Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 mei 2014 20:59

Die binnenband heb ik wel bij me. Het probleem is de buitenband weer op de velg zien te krijgen. Alleen al één zijde is bijna niet te doen. Ik heb momenteel de Utremo ZX tubeless in combinatie met Pacenti SL23 velgen die hoger dan gemiddeld zijn. Ik vind dat ik het eigenlijk niet kan maken om bij een lekke band een ander te moeten vragen om me op te komen halen.

Een ander "probleem" dat ik heb is dat beide ventielen verstopt lijken te zijn met de sealant. Ik moet met de vloerpomp zo hard pompen dat de drukmeter bijna maximale uitslag heeft en dan pas komt er in ene lucht door. Gaat dat bij lek onderweg dan wel goed, heb maar 2 CO2 patronen mee en een handpompje.
Laatst gewijzigd door apexrider op 08 mei 2014 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 08 mei 2014 21:08

JordyFr schreef:
Heb ik ervaring mee, heb er nooit mee lek gereden tot ze op waren
Waren dat de Hutchinson Fusion 3 Tubeless ?
Hoe hield het loopvlak zich ?

Met de Schwalbe One moet ik constateren dat er erg gemakkelijk kleine sneetjes in gereden worden. Ook moet ik nog 2 stukjes steen/glas uit de voorband verwijderen voordat ze de band doorboren. Banden blijken dit erg makkelijk op te pakken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2014 21:41

apexrider schreef:Die binnenband heb ik wel bij me. Het probleem is de buitenband weer op de velg zien te krijgen. Alleen al één zijde is bijna niet te doen. Ik heb momenteel de Utremo ZX tubeless in combinatie met Pacenti SL23 velgen die hoger dan gemiddeld zijn. Ik vind dat ik het eigenlijk niet kan maken om bij een lekke band een ander te moeten vragen om me op te komen halen.

Een ander "probleem" dat ik heb is dat beide ventielen verstopt lijken te zijn met de sealant. Ik moet met de vloerpomp zo hard pompen dat de drukmeter bijna maximale uitslag heeft en dan pas komt er in ene lucht door. Gaat dat bij lek onderweg dan wel goed, heb maar 2 CO2 patronen mee en een handpompje.
Als de Ultremo band eenmaal is opgerekt gaat het demonteren en monteren makkelijker. En als je het gevoel hebt dat het ventiel verstopt is dan wissel je toch gewoon het binnenwerk van het ventiel?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 mei 2014 22:18

apexrider schreef: Een ander "probleem" dat ik heb is dat beide ventielen verstopt lijken te zijn met de sealant. Ik moet met de vloerpomp zo hard pompen dat de drukmeter bijna maximale uitslag heeft en dan pas komt er in ene lucht door. Gaat dat bij lek onderweg dan wel goed, heb maar 2 CO2 patronen mee en een handpompje.
Dan hebben ze ws de melk door het ventiel gedaan, die hoor je eruit te halen.
Ik heb daar zelf (in 6 jaar tijd) geen last van gehad,

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 mei 2014 22:32

Nee, ze hebben de sealant in de band gegoten toen deze aan één kant nog naast de velg zat. Voorlopig doe ik het er wel mee. Bij lek vertrouw ik er op dat de sealant het gat snel genoeg dicht. Is dat niet het geval, dan kom ik er snel genoeg achter of ik er een binnenband in krijg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mei 2014 14:13

Tweede band is nu ook gemonteerd en op druk gebracht. Nu even wachten dat ook deze band op druk blijft en dan de latex er in.

Vanmorgen was de eerste band nog wel op druk maar wel wat minder, hoeveel drukverlies weet ik niet, vind dat ook niet zo interessant zolang het maar niet te veel is. Dus nu het binnenventiel losgeschroefd en de latex er in gespoten met een kunststof injectiespuit, dat gaat beter dan met het flesje van Schwalbe. ;)

Met het tweede wiel dus weer begonnen met 2 lagen 'yellow-tape', daarna het ventiel er in, deze had ik al aangepast aan de nieuwe situatie dus met teflon-tape enigszins het eind taps getapet. Band eromheen leggen ging zoals gisteren, dus zeer moeilijk, dus weer met kunststof bandenlichters en de VAR-bandenknecht, daarna kon ik pas het ventiel goed er in drukken en aandraaien. De zijkanten van de band en de velg insmeren met montagesop en oppompen maar, ook hier lekte weer het ventiel maar nu door het goed aandraaien van het ventielmoertje was het zo verholpen.

