Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 aug 2014 10:12

How to....inclusief fles bier :lol: wel effe hele film kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=6XQrwjqy_sM
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 aug 2014 13:18

Wat een tobber zeg, ik heb af en toe wel ff stukjes geskipt.
25 minuten over 1 band, dat erop leggen oke, maar de rest van de handelingen ook.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 08 aug 2014 18:41

+1
in 25 minuten doe je minimaal 2 wielen incl. vloeistof en afnemen oude banden, ook de eerste keer.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 08 aug 2014 18:56

Ben benieuwd, krijg als het goed is morgen de spullen binnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 aug 2014 19:59

wasbeer2006 schreef:Wat een tobber zeg, ik heb af en toe wel ff stukjes geskipt.
25 minuten over 1 band, dat erop leggen oke, maar de rest van de handelingen ook.
Hahaha, ik zit op 3 minuut 52 seconden en nog altijd is er geen begin met die buitenband eraf te krijgen. Tijdens die tijd moest hij ergens additionele bandenlichters gaan halen....je hebt net zoals met koken je gereedschap etc klaarliggen: mise en place.

Als die biba niet lek is :D

Ik trek eens een biertje open en ga die prutsshow verder bekijken. Wellicht zie ik dan de latex ploffen bij het oppompen van de tubeless :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 08 aug 2014 21:10

Haha, in de catagorie zo-doe-je-dat en stijl.... Ik ben snel afhaakt....

Dit is toch niet iemand van het forum he gezien zijn naam Joris... :roll:

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 08 aug 2014 22:14

Tsja, mijn eerste schwalbe one lag er in 5 min op. Ging echt een stuk makkelijker dan de Hutchinson Fusions....!!

En over de One gesproken, nu ruim 1600 km mee gefietst, en moet zeggen, bevalt erg goed! Goede grip, rollen lekker en blijft ook beter op druk dan de fusion dfie nog op het voorwiel ligt.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 10 aug 2014 19:57

Orlok schreef:
JM_H schreef:Op dit moment heb ik dezewielen (Supra RA COMP).

Deze voldoen voor mij als "woon/werk + tochten + incidenteel een keer klimmen fietser" prima. Ik overweeg echter om tubeless te gaan rijden. Wat is de goedkoopste manier om dit aan te pakken?
Je koopt "Stans yellowtape 21mm" of Tesa tape 4289 21mm (25mm) of zelfs elektratape en wikkelt dit twee keer rondom bij de Supra RA COMP i.p.v. de velglint. Voor het ventiel koop je tubeless ventielen - letop de juiste lengte - waarvan je het binnenwerk kan demonteren of als je een beetje handig bent maak je ze zelf van 'oude' fietsbanden van Schwalbe. Vervolgens monteer je de (Schwalbe One) tubelessbanden met Schwalbe Easy Fit montage vloeistof of zelf gemaakte zeepsop. Als de banden eenmaal op druk zijn en blijven, het binnenventiel losdraaien en vervolgens 30ml Schwalbe Doc Blue of Stans Tire Sealant of andere latex sealant er in gieten/spuiten. ;)

In dit topic en op Youtube vind je genoeg informatie hoe je dit allemaal kan doen.

Succes verzekerd. :)
Gelukt! Eerste band kreeg ik niet echt dicht. Band wilde niet goed over het ventiel heen. Bij de tweede band het rubber om het ventiel bijgesneden. In 1x dicht. Voorwiel ook op die manier aangepakt, alsnog niet dicht. Stukje tape om het ventiel en strakker aangedraaid bracht de oplossing. Eerste 50km gingen prima. Rijd comfortabel en rolt beter dan de goedkope Vittoria Zaffiro.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2014 15:36

Even een update van mijn tubeless ervaringen.

Inmiddels 2545km op de 23mm Schwalbe Ultremo ZX tubeless banden gereden en nog steeds zeer tevreden. Ik heb eenmaal gemerkt dat ik een lek in mijn achterband heb gehad, want ik moest lucht bijpompen (CO2) omdat ik teveel druk verloor.

Eigenlijk wil ik niet meer terug. :D

Wel begint het loopvlak van de Ultremo's nu wel beschadigd te raken, vooral de achterband heeft veel te lijden. Voor mijn gewicht van +90kg pomp ik de banden op tot 6,5 (voor) en 7bar (achter). Bij ong. 2000km heb ik de voor- met de achterband omgewisseld en hoop hierdoor meer dan 3500-4000km met het setje te kunnen rijden, dat is meer dan voorheen met mijn Vittoria Rubino Pro's. Zonder problemen waren de banden na het wisselen weer op druk en met latex gevuld.

