Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2023 10:42

Ik ben altijd tegen vernieuwingen in het begintijdperk omdat er dan altijd nog fouten in zitten. Maar niet tegen vernieuwingen an sich.

Early adopters zijn veredelde betatesters en betalen 2x een prijs voor hun innovatiedrang. Laat mij maar lekker de kat uit de boom kijken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 mei 2023 10:43

jakkel schreef: 16 mei 2023 10:33
thestudent schreef: 16 mei 2023 10:19

Zo rijdt ik erg graag op mijn stalen Pinarello met campagnolo 10sp en gewone velgremmen. Voelt helemaal niet langzaam en kan en je kan er verdomd hard mee fietsen.

Mijn 10-speed velgrem SS EVO met lage alu Fulcrum bolt even snel op het vlakke, gaat sneller bergop en is comfortabeler dan m'n zwaardere aero Di2 12-speed Thompson. En bergaf remt dat ding voor mij net zo goed, vorige week nog gemerkt in de Vlaamse ardennen. Maar... hij ziet er niet meer zo hip uit met z'n 12 jaar. :D

Heb je het al eens echt goed getest? T zal me verbazen als de oude SS evo echt sneller is. ( wat verder een moderne klassieker is die je niet moet wegdoen )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 16 mei 2023 10:52

Gisteren 5 km voor huis gemerkt dat m'n achterbandje wel een stuk platter stond dan toen ik vertrok.
Of hoe je eigenlijk niet echt meer merkt dat je lekreed. Gaatje gevonden en dat was al mooi gedicht.
Het opleggen is altijd wat meer werk, maar dat loont vind ik persoonlijk.
Twee jaar tubeless en nog nooit langs de kant van de weg een bandje moeten steken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2023 10:54

Omleggen meer werk? Met modern materiaal eerder minder.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2023 11:23

Enige vervelende is wisselen van band. Ik krijg het niet voor elkaar zonder wel ergens iets te knoeien.
Verder niks dan voordelen imho.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2023 14:49

Nee dat heb ik ook wel, maargoed op de race doe ik dat niet heel vaak en op de MTB eigenlijk ook steeds minder.
Ja straks ff voor de vakantie.

En sommige dingen, ook al wil je het is niet eens meer te krijgen.
Het nieuwe is echt wel (iets) beter, maar vooral wel veel duurder.

En toch is bv een topgroep (als jezelf bouwt) niet extreem veel duurder, dwz als je al 8 of 9000 uitgeeft kan die laatste 6 a 700 er ook wel bij.
Al hoewel ik moet zeggen dat ik vd week de nieuwe force en red heb vergleken en de grote verschillen zitten alleen in gewicht van de crank en cassette en ik vind hem echt wel mooi, misschien wel mooier al red. Gaat nergens meer over maar toch......

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 mei 2023 16:43

Ik ga er ook vanuit dat de tubeless band op een non tubeless velg de reden van die knal was en of het aantikken er iets mee te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen...
Zoals gezegd ben ik ook niet tegen tubeless, alleen tubeless op een 25mm raceband daarvan voel ik geen voordeel, vandaar weer terug naar binnenband.
Voor de rest ben ik de tubeless master in ons groepje, alle gravel- en mtb banden zijn door mij tubeless gemaakt! ;) :like:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2023 18:23

scottpch schreef: 16 mei 2023 16:43 Ik ga er ook vanuit dat de tubeless band op een non tubeless velg de reden van die knal was en of het aantikken er iets mee te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen...
Nou nee, ik denk eerder een te hoge druk in een tubelessband op een hookless velg.

Veel hookless velg gebruikers realiseren zich niet dat de druk in een band dusdanig door warmte kan stijgen dat de grens voor een veilig hookless gebruik kan worden overschreden en de band bij het minste gering van de velg springt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 16 mei 2023 18:44

Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2023 19:03

timovdl schreef: 16 mei 2023 18:44 Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?
Het lijkt mij stug dat je deze er niet uit krijgt. Gewoon het 'eind' zoeken en lospeuteren dan trek je de geplakte tape er gewoon vanaf. Daarna goed schoonmaken met wasbenzine, alle residu moet eraf. :roll:
Natuurlijk kan je ook gewoon nieuwe tubelesstape erover plakken en inderdaad goed ontvetten met wasbenzine. Houd er dan wel rekening mee dat het monteren van een band misschien wat moeilijker gaat omdat er nu een dikkere laag tape inligt. ;)

Dat er lucht via het ontwateringsgaatje ontsnapt kan ook als er lucht langs het ventiel tot in de velg lekt. :o
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 mei 2023 19:09

timovdl schreef: 16 mei 2023 18:44 Bij mijn Zipp303s wielen ontsnapt er lucht door het afwateringsgaatje in de velg. Dus veronderstel ergens gaatje in de velgtape. Plan om nieuwe tape te plakken en kreeg aanrader om vorige tape eruit te halen. Echter krijg ik deze er moeilijk/niet uit.. Iemand ervaring? Gewoon ontvetten en erover plakken?
Met de verffohn tape beetje verwarmen. Wordt de lijm weer soepel van.
Laatst ook gehad bij tape door een ander geplakt. Ging er makkelijk vanaf toen ik eenmaal een begin had. Maar een mooie strook afpellen om los te halen was een ramp.
Geen tape over elkaar plakken! Prutswerk.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2023 19:22

Ik zou maar uitkijken met die hoge temperatuur van een verfföhn, als je een föhn wilt gebruiken neem dan die haarföhn van jouw vrouw. :lol:

Maar sommige tubelesstapes moeten vanwege de bandendruk twee keer rond geplakt worden en dat is geen prutswerk. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie