Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 jun 2022 18:03

...

hayes

hayes 25 jun 2022 18:47

KvdK schreef: 25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,

Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.

Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Koen
Ja.
Oppompen (compressor/tyre booster) zonder ventielkern. Daarna heel snel je vinger op het gaatje en daarna de kern er heel snel indraaien. Dan verlies je ca. 1-2 bar max. Normaal blijft hij dan mooi zitten. Ik heb net hetzelfde probleem met de One TLE. Die gaat altijd terug naar het midden van de velg.

Wat ook betekent dat je onderweg nooit meer de band kan opblazen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jun 2022 19:13

Dat de tubeless band terug springt naar het midden komt doordat de speling tussen velg en band te groot is. Om dat te proberen op te lossen zou je kunnen volstaan met een of meer extra laag tubeless tape rondom te leggen met een breedte van interne velgbreedte + 5 mm zodat deze over de richel van de tubeless ready velg valt.! Verder zou ook een luchtcompressor met minimaal 24ltr. tankinhoud gebruikt kunnen worden om de band met binnenventiel weer gemonteerd te kunnen krijgen al is dat niet altijd een garantie dat dat lukt omdat een gemonteerd binnenventiele nou eenmaal een weerstand geeft in de luchtstroom.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jun 2022 19:17

hayes schreef: 25 jun 2022 18:47
KvdK schreef: 25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,

Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.

Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Koen
Ja.
Oppompen (compressor/tyre booster) zonder ventielkern. Daarna heel snel je vinger op het gaatje en daarna de kern er heel snel indraaien. Dan verlies je ca. 1-2 bar max. Normaal blijft hij dan mooi zitten. Ik heb net hetzelfde probleem met de One TLE. Die gaat altijd terug naar het midden van de velg.

Wat ook betekent dat je onderweg nooit meer de band kan opblazen.
Haha, knap dat dat jullie lukt, mij is het al die jaren nooit gelukt zo snel het binnenventiel te plaatsen en aan te draaien dat er nog voldoende druk in de band blijft om deze op zijn plaats te houden, maar wie weet lukt het . . . . dan zou het zelfs nog eens onderweg kunnen lukken met een CO2 patroon. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jeronimo73
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05

Jeronimo73 25 jun 2022 20:06

Sinds afgelopen weekend ben ik ook overstag gegaan en overgestapt op tubeless. Aanschaf van een set nieuwe wielen (DT Swiss ERC 45 Dicut) was een mooie aanleiding om afscheid te nemen van de binnenband.

Opleggen van de 28mm Schwalbe Pro One TLE was een fluitje van een cent, lukte zelfs zonder gereedschap. Er op “ploppen” lukte met de gewone fietspomp, en ze houden prima de druk vast. Nu rijd ik met 4.4 bar voor en 4.6 bar achter, is echt veel comfortabeler dan mijn oude aluminium wielen en Vittoria 28mm banden met binnenband.

Ben benieuwd hoe het op de lange duur gaat bevallen!

hayes

hayes 25 jun 2022 20:50

Orlok schreef: 25 jun 2022 19:17
hayes schreef: 25 jun 2022 18:47
KvdK schreef: 25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,

Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.

Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Koen
Ja.
Oppompen (compressor/tyre booster) zonder ventielkern. Daarna heel snel je vinger op het gaatje en daarna de kern er heel snel indraaien. Dan verlies je ca. 1-2 bar max. Normaal blijft hij dan mooi zitten. Ik heb net hetzelfde probleem met de One TLE. Die gaat altijd terug naar het midden van de velg.

Wat ook betekent dat je onderweg nooit meer de band kan opblazen.
Haha, knap dat dat jullie lukt, mij is het al die jaren nooit gelukt zo snel het binnenventiel te plaatsen en aan te draaien dat er nog voldoende druk in de band blijft om deze op zijn plaats te houden, maar wie weet lukt het . . . . dan zou het zelfs nog eens onderweg kunnen lukken met een CO2 patroon. ;)
Ik beken dat ik soms ook een poging of drie nodig heb.
Maar het wordt snel een behendigheidje. (is dat een woord eigenlijk?)

Met Co2 moet het in principe lukken, maar ik vrees dat het ventiel dan ijskoud wordt?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 25 jun 2022 22:09

Orlok schreef: 25 jun 2022 19:13 Dat de tubeless band terug springt naar het midden komt doordat de speling tussen velg en band te groot is. Om dat te proberen op te lossen zou je kunnen volstaan met een of meer extra laag tubeless tape rondom te leggen met een breedte van interne velgbreedte + 5 mm zodat deze over de richel van de tubeless ready velg valt.! Verder zou ook een luchtcompressor met minimaal 24ltr. tankinhoud gebruikt kunnen worden om de band met binnenventiel weer gemonteerd te kunnen krijgen al is dat niet altijd een garantie dat dat lukt omdat een gemonteerd binnenventiele nou eenmaal een weerstand geeft in de luchtstroom.
+1
Moet gek lopen als dit niet werkt

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 jun 2022 12:20

Philippos schreef: 28 jun 2022 07:13
rene schreef: 28 jun 2022 00:08
havana schreef: 27 jun 2022 13:06 Schwalbe Pro One tubeless 28 mm, ergens überhaupt op voorraad?
12gobiking heeft er nog eentje op voorraad in de winkel.
Hoe is het met jouw Veloflex bandjes René?
Prima !! Het is wel een band die wat meer latex nodig had dan de Schwalbe Pro One maar qua comfort en rijgedrag overtreft deze zeker de Schwalbe. De band is met 320tpi gewoon veel soepeler.

Ik heb 1 set ( Zipp 303S )tubeless gemaakt met de Orange Sealant, en 1 set ( Zipp 404FC ) met Stans No Tubes. De set met Stans No Tubes bleef met minder sealant op druk, de set met Orange Sealant had een beetje extra latex nodig omdat ie in eerste instantie na 2 dagen plat stond.

