Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 sep 2022 18:18

Omdat ik de montage van de nieuwe achterband toch niet vertrouwde heb ik vanmiddag tussen de regenbuien door maar een nieuw tubeless velgtape geplakt. Toen ik de oude velgtape wilde verwijderen viel mij iets raars op n.l. ter plaatse van de spaakgaten stond de tape bol, net alsof er druk vanuit de binnenzijde van de velg op stond. Echter dat kon niet want het ventiel was al verwijderd. Toen ik de tape verwijderde bleek dat er toen door mij twee lagen van verschillende tubeless tapes waren geplakt. Een eerste laag van 18 mm PET-tape met daaroverheen een laag van 23 mm Deemount-tape. Waarschijnlijk had ik dat toen gedaan omdat de band niet meer in de velg wilde 'ploppen' nadat ik voor- en achterband had omgewisseld. Enfin, wat bleek er was lucht ontsnapt tot tussen de twee tapes en dat zorgde dus voor het opbollen ter plaatse van de spaakgaten, raar maar waar.! Verder bleek er bij het ventiel over een afstand van ong. 10 cm lucht te lekken via de zijkant van de tubeless tapes. Uiteindelijk een laag Deemount-tape geplakt en de band weer gemonteerd, geplopt, gevuld met latex, klaar. ;)
20220916_141040.jpg
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 sep 2022 18:36

Waarom gebruik je niet alleen echt tubeless tape en daaronder een doorslagtape.
Ik heb nog nooit lekkend tape gehad. Als je goed strak plakt kan dat eigenlijk ook niet.
Zelf niet op wielen die nu in de kinderfietsen zitten en zeker 10 jaar terug geplakt zijn.

Ik plak eerst een laag glasvezeltape (puur voor doorslag) van 15mm in elke velg. Tegenover het ventiel beginnen altijd!
Dan een laag tape wat een 2 a 3mm breder is dan de velg, ook altijd 1 laag en ook weer tegenover het ventiel beginnen.

Ventiel gat maak ik met een ronde vijl zodat er aan de binnenkant van het gat ook echt geen tape meer zit. Dan klemt het rubber goed af
Als dat laatste niet goed zit, dan kan er inderdaad vloeistof onder komen.

Hoe meer lagen bij het ventiel hoe groter de kans op lekken. Ik zou het liefst geen tape doen bij het ventiel, maar dat wordt een beetje lastig plakken en pielen.

Op deze manier plak ik elke velg maar 1x per leven. Of ik moet het een keer beschadigen met een bandenlichter met een lastig bandje. gebeurt ook zelden.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 sep 2022 19:12

Wat is doorslagtape, en wat gebruik je dan?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 sep 2022 19:14

De Deemount-tape is tubeless tape - weet ook niet wat je wilt zeggen met 'echt' tubeless tape - en gebruik ik sinds een jaar ongeveer. Daarvoor heb ik een jaar of zo PET-tape gebruikt als vervanging van de Schwalbe tubeless tape, maar ik ben bijna 10 jaar geleden het tubeless tijdperk voor de racer begonnen met Tesla tape (Stan's No Tubes). Nooit een zgn. doorslagtape onder de tubeless tape gebruikt wel eens aan gedacht (bijv. glasvezeltape, isolatieband) maar vind dat achteraf overbodig als de tubeless tape breed en sterk genoeg is - tot 5 mm breder dan de interne breedte van de velg - en goed strak is geplakt. Het komt wel eens een keer voor dat ik een nieuwe tubeless tape moet plakken, zoals vandaag. Een lekkende tubeless tape heb ik eigenlijk nooit gehad, wel gezien dat dat kan gebeuren bij een te smal geplakte tubeless tape en dan vooral aan de zijkanten bij de spaakgaten. Verder zal m.i. tubeless tape nooit maar 1x per leven (van wat) worden geplakt als je de velg altijd tubeless gebruikt en regelmatig banden monteert. Beschadigen van tape zal m.i. bijna niet voorkomen als je tape gebruikt die voldoende breed is geplakt (kan de bandenlichter er niet onderkomen) en brede plastic bandenlichters gebruikt. Het ventielgat maak ik altijd met een warm gestookte dikke spijker of kraspen, werkt uitstekend rond af en zorgt ervoor dat er geen lucht langs kan ontsnappen, etc. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 sep 2022 19:43

Ik gebruik nog steeds stans tape, nu dan de Tesa variant omdat ie bij R2 in elke breedte te krijgen is.

Doorslag tape is nu denk ik ook niet meer nodig, de oude notubes velgen waren wel een wat scherp bij de spaakgaten.
Ik schuur dat altijd wel maar, just to be sure.

@ Woefdram, Doorslagtape is tape wat moet voorkomen dat onder de druk van de lucht het tape scheurt/doorslaat in het spaakgat waardoor je meteen helemaal leeg staat of in het ergste geval je velg scheurt. Bijkomend voordeel is dat het velgbed in het midden ook ietsje hoger wordt waardoor de band vaak makkelijker op druk te krijgen is en op zijn plaats niet te strak zit, waardoor bv weer de spaakspanning kan dalen.
Misschien allemaal kleine dingen, maar bij mij werkt het al jaren goed en ik vind het wel een prettig idee, zeker in de bergen.

Ventielgat doe ik inderdaad ook wel eens de punt van de vijl heet maken. Insnijden met een mes moet je vooral niet doen. Ik zie sommige wel een een kruisje zetten met een stanley mes en het ventiel er dan gewoon doorheen duwen, zal best goed gaan maar risico op lekken is wel wat groter

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 sep 2022 07:57

Gaatje prikken voor ventiel doe ik met een Els, mooi rond!
Ik gebruik nooit doorslagtape, gewoon de Tesa tape van R2bike tenminste 2 lagen, en heb nog nooit een scheur gehad ter hoogte van de spaakgaten.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 24 sep 2022 12:59

Iemand deze wielen al eens geconverteerd?

- Vision Team 35 Comp SL
- Shimano 105 WH-RS300
- Mavic Aksium
- Fulcrum Racing 6

Ik neig onze oude racefietsen nieuw leven in te blazen met nieuwe wielen omdat onze fietsen gestolen waren. Maar zou toch graag weer tubeless willen rijden met nieuwe tubeless ready banden. Heb uit budgettair oogpunt weer Tufo's besteld. 28mm en 25mm Comptura 5TR, waar ik al eerder mee heb gefietst. Helaas moet ik mijn eigen fiets met 25mm rijden, want 28mm past niet.

Ik zit er aan te denken om voor de Shimano's te gaan, omdat de ervaringen met de Vision lagers wat minder zijn.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2022 14:47

Mavic Aksium, ongeveer 8000 km tubeless gereden met Ultremo, Fusion 3, One.
Problemen gehad met corroderende spaak/nippels, ingescheurde spaakgaten.
Voor mij geen Mavic op verlanglijstje.

Persoonlijk zou ik geen probleem hebben met 'slechte' lagers want die zijn (makkelijk) te vervangen voor een 'betere' kwaliteit, bijv. die van voor SKF. De as afdichtingen moet je goed invetten met "marine" vet en zou vlgns mij voldoende moeten zijn om vocht buiten te houden, mits je er geen hogedrukreiniger erop los laat.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 26 sep 2022 09:36

Ben sinds kort alle fietsen hier tubeless aan het maken. Maar wat nemen jullie mee voor onderweg? Een binnenband en/of alleen een plug en co2 patroon?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 sep 2022 09:53

Plug en patroon evt aangevuld met een Tubolito. En op de gravelfiets gewoon een volwaardige binnenband als ik de rimboe inga.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 sep 2022 10:55

Standaard een binnenband, plug en stukje canvas. Op ruig terrein ook een tubeless repair kit.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 sep 2022 11:16

stillekracht schreef: 26 sep 2022 10:55 Standaard een binnenband, plug en stukje canvas. Op ruig terrein ook een tubeless repair kit.
En wat denk je dan te gaan doen met een tubeless repair kit als je de band onderweg niet meer tubeless kan oppompen.? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie