Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 apr 2022 07:52

TL@ schreef: 19 apr 2022 06:41
JPAR schreef: 18 apr 2022 18:24 Ze doen het bij Jumbo niet omdat de band dan eerder zou aflopen en kun je niet lang doorfietsen, bij tubes wel. Op de tijdritfiets doen ze wel tubeless.
De dames reden dan weer wel tubeless, rare gedachtegang toch:
Afbeelding
Dat is inderdaad wel weer raar. Ik haalde het uit een interview in futurummag.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2022 08:24

Ik vermoed dat de dames de "tests" zijn waaraan door de mannenploeg werd gerefereerd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2022 10:59

Raar verhaal, hier hadden ze tijd genoeg voor en die kennis is er al lang.
Misschien durfde ze niet voor de watt penalty (met een noodle)

Maargoed had dan je tube vol met latex gegooid, Als je notubes belt of het MTB team wat op vitoria rijd hebben ze gewoon custom vloeistof die bij alles dicht en na twee dagen hard is :-)

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 19 apr 2022 13:28

Wat is een watt penalty?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 19 apr 2022 13:50

Dat je iets vermogen kwijt raakt (door extra gewicht etc) denk ik.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 apr 2022 14:54

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 apr 2022 15:19

Philippos schreef: 13 apr 2022 19:07 De Veloflex zit er tussen in, meer in de buurt van makkelijk.Ploppen doe ik altijd met een compressor. Dat was bij 2sec gepiept/plopt. Voorwiel houdt druk. Achterwiel is na een nachtje plat geweest. Ik weet wel dat deze banden een slokje lusten, dit fenomeen heb ik eerder meegemaakt met deze band. Een rondje mee fietsen na montage doet vaak wonderen.
Vandaag de wielen binnen gekregen en direct de banden gemonteerd. Dat ging redelijk makkelijk , mede door de soepele zijkant van de Veloflex Corsa Evo. Daarna een beetje water/sop gesproeid op de banden en met een CO2 patroon even laten "ploppen" . Banden gevuld met 35ml Orange Sealant / per band. Alles binnen een kwartiertje gefixed - nu even hopen dat ze op druk blijven - misschien straks nog even een ritje doen. Banden komen uit op 28,5 - 28,7mm wat prima is. Gewicht van de complete wielset in 2555 gram incl. schijven en cassette. Met XTR schijven ( ik wacht nog op eentje ) wordt het wat lichter. Zipp 303 Firecrest met 27mm Veloflex tubes is slechts 2360 gram... toch een verschilletje.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4452
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 apr 2022 15:34

JPAR schreef: 18 apr 2022 18:24 Ze doen het bij Jumbo niet omdat de band dan eerder zou aflopen en kun je niet lang doorfietsen, bij tubes wel. Op de tijdritfiets doen ze wel tubeless.
Van Aert en Laporte stonden toch vrij snel stil... :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 apr 2022 20:06

Edit: Vanmiddag rond 17.30 nog even een kleine ronde gedaan van 30 Km om te kijken of het tubeless een beetje te verwerken valt :

* 1. Het zijn geen tubes, maar benadering is er wel. Ter vergelijk Veloflex Raven 27mm tubes zijn net wat soepeler en nog fijner bij lagere druk.
* 2. Het rijd beter en een stuk fijner ( soepeler ) dan draadbanden met een butyl biba.

Ik heb gereden op 4 bar vóór en 4.2 bar achter voor zover mijn pomp betrouwbaar is. De Veloflex tubes zijn op deze druk echt nog soepeler. Waarschijnlijk ook door het ontbreken van de dikke rubber laag aan de binnenkant van de Veloflex Corsa Evo, die ook doorloopt naar zijwangen.... En laat nu juist net Veloflex bekend zijn om de soepele zijwangen bij de tubes en draadbanden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 21 apr 2022 07:38

rene schreef: 20 apr 2022 20:06 * 1. Het zijn geen tubes, maar benadering is er wel. Ter vergelijk Veloflex Raven 27mm tubes zijn net wat soepeler en nog fijner bij lagere druk.
Idd het zijn geen tubes is mijn ervaring en bleef het een beetje geklooi vinden dat ploppen/sealant/verstopte ventiel etc, echter ga tubeless binnenkort nog een kans geven.
YFood !!!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 22 apr 2022 08:38

Wat is hier de ervaring met tubeless op een wegracer? Is het de moeite waard of zijn de alternatieven nog steeds het beste.

Verder, wat eigenlijk te doen tijdens een rit als een gat te groot is en de sealant het niet meer kan dichten? Toch gaan kliederen met een binnenbandje? Propje schieten?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 apr 2022 08:42

Ik vind het een meerwaarde hebben. Rijd je niet veel dan zou ik het niet doen.

Als je onderweg lek rijdt en sealant werkt niet, heb je 2 opties.

1. Biba steken met iets voor het gat (bijv. stukje oude binnenband, verpakking gelletje of een bankbriefje)
2. Prop steken (bijv. Dynaplug)

Ik ben van optie 2, sterker nog neem niet eens met een biba mee...

Plaats reactie