Nu maar wachten op een beetje redelijk weer - het komt hier in Almere soms met bakken uit de hemel - om de eerste proefrit te gaan maken. Wordt vervolgd. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2014 15:58

Wat ik doe na latex toevoegen is even het ventiel schoonblazen voordat je het binnenwerk er weer indraait.
Met de racer rijd ik nog zonder latex overigens.

Daarnaast hoe groot is de kans dat je lekrijd met latex op de racer? Dat is dan een vrij groot lek. Dat is mij nu 1 keer gebeurt in 15 jaar. En dan is het de vraag of je met een biba wel verder kan. Een keer in de 15 jaar ophalen trekt het thuisfront wel :-)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 mei 2014 16:57

wasbeer2006 schreef:Wat ik doe na latex toevoegen is even het ventiel schoonblazen voordat je het binnenwerk er weer indraait.
Met de racer rijd ik nog zonder latex overigens.

Daarnaast hoe groot is de kans dat je lekrijd met latex op de racer? Dat is dan een vrij groot lek. Dat is mij nu 1 keer gebeurt in 15 jaar. En dan is het de vraag of je met een biba wel verder kan. Een keer in de 15 jaar ophalen trekt het thuisfront wel :-)
Nou, ik heb al tweemaal een fors gat gezien waar latex goed hielp (3 tot 4 mm). Waarschijnlijk zal ik ook kleinere leukjes hebben gehad wat ik niet gemerkt heb. Latex heeft in mijn geval goed zijn werk gedaan.

Tot op heden rijd ik ook met een extra binnenbandje. Het nut zie ik daar echter niet meer van. Een lek tot 4mm werd opgevangen door de vloeibare latex. Een grotere lek, zag 6mm, zal een ander probleem zijn. Maar daar gaat een binnenband ook niet meer helpen.

Nu ik Orlok zo zie worstelen met zijn banden, moet ik morgen maar eens mijn one's gaan monteren.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mei 2014 18:14

JoostG schreef:
wasbeer2006 schreef:Wat ik doe na latex toevoegen is even het ventiel schoonblazen voordat je het binnenwerk er weer indraait.
Met de racer rijd ik nog zonder latex overigens.

Daarnaast hoe groot is de kans dat je lekrijd met latex op de racer? Dat is dan een vrij groot lek. Dat is mij nu 1 keer gebeurt in 15 jaar. En dan is het de vraag of je met een biba wel verder kan. Een keer in de 15 jaar ophalen trekt het thuisfront wel :-)
Nou, ik heb al tweemaal een fors gat gezien waar latex goed hielp (3 tot 4 mm). Waarschijnlijk zal ik ook kleinere leukjes hebben gehad wat ik niet gemerkt heb. Latex heeft in mijn geval goed zijn werk gedaan.

Tot op heden rijd ik ook met een extra binnenbandje. Het nut zie ik daar echter niet meer van. Een lek tot 4mm werd opgevangen door de vloeibare latex. Een grotere lek, zag 6mm, zal een ander probleem zijn. Maar daar gaat een binnenband ook niet meer helpen.

Nu ik Orlok zo zie worstelen met zijn banden, moet ik morgen maar eens mijn one's gaan monteren.
Ben benieuwd, maar had al begrepen dat de 'one' wat ruimer valt, dus moet het meevallen. :D Het probleem bij mij was de nauwe velg (20,5mm/13mm). Dit laat geen ruimte over voor het afdichten van het ventiel.

Wat mij verder is opgevallen is dat de Ultremo band 23-622 maar 20mm dik is en dus gelijk aan de breedte van de velg. Op zich wel mooi om te zien. :ugeek:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2014 19:59

Das bijzonder mijn one 23 valt op 24.8mm op een notubes velg

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 10 mei 2014 10:35

Heeft er iemand ervaring met tubeless banden op een Mavic Ksyrium Elite wiel? Aangezien hier geen velglint op zit ga ik ervan uit dat deze tubeless ready zijn, of zie ik dat verkeerd?
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mei 2014 11:50

Volgens mij hebben hun deze velgen gebruikt om de Schwalbe Ultremo tubeless te testen.

Plaats reactie