Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2023 21:36

gene schreef: 30 mei 2023 16:57 Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Heb dus al 2 x een buitenband hersteld met een tiptop plakker (een keer de gewone, andere keer de speciale) en telkens had ik een bobbel in de band die goed voelbaar was tijdens het rijden.
Had ik met mijn mtb banden ook altijd, die dingen zijn zo stug.
Race banden heb ik nog nooit geplakt.

Mtb banden plakte ik daarna met normale biba plakker en solutie, dat bleef bij die banden goed zitten.
Wat ook redelijk ging plakker erop en meteen monteren en op de rijddruk oppompen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 30 mei 2023 21:46

hayes schreef: 30 mei 2023 21:21
derxx schreef: 29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
De eerste keer of de eerste keer dat je het merkt?
Toen ik m'n Schwalbe verving, heb ik die eens hele goed bekeken. Ik denk dat tubeless me voor ettelijke platte banden behoed heeft, alleen merk je er soms helemaal niets van.
Dit is pas m'n 1e tubeless setup, heb er nu 650km mee gereden :) En opzich verbaast het me ook niet dat ik lek gereden heb. Ik heb op bospaadjes gereden die als glad asfalt waren tov dit :) Had me eigenlijk moeten omdraaien toen ik zag waar ik op terecht kwam, mja... Achteraf is altijd makkelijk praten.
Gaatje zat ook precies op de rand van de bolling, in het "profiel" wat op de GP5000 zit. Gewoon botte pech. Zag ook wel wat kleine sneetjes e.d. op het loopvlak zitten voor en achter, maar niet duidelijk of deze door waren of niet. Met een biba was ik zeker lek gegaan, nu heb ik gewoon nog zeker 50km naar huis gereden zonder het in de gaten te hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 31 mei 2023 11:48

Ervaring met (Giant) hookless icm Schwalbe Pro Ones:
Opleggen ging relatief eenvoudig (maar strak).
Oppompen ging niet vanzelf (moest heel even een zetje krijgen van de booster), maar daarna plopten ze tegen de 6 bar mooi in de velg en staan nu bijna 36 uur op druk zonder latex. Straks even latex vullen; ben benieuwd of ik dan nog steeds tevreden ben :-)

De vorige Pro’s hadden een heleboel sneetjes tot op de beschermlaag die niet lekten en een klein gaatje dat door de latex was gedicht).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 jun 2023 12:30

Na een nachtje leek het gat toch dicht te zijn en hield ie 4.5bar. Eigenwijs als ik ben gisteren gewoon erop gaan fietsen, en na een paar km was het gat toch niet meer zo dicht 🤣
Mja, paar keer wiel ronddraaien zonder dat ik erop zat en toen hield ie weer op ong 3bar. Zo mn rondje afgemaakt zonder verdere problemen, maar vandaag toch maar even plakken.
Afbeelding

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 05 jun 2023 02:26

Is een plakker de enige goede manier om een tubeless racefietsband te repareren?

Werkt zo'n dynaplug of is daar een goedkoper alternatief voor ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jun 2023 11:30

Een Dynaplug is een road side repair. Als je geluk hebt kun je ermee doorrijden, maar als de plug zit op een gedeelte van de band waar veel stress op komt dan kan het ook na een paar ritten einde verhaal zijn. Of zelfs de volgende rit al.

Na gebruik Dynaplug kun je het beste gewoon de band van binnenuit repareren IMHO.

Er zijn zeker goedkopere versies, o.a. van Lezyne. Die krijgen wel mindere reviews.
Laatst gewijzigd door havana op 05 jun 2023 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 05 jun 2023 11:49

Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 jun 2023 11:55

En die Bison repair lijm werkt echt goed kan ik zeggen. Had het in eerste instantie geprobeerd met de standaard lijm die in zo'n samson doosje zit, maar zelfs met schoonmaken en ontvetten van de band liet dat spul echt meteen los. Ik kwam bij nadere inspectie tijdens het plakken erachter dat ik op het gravelpad waar ik op terecht kwam door het glas moet zijn gereden. Buiten het eerder gevonden lek, bleken er nog 2 andere gaatjes te zitten. Beide waren in eerste instantie gedicht door de sealant, maar na het schoonmaken van de band en plakken van het 1e gat, bleken die ineens te lekken. Dus weer los (begin handigheid te krijgen in het monteren van de GP5000 zonder tools), en die ook geplakt. Nu weer dicht, en hij blijft zelfs beter op druk dan voorheen.

Wel vond ik bij het demonteren dat er best veel sealant zich om de bead van de band had verzameld. Dat was een soort rubberen afdichting geworden, die ik tijdens het schoonmaken er maar vanaf gehaald heb omdat ik twijfelde of hij daardoor juist niet zou gaan lekken als ik hem zo weer monteerde. Is wel een rotklus, en daar ben ik best een tijd mee bezig geweest, en vraag me af hoe jullie dit doen, of dat jullie dat gewoon laten zitten?
Nu zijn mijn velgen niet officieel tubeless ready, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
Afbeelding

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 05 jun 2023 11:56

Ik ga de dynaplug denk ik een kans geven, maar als Havana en Awinkel gelijk hebben stopt het tubeless daar voor mij ook wel.

We gaan het zien, wel zeer te spreken over de Pirelli banden trouwens.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jun 2023 11:56

De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Nou nee. Je verliest hooguit iets meer druk... maar uiteindelijk werkt de sealant natuurlijk wel gewoon.

Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen.
Klopt ook niet. De meeste lekken worden gewoon door de sealant gedicht. Zo niet, dan moet je pluggen en inderdaad vanaf de binnenkant repareren.

awinkel
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2023 12:25

awinkel 05 jun 2023 11:59

Mijn ervaring is dat de sealant blijft borrelen en de druk steeds lager wordt.
Een steentje door de band veroorzaakt al een te groot gat voor de sealant om het te dichten en dat zijn precies het soort gaatjes waar ik tijdens mijn ritten de meeste last van heb.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 jun 2023 12:02

awinkel schreef: 05 jun 2023 11:49 Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
Mwoah dat zie ik toch anders. Als ik geen tubeless gereden had, had ik tijdens de rit een biba kunnen vervangen, terwijl ik nu nog gewoon 60km naar huis ben gereden, en er thuis pas achter kwam dat ik eigenlijk lek had gereden. Verder heb ik de vloeibare sealant gewoon uit de band gezogen, en er weer ingedaan nadat ik hem gerepareerd had. Waarom zou ik dat weggooien ?
Verder kan ik met tubeless met 4-4.5bar rijden ipv 6, wat het comfort zeker ten goede komt. Ik rij geen wedstrijden, en ik krijg ook geen strakke plasser van hoge gemiddeldes op strava. Meestal zit ik ergens tussen de 25 en de 30 in m'n eentje, en dat vind ik prima zo.
Voor sealant gebruik ik de Doc Blue / Schwalbe sealant, en dat werkte tijdens de rit gewoon goed.
Afbeelding

Plaats reactie