrengen ingeval van een normale clincher.
Latex vloeisof erbij; ingieten op het laatste moment, rustig halve slag draaien en laatste stukje op velg leggen.
Notubes heeft ook een spuit, hiermee kan je de vloeistof door je ventiel (zonder kern) spuiten.
Dat maakt het een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 feb 2014 20:27

wasbeer2006 schreef:Mail ontvangen van reynolds

In het kort:
Alle race velgen zijn niet getest met tubeless banden en bij gebruik van tubeless banden vervalt de garantie.

Een beetje opendeur wellicht. Ik ben toch benieuwd ga ze er iig eens opleggen.
Ben benieuwd post je ook foto's van je experiment.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 feb 2014 14:09

Ik zal er foto,s van maken prima !

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 feb 2014 15:55

nijkie schreef:
JoostG schreef:@ nijkie
Kan me voorstellen dat je het niet kan vinden. Chinezen en websites, het wordt nooit een top combinatie.
Een beetje verborgen op de site is een button 'shop', en daarmee wordt je doorgestuurd naar de webshop wheelsfar.com.
De velgen waar ik het over had, vind je via deze link http://wheelsfar.com/2014-new-50mm-clin ... p-298.html
Heb al contact gehad met Farsports: de spaak gaten dienen nog wel gedicht te worden om de velg luchtdicht te maken.
thx,Ben wel benieuwd naar de reviews van Tubeless carbon wielen.
Ik heb net de eerste 250km met de Farsports FSC50-CM-23 (2014) gereden met de Ultremo ZX tubeless (23mm). Ik heb het voorwiel op 6,5 bar en het achterwiel op 7 bar. Ik ben erg blij met deze combinatie: ze geven het gevoel van snelheid, veel grip en filteren kleine oneffenheden volledig weg. Dat laatste is erg lekker aangezien ik op een volledig carbon zadel rijdt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 27 feb 2014 20:27

Vandaag had ik de Schwalbe One Tubeless in huis en direct gemonteerd op de Alpha's 340.
In 20 minuten gepiept, oude banden eraf, nieuwe erop.

Voor het eerste ritje giet ik de vloeistof erin.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 mar 2014 21:18

Lees hier mijn eerste ervaringen met tubeless banden. De eerste rit heb ik nog 'droog' gereden (met voor de zekerheid wel een flesje Doc Blue in de achterzak ;) )).
60 x Ventoux

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 apr 2014 13:02

Ben inmiddels 1500km verder op mijn Chinese racer met carbon velgen en tubeless Ultremo's ZX. Een aantal van jullie is benieuwd naar mijn ervaring met carbon en tubeless: het werkt perfect. De banden op de velg krijgen was extreem lastig, maar het resultaat vergoed het helemaal. De velgen zijn stijf, maar de tubeless banden absorberen veel oneffenheden. Afgelopen zaterdag heb ik de Rabo Bergtoer gereden: 180km op een carbon zadel en deze combinatie en ik stapte relatief fris van de fiets af. Verder vind ik dat de tubeless banden mooier 'vallen' dan clincher banden. Zeker in combinatie met mijn 23mm brede velgen ziet het erg goed en helemaal af uit.
Met de Stans Yellow tape is de velg goed luchtdicht te krijgen (2 lagen). Alleen mijn voorwiel verliest een half barretje per week. Aangezien losse ventielen met voldoende lengte niet te vinden zijn, heb ik ventielen uit bestaande binnenbanden gebruikt: werkt perfect.
Al met al: zeer tevreden en zou niet anders meer willen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 02 apr 2014 19:41

Rij ook tubeless, maar nu is de achtervelg lek. Fulcrum R3. Is weer eens wat anders dan een lekke band. Lucht loopt uiteindelijk uit het gaatje in de velg. Waar normaal het water uit weg kan. Heb er maar weer een binnenbandje en een conti 4000s om gelegd. Ook niet verkeerd, maar anders dan bedoeld.

Plaats reactie