De Veloflex banden ( beide sets )houden nu goed druk vast, en na 1 week is het ca 0.5 Bar bijpompen. Ze vallen niet meer plat. Ze meten bij de 23mm interne velgen 29mm exact.

Het is wel een band die wat “zweet” langst de zijwang en dat is niet erg mooi bij beige zijwangen. Op zich ook niet storend, maar als je veel in vuil weer rijdt kan de zijwang erg vies worden denk ik. Maar ook daar heeft een gewone band met beige zijwang meer last van. Ik heb met beide sets ook in Vlaanderen gereden ( kasseien en slecht wegdek ) op 4 en 4.2 bar en daarbij komt echt het comfort naar voren. Met beide sets nog niet lek gereden, dus daar kan ik nog niet veel zinnigs over zeggen.

Dan de Schwalbe Pro One : ook daar 2 sets van. Beide 25mm. 1 set rij ik op Zipp 303FC rimbrake 19mm intern en de andere op Fulcrum Wind 40C ( niet officieel tubeless ) 17C. De banden op de Zipp vallen 27.5 mm en op de Fulcrums 25.7 - 26mm , iets smaller dus.

Beide Schwalbe sets zijn super eenvoudig tubeless te krijgen en houden met 30ml Stans de druk perfect vast. Wel iets ( ca 0.2 Bar ) bijpompen na een paar dagen maar dat acht ik redelijk normaal ( had ik met tubes ook ).

Er is beduidend meer comfort op lage druk 4.2 en 4.4 bar bij deze smallere band dan met een standaard clincher wiel met binnenband. Wel minder comfort dan de 28mm Veloflex die iets breder is en het benaderd echt NIET een soepele tube, wat wel meer het geval is bij Veloflex.

Ook met de Schwalbe nog geen lekke band gereden - hoop dat het ook niet komt maar de tijd zal het leren.

Wat wel een beduidend verschil is tussen de Schwalbe en de Veloflex: De Veloflex is gewoon een veel mooier ronde band dan de Schwalbe. De Schwalbe is meer een “spitse band” . Het valt me ook op bij mijn zoon zijn fiets. 28mm Schwalbe Pro One tubeless op Bontrager 21mm intern. Dit mooie “ronde” profiel zal ook wellicht veroorzaakt worden door de soepele zijwangen van de Veloflex, die de Schwalbe dus minder heeft.

Tot dusver mijn korte review @Philippos.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 jun 2022 12:57

Kun je ook te veel latex in je banden doen ? Ze bleven leeglopen, dus er wat bijgegooid, misschien wel in totaal al 125 per band...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 jun 2022 13:04

bever schreef: 28 jun 2022 12:57 Kun je ook te veel latex in je banden doen ? Ze bleven leeglopen, dus er wat bijgegooid, misschien wel in totaal al 125 per band...
Dan zou ik ze even door een bak water halen en kijken waar het lek zit !! Misschien ontsnapt er lucht langst je ventiel of zo
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jun 2022 15:10

rene schreef: 28 jun 2022 12:20
Wat wel een beduidend verschil is tussen de Schwalbe en de Veloflex: De Veloflex is gewoon een veel mooier ronde band dan de Schwalbe. De Schwalbe is meer een “spitse band” . Het valt me ook op bij mijn zoon zijn fiets. 28mm Schwalbe Pro One tubeless op Bontrager 21mm intern. Dit mooie “ronde” profiel zal ook wellicht veroorzaakt worden door de soepele zijwangen van de Veloflex, die de Schwalbe dus minder heeft.

Tot dusver mijn korte review @Philippos.
Dit doet extreem veel met het rijgevoel, Misschien wel meer dan de soepelheid.
De ene band is de andere niet. Een schwalbe is sowieso altijd vrij spits geweest ook op mijn 22mm velgen.
Nadeel is dat ze dus ook sneller vierkant en soms zelf een soort hol worden bij zachte spanning.

De pirelli's vallen ook veel mooier rond en dat merk je in rijgedrag.

In het scott topic al wat zaken over rijgedrag gezet en wat getest en dan zijn dit toch zaken die een slok op een borrel schelen, net als liever iets speling dan geen, mocht je pre load adjust hebben. Deze twee schelen heel veel mbt rijgedrag.
Een derde factor is de balans van het wiel, mijn schwalbes zijn allemaal extreem uit balans en de pirelli's niet, dat geeft veel meer rust bij hoge snelheden, onder de 35 merk je het amper. (heb ik het niet over balanceren, waar ik een ander topic over gestart ben.

Let wel 2018 type schwalbe en al veel verwisseld. Het is dus niet perse een diskwalificatie van de pro (one)

Toch vind ik persoonlijk een (te) soepele band ook niet altijd fijn, ik wil vooral een voorspelbare goed sturende band en dat gaat niet altijd samen met soepel (zeker niet off road).

Ik vind een schwalbe altijd extreem op bandenspanning reageren.
Ineens is het bij een halve bar minder compleet anders.
Schwalbes zijn niet slecht, maar er is gewoon beter te koop.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 jun 2022 16:08

rene schreef: 28 jun 2022 13:04
bever schreef: 28 jun 2022 12:57 Kun je ook te veel latex in je banden doen ? Ze bleven leeglopen, dus er wat bijgegooid, misschien wel in totaal al 125 per band...
Dan zou ik ze even door een bak water halen en kijken waar het lek zit !! Misschien ontsnapt er lucht langst je ventiel of zo
geen lek gelukkig, en minder drukverlies ook :winkthumb: Maar kan er ook iets al te veel latex in je band zitten ?

Plaats reactie