Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2021 10:52

Welke bandenmaat is 'veilig' om op velgen met interne breedte van 24mm te monteren ?
Als ik tabellen op het internet mag geloven is dat minimaal 40mm+
Maar volgens diezelfde tabellen zou je op een 21mm velg ook minimaal een 34mm band moeten monteren.

32mm banden op een 24mm velg zou toch niet een issue moeten geven lijkt mij ?

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 10 dec 2021 10:57

Volgens WTB geen probleem. Al zeggen ze er wel bij: "The suggestions above extend beyond current ETRTO recommendations, but allow for more optimal performance. Proceed at your own risk."


Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2021 11:03

Ook weer bijzonder tabelletje, 32mm (en 30mm) is daar optimaal voor 24mm interne breedte, maar ga je naar 25mm intern dan is het niet eens compatibel maar direct not suggested.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 10 dec 2021 11:34

dit tabelletje is redelijk specifiek denk ik.
kijk je naar de 2 velgen die WTB voert, de i23 en i25, zijn dat toch echt wel 2 compleet verschillende velgen.
de i23 is 23mm intern en 24,5 extern. daar kan inderdaad wel een >30mm band op. de i25 is 25mm intern, maar gelijk alweer 29,5 extern. daar gaat mijnsinziens een 30-32mm niet heel mooi opvallen.

kijk je naar een dt G540/GR531 is die 24mm intern, en 28mm extern, dat kan een 32mm mogelijk wel.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2021 11:47

Kijk ik bij enve (die vaak ook wel mooie grafiekjes hebben)
https://www.enve.com/product/ses-3-4-ar/

25mm intern, en 32mm extern ; Recommended Tire Size: 27 – 32c

In mijn geval zou het gaan om de dt swiss g1800 wielset
24mm intern, 28mm extern
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... 800-spline
Vermoed zelfs dat dat die velg is die jij noemt.

Ik kan bij dtswiss geen tabel vinden, maar vermoed dus zelf dat het wel kan als ik andere fabrikanten dus zie.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 10 dec 2021 12:32

Ja, op die g1800 zit met grote zekerheid de g540 velg.
Daarop zou ik 32 wel durven doen. 30mm al minder.
De c1800 is obv r500 velg, met intern 22mm net wat geschikter dan de G voor smallere banden. Iets lichter ook, en kan ook nog wel wat breder aan rond 40mm.
Mogelijk zou ik in jou geval dan voor de c1800 gaan

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 10 dec 2021 14:13

Ik rij nu 32mm GP5000 banden op een Lightbicycle WR38 velg met 25mm intern.
Geen enkel probleem, band is nu wel 34.5mm breed.

Binnenkort ga ik 28mm GP 4 season banden testen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 dec 2021 09:16

kopjethee schreef: 10 dec 2021 14:13 Binnenkort ga ik 28mm GP 4 season banden testen.
Is die al ergens verkrijgbaar dan? Ik zou de normale versie GP4 season niet tubeless monteren in ieder geval.

Die 4 season hadden ze al veel eerder in een tubeless versie moeten uitbrengen. Juist in de winter wil ik probleemloze banden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 dec 2021 18:33

t2300 schreef: 10 dec 2021 12:32 Ja, op die g1800 zit met grote zekerheid de g540 velg.
Daarop zou ik 32 wel durven doen. 30mm al minder.
De c1800 is obv r500 velg, met intern 22mm net wat geschikter dan de G voor smallere banden. Iets lichter ook, en kan ook nog wel wat breder aan rond 40mm.
Mogelijk zou ik in jou geval dan voor de c1800 gaan
Iets met wielen die ik al heb (op moment van posten onderweg waren)
Op wielen zelf zit stickertje met info, minimaal 30mm, maximaal 67mm

32mm schwalbe pro one ging er makkelijk op en gewoon met normale pomp (sks rennkompressor) op druk gekregen, niet eens snel hoeven pompen oid.
En na 3 dagen nogsteeds op druk zonder latex erin. (komt er nog wel in uiteraard)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 dec 2021 09:48

DDX schreef: 10 dec 2021 11:03 Ook weer bijzonder tabelletje, 32mm (en 30mm) is daar optimaal voor 24mm interne breedte, maar ga je naar 25mm intern dan is het niet eens compatibel maar direct not suggested.
Het is goed als je nieuwe velgen koopt om te kijken welke bandenmaat je erop wilt hebben en de breedte een beetje af te stemmen.

Maar heel simpel 10 jaar geleden reed ik op 19mm intern op een MTB en velen met mij.
Dus neem het ook een beetje met een korreltje zout.

Een goed op elkaar afgestemde setup is fijn, maar staar je er ook niet blind op.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 29 dec 2021 11:12

Hier ook een volledig nieuwe tubeless gebruiker.
Een setje Zipp 303s gescoord en momenteel enkel nog maar het voorwiel voorzien van een Schwalbe Pro One TLE 28mm.
Band opleggen was makkelijk, laatste stukje even voor het gemak een plastic bandenwippertje gebruikt, maar zou misschien zonder ook wel gelukt zijn.
Dan laten ploppen met de Schwalbe booster. Paar serieuze knallen, dus leek me oké. Wel een serieuze krachttraining om die op druk te brengen. Kreeg hem niet hoger dan 9 bar.
Nu staat voorwiel met behulp van vloerpomp op hoge druk. Hoor alvast geen luchtverlies, dus is al een mooi voorteken.
Wat mag ik nu verwachten qua vasthouden van de druk? Er zit nog geen sealant in de band trouwens.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 29 dec 2021 11:44

Melda schreef: 29 dec 2021 11:12 Hier ook een volledig nieuwe tubeless gebruiker.
Een setje Zipp 303s gescoord en momenteel enkel nog maar het voorwiel voorzien van een Schwalbe Pro One TLE 28mm.
Band opleggen was makkelijk, laatste stukje even voor het gemak een plastic bandenwippertje gebruikt, maar zou misschien zonder ook wel gelukt zijn.
Dan laten ploppen met de Schwalbe booster. Paar serieuze knallen, dus leek me oké. Wel een serieuze krachttraining om die op druk te brengen. Kreeg hem niet hoger dan 9 bar.
Nu staat voorwiel met behulp van vloerpomp op hoge druk. Hoor alvast geen luchtverlies, dus is al een mooi voorteken.
Wat mag ik nu verwachten qua vasthouden van de druk? Er zit nog geen sealant in de band trouwens.
Als ik het goed heb geeft Zipp een maximale bandendruk van 5.5 bar aan voor de velgen. Ik zou wel opletten met hoge drukken in dit geval.
Afbeelding

Plaats reactie