Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Trixie24
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jul 2015 19:39

Trixie24 29 mei 2023 17:34

wasbeer2006 schreef: 29 mei 2023 15:21 Ik rijd met pirelli tlr 28 en 30mm.
Voor de 28 en achter de 30. Na een paar weken lijk 4.0 voor en achter ideaal bij 84kg.
Beide op 22c hookless.

Pirelli geeft zelf een vrij hoge druk aan. Ze gaan wel extreem lang mee zodat je soms op het punt komt dat de band op is, maar het loopvlak nog goed, let daar op.

Maar dan nog eraf klappen bij 6 dan is de marge wel heel klein, gooi die band iig weg niet meer mee rijden!

Zijn de velgen hooked of hookless. Bij hooked is 23c en 28mm wel op het randje/erover
Velgen zijn Hooked. Wat is de reden om ze weg te gooien? Ze gebruiken met een lagere druk geen optie?

Welke banden, tubeless, tan wall, kunnen hier eventueel wat beter tegen?

derxx
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 29 mei 2023 19:15

Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2023 21:32

@trixie24, als er band eraf ik geknald zeker bij een hooked velg is de kans aanwezig dat de hiel beschadigd is en dat het een twede keer nog sneller gebeurt.
Ik zou het risico niet nemen, slecht te zien ook vanaf de buitenkant. Het is carbon, dus je velg zal nog wel recht zijn, maar met alu had er waarschijnlijk een slag in gezeten.

Pirelli banden vallen over het algemeen goed, niet te strak, maar ook niet los, als die eraf knalt zou ik met een strakker passend band gaan rijden bv conto en 30mm ipv 28mm.

Trixie24
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jul 2015 19:39

Trixie24 29 mei 2023 21:59

@wasbeer2006 Dat is helaas een duur grapje dan :( Mn velgen zijn nog prima in orde gelukkig. Vandaag gefietst met mn oude banden/biba en geen slag of afwijking te zien.

Met conto bedoel je continental? Een gp5000? Ik zou graag met 28 rijden. Met een biba is de kans toch veel kleiner dat band eraf klapt?

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 30 mei 2023 07:35

awinkel schreef: 28 mei 2023 21:45 @laurens78: Rij je ook met de S TR uitvoering? Dit omdat je aangeeft dat je al langer met deze band rijdt en deze uitvoering nog niet heel lang op de markt is.
Het is wel telkens de achterband die kapotgaat, maar dat wijt ik er vooral aan omdat daar de meeste druk op staat vanwege het rijdersgewicht wat er meer op drukt.
Je hebt gelijk, die rij ik nu al ruim 2000km zonder problemen. Geven mij veel vertrouwen (ook met 80km/h+ naar beneden) Daarvoor zijn voorganger probleemloos.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 mei 2023 07:57

derxx schreef: 29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eeder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2023 11:50

Trixie24 schreef: 29 mei 2023 21:59 @wasbeer2006 Dat is helaas een duur grapje dan :( Mn velgen zijn nog prima in orde gelukkig. Vandaag gefietst met mn oude banden/biba en geen slag of afwijking te zien.

Met conto bedoel je continental? Een gp5000? Ik zou graag met 28 rijden. Met een biba is de kans toch veel kleiner dat band eraf klapt?
Er staat een hele andere load op een tubeless band en band met binnenband. Ik kan het plaatje niet meer vinden, dat is jaren geleden gepost en opzich best intressant. Uitleggen kan ik het ook niet.

Ja duur grapje, gezien je wielen zal je fiets ook wel een 5 tot 7K zijn, das dus nog geen 1% :D
En als je op je plaat gaat is de schade een stuk groter. Kan best zijn dat de band nog heel is, maar dat zie je niet aan de buitenkant.

Ik zou met die wielen sowieso met biba gaan rijden of een bredere band tubeless.
Waarom 28 en geen 30? je koopt brede velgen en ga je vervolgens met relatief smalle banden rijden.

Waar is die velg intern 23mm? Op het smalle stuk, dus op de hoek of eronder?

derxx
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 30 mei 2023 14:44

NuitKor schreef: 30 mei 2023 07:57
derxx schreef: 29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eerder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.
Thx, die had ik inderdaad gemist (tsja, lang topic). Zijn daar speciale plakkers voor, of gewoon van die dingen die je ook voor biba's gebruikt? Wordt voor mij de eerste keer om een buitenband te plakken :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27541
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mei 2023 15:02

Sommige doen het met gewone bandenplakkers, maar er zijn ook speciale van, o.a. van TipTop. Zoekterm: tiptop tubeless.

Ik heb goede ervaringen met die van TipTop.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 30 mei 2023 16:57

Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Heb dus al 2 x een buitenband hersteld met een tiptop plakker (een keer de gewone, andere keer de speciale) en telkens had ik een bobbel in de band die goed voelbaar was tijdens het rijden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 mei 2023 18:29

derxx schreef: 30 mei 2023 14:44
NuitKor schreef: 30 mei 2023 07:57
derxx schreef: 29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eerder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.
Thx, die had ik inderdaad gemist (tsja, lang topic). Zijn daar speciale plakkers voor, of gewoon van die dingen die je ook voor biba's gebruikt? Wordt voor mij de eerste keer om een buitenband te plakken :)
Nadat mijn bison repair lijm los liet heb ik er een gewone biba plakker op geplakt met die lijm en dat zit nog steeds goed.

hayes

hayes 30 mei 2023 21:21

derxx schreef: 29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden 🤣
De eerste keer of de eerste keer dat je het merkt?
Toen ik m'n Schwalbe verving, heb ik die eens hele goed bekeken. Ik denk dat tubeless me voor ettelijke platte banden behoed heeft, alleen merk je er soms helemaal niets van.

Plaats reactie