Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 12 feb 2023 17:08

Extra bonusvraag: wat is een kwalitatief goede, maar ook betaalbare tubeless tape? Op Mantel/Futurum zie ik Schwalbe tubeless tape a €22,95 per 10 meter. Lijkt mij nogal prijzig met omgerekend €2,30/meter.

Bij de Duitse webwinkels zie ik bijv. een rol Tesa tubeless tape voor ongeveer €16 per 66 meter. Dat is in verhouding een stuk beter: ongeveer €0,25/meter. Dat scheelt bijna een factor 10 met de tape van Schwalbe. Doet deze tape het net zo goed? Of heeft men andere tips voor betaalbare, maar goed plakkende en functionerende tubeless tape?

Aliexpress staat er ook vol mee. Heeft men daar ervaring mee?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 12 feb 2023 17:34

Ik heb blauwe van Ali, kost een paar euro voor 50 meter en je kan kiezen uit veel breedtes.
Heb er al meerdere wielen tubeless mee gemaakt zonder problemen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 feb 2023 17:40

Chefske schreef: 12 feb 2023 17:08 Extra bonusvraag: wat is een kwalitatief goede, maar ook betaalbare tubeless tape? Op Mantel/Futurum zie ik Schwalbe tubeless tape a €22,95 per 10 meter. Lijkt mij nogal prijzig met omgerekend €2,30/meter.

Bij de Duitse webwinkels zie ik bijv. een rol Tesa tubeless tape voor ongeveer €16 per 66 meter. Dat is in verhouding een stuk beter: ongeveer €0,25/meter. Dat scheelt bijna een factor 10 met de tape van Schwalbe. Doet deze tape het net zo goed? Of heeft men andere tips voor betaalbare, maar goed plakkende en functionerende tubeless tape?

Aliexpress staat er ook vol mee. Heeft men daar ervaring mee?
Die Tesa is prima. Op Ali zijn ze ook vaak Tesa. Iets goedkoper misschien.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 feb 2023 18:30

Mijn enve wielen hebben er ook erg veel last van, dt swiss soms als ik pech heb.
Mijn oplossing bij de de enve wielen, eerst op druk zetten met booster.
Daarna ventielkern eruit en dan gaat die op paar plekken weer los, vullen met latex en dan lukt het vaak met normale pomp om op druk te brengen.
Lukt dat niet alsnog even booster aansluiten (zonder ventielkern)
En dan even op emmertje leggen kwartiertje per kant met booster nog aangesloten, haal ik dan booster uurtje ofzo los dan blijft rand wel zitten.
En bij voorkeur direct ff ritje gaan maken zodat latex zich over band kan verdelen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 feb 2023 18:39

Chefske schreef: 12 feb 2023 14:45 Ik heb voor het eerst een setje tubeless banden op mijn velgen gemonteerd, 38 mm Vredestein Aventura met skinwall. Ik krijg ze heel gemakkelijk goed op de velg geplopt met mijn normale vloerpomp. Ik heb nog geen tubeless sealant toegevoegd, maar zonder lijken ze ook al aardig op druk te blijven. Echter, als ik de ventielkern verwijder, schiet de band terug naar het midden van de velg. Om dit op te lossen, las ik dat ik bijvoorbeeld een extra laag tubeless tape aan zou kunnen brengen zodat de passing tussen band en velg wat krapper wordt. Het tape was al gemonteerd door de wielbouwer toen ik de wielen ontving, dus dat zou ik dan zelf nog extra moeten aanschaffen.

Dan nu de vraag: is het strikt noodzakelijk dat de band goed in de velg blijft zitten? Ik kan me voorstellen dat als ik een keer goed lek rijdt, de druk in de band weer kan wegvallen tot vrijwel nul. Dan zit er al uitgeharde sealant op het raakvlak van de band en velg, en moet er een nieuwe "seal" gemaakt worden wanneer de band opnieuw op de velg plopt, met kans dat de al aanwezige sealant dit belemmert? Of maakt dat in de praktijk helemaal niet uit? Met een handpompje wordt onderweg misschien lastig om de band de ploppen, maar met CO2 lijkt me dit geen probleem.

Nog een vraag: hoeveel sealant zou ik per band moeten toevoegen? Ik las dat racebanden zo'n 30 ml per band nodig hebben en mtb banden 60 ml, dus voor 38 mm gravelbanden daar ergens daar tussenin?
De lucht heel langzaam laten ontsnappen,dan zou de band moeten blijven zitten.Dus zorg dat er geen belasting op de band is.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 12 feb 2023 19:19

Dank voor de tips, denk dat ik zo'n rolletje tubeless tape via ome Ali ga bestellen.
nijkie schreef: 12 feb 2023 18:39 De lucht heel langzaam laten ontsnappen, dan zou de band moeten blijven zitten. Dus zorg dat er geen belasting op de band is.
Direct even getest en inderdaad: de band blijft op z'n plek. Dank!
Edit: minuutje later schoot 'ie er toch weer af. Waarschijnlijk precies genoeg tijd om de sealant toe te voegen. Ga ik komende week eens proberen en dan direct een ritje maken.
Laatst gewijzigd door Chefske op 12 feb 2023 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 feb 2023 19:22

Inserts proberen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 feb 2023 19:46

Ik kreeg een paar weken geleden 1 van mijn tubeless wielen/banden niet meer opgepompt. Maar er kwam ook geen lucht meer uit. Zelfs als ik het binnenventiel eruit draaide gebeurde er niks. De ventielbuis zat dus volledig verstopt met/door de latex.
Dit weekend weer eens met dat wiel aan de gang gegaan. Pas door de ventiel-ring te lossen, en het ventiel terug in de velg te duwen, kon ik de lucht verder aflaten. En daardoor uiteindelijk de band van de velg krijgen.
De ventielbuis zat inderdaad helemaal dicht, met latex. Ik heb het ventiel schoongemaakt, en de boel weer gemonteerd. Problem solved…..

Voor nu geen probleem, maar het is toch wel verrekte onhandig als je dit onderweg ontdekt als je (bijv. na een lek) even wat wil bijpompen!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 feb 2023 20:09

Je begint toch langzaam aan te merken dat het steeds moeizamer gaat als je eens per week je banden checkt en bij pompt?
Dat is een signaal dat je ventiel schoon geprikt moet worden (als het niet aan je kern ligt). Daar hoef je niet eens iets voor los te halen behalve je kern. Ik rag er dan een losse spaak een aantal keer doorheen totdat ik voel dat de doorgang weer vrij is.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 feb 2023 20:13

Philippos schreef: 12 feb 2023 20:09 Je begint toch langzaam aan te merken dat het steeds moeizamer gaat als je eens per week je banden checkt en bij pompt?
Dat is een signaal dat je ventiel schoon geprikt moet worden (als het niet aan je kern ligt). Daar hoef je niet eens iets voor los te halen behalve je kern. Ik rag er dan een losse spaak een aantal keer doorheen totdat ik voel dat de doorgang weer vrij is.
Normaal misschien wel. Maar dit wiel hing al een maand of 2 op de haak. Wilde deze set ff bijpompen en monteren. Maar dat ging dus niet.
Het idee om ff met een spaak “te raggen” hou ik er bij enige twijfel wel in :winkthumb:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 feb 2023 18:50

Hanz Bé schreef: 12 feb 2023 20:13
Philippos schreef: 12 feb 2023 20:09 Je begint toch langzaam aan te merken dat het steeds moeizamer gaat als je eens per week je banden checkt en bij pompt?
Dat is een signaal dat je ventiel schoon geprikt moet worden (als het niet aan je kern ligt). Daar hoef je niet eens iets voor los te halen behalve je kern. Ik rag er dan een losse spaak een aantal keer doorheen totdat ik voel dat de doorgang weer vrij is.
Normaal misschien wel. Maar dit wiel hing al een maand of 2 op de haak. Wilde deze set ff bijpompen en monteren. Maar dat ging dus niet.
Het idee om ff met een spaak “te raggen” hou ik er bij enige twijfel wel in :winkthumb:
Als je de wielen ophangt - doe ik ook - zorg dan in ieder geval er voor dat het ventiel zich op 4h of 8h bevindt dan loop je het minste kans dat er sealant in achter blijft. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 feb 2023 09:44

Waarom niet op 5, 6 of 7 uur?
Less is bore

Plaats reactie