Inmiddels heb ik nu ook mijn Mavic Aksium aluminium velgen tubeless gemaakt met 23mm Ultremo tubeless banden. Daarvoor heb ik Tesa 4289 tape van 25mm gebruikt in plaats van Stan's Yellowtape 21mm. Deze tape heb ik op de rol ingesneden op de maat van 21mm, dat ging perfect. Deze tape is identiek aan die van Stan's maar veel, veel goedkoper.! Het monteren van de Ultremo tubeless ging vrij makkelijk, moest nog wel de plastic bandenlichters gebruiken, maar ik denk dat het ook zonder had gekund. Zonder de Schwalbe montage vloeistof kreeg ik de banden met de vloerpomp niet opgepompt, pas nadat ik de randen had ingesmeerd en bij het pompen ook een beetje drukken op de band bij het ventiel hoorde ik de banden voor het eerst ploppen.!

Omdat het ventielgat in de achterwielvelg niet zuiver in het midden van de verdieping is geboord veel problemen gehad met het luchtdicht krijgen van het ventiel daarin, eerst zelf gemaakte ventielen geprobeerd - met de carbonwielen en het alu-voorwiel ging dat goed - daarna die van Effetto Mariposa. Uiteindelijk heeft dit niet veel verschil gemaakt want ook daarmee bleef het ventiel nog een beetje lucht lekken. Pas nadat de latex erin werd gespoten bleef ook die band op druk.

Wij zijn er weer klaar voor. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 12 aug 2014 15:57

Klinkt goed! Hoe doe je dat insnijden; lijkt mij niet iets wat je makkelijk heel precies kan doen.
Montagevloeistof heb ik niet gebruikt; wel een beetje afwasmiddel met water. Monteren van de Schwalbe One vond ik overigens erg zwaar gaan. Was dan ook blij dat ik alleen het voorwiel 3x heb moeten doen ;).

Ventieldichting vond ik het grootste probleem. Meer omdat de velgen zo smal zijn, daardoor past de buitenband zoals eerder geschreven niet goed om het ventiel heen. Zijn die rubber blokjes bij de Effetto Mariposa makkelijk bij te snijden indien nodig?
Latex heb ik overigens nog niet in mijn banden zitten; wellicht dat dit de afdichting bij het ventiel nog ten goede komt.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 aug 2014 15:59

Heel erg herkenbaar. Ik heb inmiddels tubeless Schwalbes op al mijn 3 wielsets liggen. Heb al wel wat vaker lek gereden (meer kilometers en heel veel schelpenpaadjes meegepakt), maar rijd inmiddels zonder extra binnenband. De latex werkt erg goed (max 2 keer bijpompen bij een snee van 4mm). Mocht de latex het gat niet kunnen dichten, dan zal het gat zo groot zijn dat een binnenband binnen 100 meter zal sneuvelen......
Blijf met verbazing de draadjes lezen over problemen met latex biba's ed.

Luchtdicht krijgen van ventielgat lijkt het meest voorkomende probleem. Ik liep daar bij mijn standaard zonda's ook tegenaan. Met een stukje oude binnenband is dit uiteindelijk makkelijk op te lossen door een stukje op maat te knippen, gat in het midden en over ventiel schuiven. Ventielringetje goed aandraaien en klaar is Kees.

In de Fiets van 2 maanden geleden stond ook een bandentest. Tubeless banden werden ook getest en kwamen er goed uit wat betreft rolweerstand en grip. Slechter scoorden ze op het gebied van lekbestendigheid...... Niet gek dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over tubeless.

In mijn fietsgroepje wil ook niemand over. En ondertussen wel miepen als ik de groep over een schelpenpaadje jaag :lol:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2014 22:03

JM_H schreef:Klinkt goed! Hoe doe je dat insnijden; lijkt mij niet iets wat je makkelijk heel precies kan doen.
Montagevloeistof heb ik niet gebruikt; wel een beetje afwasmiddel met water. Monteren van de Schwalbe One vond ik overigens erg zwaar gaan. Was dan ook blij dat ik alleen het voorwiel 3x heb moeten doen ;).

Ventieldichting vond ik het grootste probleem. Meer omdat de velgen zo smal zijn, daardoor past de buitenband zoals eerder geschreven niet goed om het ventiel heen. Zijn die rubber blokjes bij de Effetto Mariposa makkelijk bij te snijden indien nodig?
Latex heb ik overigens nog niet in mijn banden zitten; wellicht dat dit de afdichting bij het ventiel nog ten goede komt.
Om z'n rol in te snijden heb ik het mesje van een stanleymes gemonteerd middels een 3mm boutje op een houten lat met een tussenruimte van 4mm met daarboven de rol tape op een ronde houten schijf. Door nu de rol met de hand te draaien en gelijktijdig het mesje tegen de rol aan te draaien en te drukken kan je de rol tape vrij precies insnijden. ;)
Die ventielen worden geleverd met extra rubbers om grotere ronde gaten te dichten en kunnen uiteraard met een mesje worden afgesneden. Maar waarom zou je dat willen?
En waarom geen latex erin doen, als je lek rijdt wordt dit tenminste meteen gedicht anders moet je het als nog doen, wat een gedoe langs de kant van weg, toch? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie