Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 mei 2014 12:23

Ik neem altijd toch een reserve bandje mee hoor. Ondanks dat ik in 6 jaar tijd nog maar 1 keer lek heb gereden met tubeless heb ik toch graag de zekerheid van een bandje.

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 13 mei 2014 12:49

Wat zijn de ervaringen mbt de "houdbaarheid" van de Schwalbe blue doc sealant? Zowel in de fles als in de band.
Ik las ergens dat de hele fles na opening nog maar 2 maanden houdbaar zou zijn, maar ik betwijfel dat dat correct is.
Maar het zou een beetje zonde zijn om een grote fles te kopen en die voor 3/4 weg te gooien.

Iemand ervaringen met sealants van andere merken? En werken deze ivm Schwalbe banden?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 mei 2014 13:20

FranX78 schreef:Wat zijn de ervaringen mbt de "houdbaarheid" van de Schwalbe blue doc sealant? Zowel in de fles als in de band.
Ik las ergens dat de hele fles na opening nog maar 2 maanden houdbaar zou zijn, maar ik betwijfel dat dat correct is.
Maar het zou een beetje zonde zijn om een grote fles te kopen en die voor 3/4 weg te gooien.

Iemand ervaringen met sealants van andere merken? En werken deze ivm Schwalbe banden?
Ik heb zowel Blue doc (als onderdeel van starterskit) als Stans Notubes tire sealend gebruikt. Beide zijn wit en vloeibaar :D

Recent heb ik een bandje verwisselend en toen viel mij op dat de Blue Doc grotendeels 'gestold' was. Dit is na ongeveer 3 maanden. Echter als ik het maatbekertje van Stans gebruik en een uurtje laat staan, begint ook daar de resterend vloeistof te stollen. Mijn conclusie: in afgesloten fles is het allemaal lang houdbaar, en in aanraking met buitenlucht gaat het stollen (wat maar goed is ook voor de werking).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2014 13:22

Schwalbe = Notubes
een fles die open is geweest kan je prima nog een jaar tot 1 a 2 gebruiken.
Tenminste bij mij gaat dat prima en dan staat ie nog in een schuur waar de tempratuur tusse de -10 en +50 schommelt.

In de band kan het na een maandje of drie op zijn of niet goed meer werken, maar dat is hoofdzakelijk met conti (op de MTB, die zuigt de vloeistof op) Schwalbe zit er na een jaar bij mij nog in. Zei het dat het wel iestje minder werkt.

Wil je perfecte lekbescherming om de 3 a 4 mnd in je band vervangen.

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 13 mei 2014 18:04

Heeft het zin als je er om de 3 / 4 maanden steeds een beetje nieuwe sealant er bij giet?

Ik ga in elk geval niet om de 3/4 maanden mijn banden vervangen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 mei 2014 18:08

FranX78 schreef:Heeft het zin als je er om de 3 / 4 maanden steeds een beetje nieuwe sealant er bij giet?

Ik ga in elk geval niet om de 3/4 maanden mijn banden vervangen.
Je wipt de band aan 1 kant los over 15 centimeter. Je giet er nieuwe sealant in. Je haalt een sopje langs de hiel van de band en legt hem weer op. Het is 5 minuutjes werk.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 13 mei 2014 18:11

Ja, ik weet hoe het werkt. En het is inderdaad zo gebert (als je de band eraf krijgt ;) ).
Maar mijn vraag/opmerking was eigenlijk n.a.v de laatste zin van Wasbeer


Uiteindelijk nog een poging gedaan om een ultremo op de carbonvelg te krijgen. En het is gelukt. :D
Beetje dreft en een VAR bandenknecht doet wonderen.
Ik hoop dat nooit zodanig lek rij, dat ik onderweg een binnenbandje erin stoppen. Volgens mij gaat de buitenband er niet makkelijk meer vanaf.

Donderdag een poging voor de achterband.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2014 21:31

Ik zou de sealant door het ventiel doen met de notubes spuit.
bijvullen doe ik alleen op de mtb en bij de racer zou ik het einde seizoen doen en in het begin weer vullen, van okt tm feb rijd ik niet op de racer.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 14 mei 2014 07:59

ik schud eens met mijn wiel of te horen of er nog iets vloeibaars inzit ;-) , dan kan je ook horen of er een prop/klonter inzit (je moet wel goed luisteren natuurlijk :-) ) .

indien ik niets meer hoor, dan haal ik het bandje (zoals hierboven aangehaald) er een beetje af, eventueel wat bijgieten.

Ivm die doc blue vloeistof, zoals reeds vermeld door wasbeer, deze wordt geproduceerd bij stans notubes dus is vermoedelijk gewoon dezelfde vloeistof.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 mei 2014 10:14

Als ik de verhalen zo lees wordt ik ook wel enthousiast over tubeless en wil het toch gaan proberen als mijn banden versleten zijn met yellow tape, tubeless banden op standaard velgen. Volgens mij is het echt wel mogelijk ook.

Hopelijk zijn er tegen die tijd meer banden op de markt naast Schwalbe en Hutchinson.

Klontjes moet je er inderdaad uithalen, want die klont kristal wordt alleen maar groter omdat die steeds meer overgebleven sealant opneemt. Als je met je band schud en het nog hoort klotsen kan de sealant zijn werk nog doen in de band. Sommige banden slurpen inderdaad veel sealant op, waardoor er weinig overblijft. Komt bij mountainbike banden van bepaalde merken meer voor denk ik. Vooral bij soepele bandjes.

Schwalbe is inderdaad hetzelfde als van No Tubes tegenwoordig. Vroeger had Schwalbe inderdaad een Blue Doc, die ook een blauwe kleur had, zat ook in een andere fles. De huidige Blue Doc heb ik in mijn mountainbike banden gewoon gemengd met No Tubes en ziet er ook hetzelfde uit.

In mijn mountainbike banden gooi ik er gewoon sealant bij via het ventiel. Als er klonten/kristallen in zitten verwijder ik die wel. Maar alleen met bandenwissels daar maak ik de banden van binnen schoon. (In de Nederland fiets ik met andere banden dan in de Alpen op de mountainbike). Gooi de sealant weg in de vuilnisbak en spoel de banden uit met een douchekop uit met warm water. Dat is voor mij voldoende en gebruik ik ze gewoon weer. Dit kan alleen met Stans No Tubes, andere sealants geven soms toch wat meer rommel en hecht zich als een plakkaat in de band. Op de racefiets zul je alleen de banden vervangen wanneer ze versleten zijn.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 mei 2014 11:29

Suntoro had het al over tubeless op normale velgen. Helemaal vergeten te melden dat ik gisteren een rondje van 61 km heb gereden met standaard zonda's met een laag isolatietape en Ultremo ZX tubeless. Ik heb goed lopen knallen, flink wat bochten en een stevig stuk onverhard gereden. Dit leverde totaal geen problemen op.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mei 2014 16:00

JoostG schreef:Suntoro had het al over tubeless op normale velgen. Helemaal vergeten te melden dat ik gisteren een rondje van 61 km heb gereden met standaard zonda's met een laag isolatietape en Ultremo ZX tubeless. Ik heb goed lopen knallen, flink wat bochten en een stevig stuk onverhard gereden. Dit leverde totaal geen problemen op.
Nou, ook ik was dat van plan om eerdaags te gaan experimenteren, maar dan met mijn Mavic velgen. Maar ben benieuwd of jij nu wel of niet de oorspronkelijke velglint hebt verwijderd, met andere woorden heb jij de isolatieband over de velglint heen geplakt.? Verder is isolatieband maar 15mm breed (of zelfs maar 12mm) en ben daarom zelf van plan om de eerste laag tot onder de ene velgrand te plakken en de tweede laag tot onder de andere velgrand te plakken om het hele velgbed te bedekken. Heb jij dat ook zo gedaan of . .? :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie