Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2021 08:27

Die klappen er iig niet af :-)
En hoe zijn je handen nu, blaren........

Het nadeel is nu, wat doe je onderweg.......... zeker met koud.
Waar ik nog benieuwd naar ben, heb je een spaakspanningsmeter? Hoeveel zou de spaakspanning gezakt zijn. Op Alu gaat dat soms wel tot 20%.

hayes

hayes 19 nov 2021 14:05

Ik kreeg de ONE TLE er gewoon niet op. Ik ben gestopt net voor m'n handen begonnen bloeden.
Uiteindelijk naar de FM moeten gaan.
Nadien bandenknecht gekocht maar intussen nog niet nodig gehad.

Als hij er een tijdje opligt, rekt hij wel uit. Een gebruikte band gaat wel vlot.
Dus onderweg moet het wel lukken. Alleen heb ik (en anderen) het probleem dat hij zonder ligt niet blijft zitten en naar het midden van de velg schuift. Dat krijg je onderweg niet opgelost. Dus zal altijd een binnenbandje moeten zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2021 15:20

wasbeer2006 schreef: 19 nov 2021 08:27 En hoe zijn je handen nu, blaren........
Nee hoor, ik had heel snel door dat 't alleen niet ging lukken en met een extra hand was het zo gepiept.

Het nadeel is nu, wat doe je onderweg.......... zeker met koud.
De banden zullen nog wel wat oprekken en onderweg rijdt hij met een Dynaplug (en ook een binnenband.

Waar ik nog benieuwd naar ben, heb je een spaakspanningsmeter? Hoeveel zou de spaakspanning gezakt zijn. Op Alu gaat dat soms wel tot 20%.
Ik heb zo'n ding maar niet gemeten voortijd helaas.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 nov 2021 19:04

hayes schreef: 19 nov 2021 14:05 Als hij er een tijdje opligt, rekt hij wel uit. Een gebruikte band gaat wel vlot.
Dus onderweg moet het wel lukken.
Laatst zo een ONE TLE mogen demonteren, tubeless - ellende. Ik vraag me echt af als je plat komt te staan en je moet een biba steken of je de buba er nog wel op krijgt..... Zou mijn smartphone maar meenemen ;)
YFood !!!

hayes

hayes 19 nov 2021 20:17

Ik heb een maand of twee geleden de bandjes van setje wielen gewisseld. Als ze wat op de velg gelegen hebben, gaat het gewoon héél vlot. Dus een binnebandje steken onderweg is geen probleem. Maar ik heb na toch een goeie 4- 4.500 km nog geen lek gehad.

Toen ik op diezelfde velg een nieuwe One wilde leggen, mocht ik na een uur dus naar de fietsenmaker bellen...

Ik heb Schwalbe gecontacteerd. Ze vroegen meer uitleg over welke velgen. Nog geen antwoordje terug gehad intussen. Het kan niet de bedoeling zijn dat het zooo moeilijk is. Ik heb nog nooit zo'n moeilijke band gehad. Maar ens ze erop liggen rijden ze heerlijk.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 20 nov 2021 18:21

One tle op bontrager zipp en dt swiss geen probleem zowel regulier als skinwall. Ik trek wel altijd handschoenen aan met rubber binnenzijde zodat het wel wat wringt. Nu met wat nattere wegen wel snel lek. Met latex gaat het wel weer dicht, maar het is wel een zootje dan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 nov 2021 19:53

Vorige week opeens achterband van mn strandfiets die na 60km fietsen druk kwijt begon te raken.
Kon met 4 keer bijpompen thuiskomen, kon onderweg niet echt ontdekken waar ik druk kwijtraakte.
Thuis na fiets schoonmaken band opgepompt en zag dat er op diverse plekken in de wang belletjes ontsnapten en dat daardoor band leegliep.
Wat nieuwe latex erin gedaan (voorband ook maar) en vandaag ritje gereden zonder problemen.

Snap alleen niet echt waarom het zo plotseling was, fiets stond al week stil daarvoor zonder druk kwijt te raken en eerste deel van rit ook nergens last van.

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 20 nov 2021 20:08

Heel herkenbaar bovenstaande posts. Fiets zit bij mij ook wekelijks onder de latex. Tot nu toe begrijp ik nog niks van deze fantastische vinding van de fietsindustrie die de gemiddelde racefietser zelfs voor een bandje leggen naar de fm stuurt (mijzelf ook) . Ik zie een parallel met de auto industrie. Voor mij blijft dit experiment eenmalig.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 nov 2021 22:56

krokie schreef: 20 nov 2021 20:08 Heel herkenbaar bovenstaande posts. Fiets zit bij mij ook wekelijks onder de latex. Tot nu toe begrijp ik nog niks van deze fantastische vinding van de fietsindustrie die de gemiddelde racefietser zelfs voor een bandje leggen naar de fm stuurt (mijzelf ook) . Ik zie een parallel met de auto industrie. Voor mij blijft dit experiment eenmalig.
Gelukkig heb ik in 8 jaar tubeless nooit een FM nodig gehad, net zoals het overgrote deel van tubeless rijders. Ik ontken niet dat het soms een beetje trial en error is om een combi tubeless te krijgen (vaker niet dan wel), maar dat is nog steeds beter dan in de kou langs de kant van de weg te staan om zo’n binnenbandje te vervangen. Of nog erger: 100km gravellen met een niet tubeless rijder die 3 keer lek rijdt en jij 30 min uit je neus staat te vreten. En dan is inmiddels te vaak gebeurt 🙈

Overigens betekent latex op je fiets……….lek. En klaarblijkelijk ben je thuis gekomen zonder het te merken. Lijkt mij dan best een aardige vinding van die fietsindustrie 😜
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 20 nov 2021 23:36

Het zal voor gravel en mtb ongetwijfeld werken. Op mijn racer met 25mm niet (ik rijd met binnenband niet wekelijks lek overigens). Ik rij nog even tubeless door, mochten de ervaringen beter worden dan laat ik het weten. Tot nu toe spijt van de moeite en geld.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2021 17:13

Is die BBB tang trouwens de meest aan te raden bandenhulp?

Ik heb in het (verre) verleden ook wel eens staan tobben met Campa Sirocco’s en Neutrons, en als het niet wil, dan wil het écht niet met blote handen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 23 nov 2021 10:50

In hoeverre verschillende de Schwalbe One TLE van de Pro One TLE met betrekking tot het op de velg leggen? Weet iemand dat toevallig?

En hoe bevallen de Feders @havana? Mijne zijn onderweg maar WXY en DPD geven al sinds 7 dagen geen update meer (left the WXY warehouse)
If it's not fixed, it's broken.

Plaats reactie