Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 jan 2014 13:04

Wasbeer, welke buitenbanden ga je gebruiken voor je Reynolds Assault wielen?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 jan 2014 16:11

Een update: ondanks alle tips en de VAR tyre lever heb ik de handdoek in de ring geworpen: geen Utremo ZX tubeless op mijn Chinees carbon. Heb de 'Chinees' wel gevraagd welke tubeless banden zij er omheen hebben gekregen, aangezien ze beweren dat de velg tubeless gebruikt kan worden.
Gisteren nog een set Eurussen van een mede forumlid overgenomen. De Vittoria Evo's heb ik overgezet naar de carbon wielen, de Ultremo ZX-en zitten nu op de Campa Eurus. Dat laatste was een fluitje van een cent. Met de VAR tyre lever kreeg ik de banden er makkelijk op, en de banden zetten zich makkelijk met de vloerpomp.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jan 2014 20:29

Ik zou op de assaults dan ook een tubeless band monteren schwalbe one waarschijnlijk.

wil het ook proberen om een normale band met vloeistof dicht te maken, maar dan wil ik wel een band die strak om een assault valt geen conti of schwalbe dus, wellicht een michelin?

@ joostg, das balen. Helaas is de fietsindustrie niet goed in staat de maten een beetje te hanteren. De ene band krijg je er niet op, de andere ploft er met 3.5 bar af. Ik blijf het ongelofelijk vinden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 feb 2014 12:34

Gisterochtend 107 km gefiets met de Campa Eurussen met Schwalbe Ultremo ZX tubeless: ik ben helemaal op. Het rijdt heerlijk comfortabel op 7bar, had veel grip en maakte me geen moment zorgen over lekrijden. Een aanrader.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 feb 2014 14:42

The never ending story….. :D
Afgelopen week toch nog een keer de Ultremo Tubeless van de Campa Eurussen afgehaald en geprobeerd te leggen op het carbon voorwiel: en dat lukte.
Een extra setje Ultremo Tubeless aangeschaft, zodat ik een setje carbon tubeless en een setje alu tubeless kan rijden.

Mijn conclusie:
* tubeless op carbon is moeilijk, maar met veel trucjes uiteindelijk wel te doen. Met vloerpomp kreeg ik de band niet gezet. Daar heb je dan wel een patroon voor nodig.
* tubeless op Campagnolo Eurus 2-way fit is een fluitje van een cent. Band is er redelijk makkelijk op te leggen en een vloerpomp is meer dan genoeg.
* tubeless op Campagnolo Zonda (normale versie), lukt ook.

Tijdens het rijden heb ik meer comfort, meer gevoel van grip en lekrijden spookt niet meer door het hoofd. Een aanrader.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 feb 2014 14:51

JoostG schreef:* tubeless op Campagnolo Zonda (normale versie), lukt ook.

.
Heb je die ook opgepompt en mee gereden?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 feb 2014 15:01

Opgepompt ja, gereden nee. Ik heb mijn normale Zonda gehouden naast mijn Eurus 2-way fit. Het veldbed ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Volgens mij is er een klein gewichtsverschil tussen normale versies en 2-way fit versies van 15 gram. Het lijkt of ze de rand van de 2-way ietsje verstevigd hebben.
Verder heb ik de Chinese carbonvelg (die tubeless gebruikt kan worden) vergeleken met beide Campagnolo velgen. Velgbed is vlakker (wat verklaart dat een patroon nodig is), maar de velgrand lijkt ook hetzelfde.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2014 13:34

Oke, helder.
Campa/fulcrum geeft wel een uitleg over de 2way fit, maar echt helder is die bij mij niet. Een iets andere rand, maar waarom precies, de band draad zal iest anders zijn, maar bij de MTb kun je ze gewoon op elek willekeurige velg monteren. Het belangrijkste is dat ze strak genoeg zitten.

Ik heb vanmorgen de notubes ventielverlengers besteld eens kijken wat er bij de reynolds assault/46 gebeurt als je er een tubeless band oplegt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 15 feb 2014 15:12

Ik krijg ook het gevoel dat het meer marketingpraat is, dan echt andere techniek. Er is amper keus op het gebied van tubeless banden en Campa en Fulcrum bieden hun assortiment bijna helemaal normaal en 2-way fit aan. Bijzonder. Overigens zijn hun normale ook al luchtdicht. Ondertussen vangen ze voor 2-way fit wel extra centjes.
Heb tubeless banden ook vergeleken met clinchers die ik heb liggen: de wangen zijn dikker en er zit meer rubber rond de 'draad'. Mijn inziens kan je tubeless gaan rijden als je je velg luchtdicht krijgt en de draad goed achter het 'hoekje' blijft hangen (maar zo werkt het ook bij clinchers).
Ik begrijp overigens niet waarom niet meer mensen overstappen naar tubeless. Wedden dat Conti dan wel binnen een maand een tubeless variant op de markt brengt?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 16:14

Er zijn veel problemen in forums en er is amper keus.
Oplossingen voor niet bestaande problemen.
Gedoe met vloeistoffen.
Genoeg om niet over te stappen in de perceptie van velen (mijzelf incluis)
Cheap light strong, choose two

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2014 16:21

Totdat je er een keer mee gereden heb!

Ik denk dat het (net als op de MTB) in gaat burgeren.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 16:25

Ik ga het dit jaar zeker zoeken in wielen/velgen/banden, maar ik heb er geen enkele vorm van gekloot voor over.
Band erop, pompen en rijden, meer niet.
Zie mezelf nog eerder weer op tuubjes gaan rijden.....tuubje plakken kan ik nog wel met de ogen dicht na 25 jaar....
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie