Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 mei 2014 16:55

Orlok schreef:
JoostG schreef:Suntoro had het al over tubeless op normale velgen. Helemaal vergeten te melden dat ik gisteren een rondje van 61 km heb gereden met standaard zonda's met een laag isolatietape en Ultremo ZX tubeless. Ik heb goed lopen knallen, flink wat bochten en een stevig stuk onverhard gereden. Dit leverde totaal geen problemen op.
Nou, ook ik was dat van plan om eerdaags te gaan experimenteren, maar dan met mijn Mavic velgen. Maar ben benieuwd of jij nu wel of niet de oorspronkelijke velglint hebt verwijderd, met andere woorden heb jij de isolatieband over de velglint heen geplakt.? Verder is isolatieband maar 15mm breed (of zelfs maar 12mm) en ben daarom zelf van plan om de eerste laag tot onder de ene velgrand te plakken en de tweede laag tot onder de andere velgrand te plakken om het hele velgbed te bedekken. Heb jij dat ook zo gedaan of . .? :)
Zonda's hebben geen spagaten en derhalve ook geen velglint. Alleen zit er een klein gaatje in het velgbed en een gaatje in de buitenwand van de velg (afwatering/ontluchting), waardoor velg net helemaal luchtdicht is. Dit heb ik getackeld door een laag isolatietape aan te brengen in het velgbed. Hierdoor heb ik de velg luchtdicht gekregen.

In geval van een velg met spaakgaten en een velglint, zou ik het velglint verwijderen en dan met (yellow) tape de velg luchtdicht maken. Dat heb je toch ook gedaan met je chinese carbon?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mei 2014 18:11

JoostG schreef:
Orlok schreef:
JoostG schreef:Suntoro had het al over tubeless op normale velgen. Helemaal vergeten te melden dat ik gisteren een rondje van 61 km heb gereden met standaard zonda's met een laag isolatietape en Ultremo ZX tubeless. Ik heb goed lopen knallen, flink wat bochten en een stevig stuk onverhard gereden. Dit leverde totaal geen problemen op.
Nou, ook ik was dat van plan om eerdaags te gaan experimenteren, maar dan met mijn Mavic velgen. Maar ben benieuwd of jij nu wel of niet de oorspronkelijke velglint hebt verwijderd, met andere woorden heb jij de isolatieband over de velglint heen geplakt.? Verder is isolatieband maar 15mm breed (of zelfs maar 12mm) en ben daarom zelf van plan om de eerste laag tot onder de ene velgrand te plakken en de tweede laag tot onder de andere velgrand te plakken om het hele velgbed te bedekken. Heb jij dat ook zo gedaan of . .? :)
Zonda's hebben geen spagaten en derhalve ook geen velglint. Alleen zit er een klein gaatje in het velgbed en een gaatje in de buitenwand van de velg (afwatering/ontluchting), waardoor velg net helemaal luchtdicht is. Dit heb ik getackeld door een laag isolatietape aan te brengen in het velgbed. Hierdoor heb ik de velg luchtdicht gekregen.

In geval van een velg met spaakgaten en een velglint, zou ik het velglint verwijderen en dan met (yellow) tape de velg luchtdicht maken. Dat heb je toch ook gedaan met je chinese carbon?
Ja, nou weet ik het weer over dat gaatje bij die zonda's alleen wist ik niet meer of jouw zonda's spaakgaten hadden dus 2wayfit zijn. Je sprak n.l. over standaard zonda's, vandaar dat ik in de war raakte.

Over het al-dan-niet verwijderen van het velglint bij normale velgen voordat je met (yellow) tape de velg luchtdicht gaat maken bestaan er op forums verschillende meningen e.e.a. in verband met de pasvorm van de band, vandaar dat ik geïnteresseerd raakte. Klopt, bij mijn chineesche carbonwielen heb ik (ook) geen velglint gebruikt. De Ultremo's zitten er al strak genoeg op. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 mei 2014 18:15

Om het helemaal verwarrend te maken: normale Zonda's hebben ook een dicht velgbed. Alleen dat kleine gaatje maakt ze niet luchtdicht. Zonda's 2 way fit zijn wel volledig luchtdicht en daar kan je een tubeless band meteen opgooien.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mei 2014 18:25

JoostG schreef:Om het helemaal verwarrend te maken: normale Zonda's hebben ook een dicht velgbed. Alleen dat kleine gaatje maakt ze niet luchtdicht. Zonda's 2 way fit zijn wel volledig luchtdicht en daar kan je een tubeless band meteen opgooien.
Oh, God, . . dat wist ik dus ook niet. :oops:

Je bent nooit te oud om te leren. 8-)

En voor dat 'geen' gaatje betaal je wel ong. € 300,00 meer!! :roll: Wat een geldklopperij zeg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 14 mei 2014 19:31

Orlok schreef:
JoostG schreef:Om het helemaal verwarrend te maken: normale Zonda's hebben ook een dicht velgbed. Alleen dat kleine gaatje maakt ze niet luchtdicht. Zonda's 2 way fit zijn wel volledig luchtdicht en daar kan je een tubeless band meteen opgooien.
Oh, God, . . dat wist ik dus ook niet. :oops:

Je bent nooit te oud om te leren. 8-)

En voor dat 'geen' gaatje betaal je wel ong. € 300,00 meer!! :roll: Wat een geldklopperij zeg.
huh? voor 300 meer heb je de shamals in 2-way fit 8-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mei 2014 19:40

JordyFr schreef:
Orlok schreef:
JoostG schreef:Om het helemaal verwarrend te maken: normale Zonda's hebben ook een dicht velgbed. Alleen dat kleine gaatje maakt ze niet luchtdicht. Zonda's 2 way fit zijn wel volledig luchtdicht en daar kan je een tubeless band meteen opgooien.
Oh, God, . . dat wist ik dus ook niet. :oops:

Je bent nooit te oud om te leren. 8-)

En voor dat 'geen' gaatje betaal je wel ong. € 300,00 meer!! :roll: Wat een geldklopperij zeg.
huh? voor 300 meer heb je de shamals in 2-way fit 8-)
Campagnolo Zonda € 320,85
Campagnolo Zonda two way fit € 612,00
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 14 mei 2014 20:17

Waarom kijk je dan ook niet bij wiggle voor de 2 way fits? die kost daar 475..
Verder zie ik ze al vanaf 455, dus 135 euro verschil, nog steeds veel overigens, als tubeless op een normale velg goed functioneert

edit:
Zonda Draad € 309,-
Zonda 2 Way Fit Draad € 399,-

dus 90 euro verschil, je krijgt dan wel tubeless ventielen erbij, en hoeft niks met tape te doen
Iedereen natuurlijk zijn voorkeur :P

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 mei 2014 20:27

En als ik het niet mis heb is ook de velgrand anders?

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 14 mei 2014 20:35

Die is inderdaad anders, maar blijkbaar gaat tubeless dus ook op de standaard velgrand, of dit net zo luchtdicht is als de 2way fits is natuurlijk de vraag

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 mei 2014 20:36

japiecarbon schreef:En als ik het niet mis heb is ook de velgrand anders?
Ik heb geen verschil kunnen zien tussen de velgrand van een normale en een 2 way fit. Wel zie je verschil in het velgbed, waardoor de band zich makkelijker zet in een 2 way fit. Overigens lukte mij het bij beide met een simpele vloerpomp.

Tja, het verschil in prijs.... Voor de nieuwste techniek betaal je altijd meer. Verder zal Campa eventueel wat meer kosten moeten terugverdienen voor nieuwe matrijzen ed.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 mei 2014 21:11

Mijn inziens zou ook elke normale velg te converteren moeten zijn naar een tubeless velg, ongeacht de velgrand. Waarom verkoopt Stans anders conversie sets om een non-tubeless velg tubeless ready te kunnen maken. Als de band maar geschikt is, moet het kunnen.

http://www.notubes.com/Road-Tubeless-C78.aspx

Verder is de druk bij tubeless juist lager dan met een binnenband. Dus vliegt een band er met een binnenband niet af, dan zal dat ook niet zo snel bij tubeless montage gebeuren. Wel zul je genoeg tape moeten plakken zodat die band mooi aansluit tegen het velgbed zodat er daar niet snel lucht langs zal ontsnappen.

Maargoed als ik het komend jaar ga proberen dan zullen de ritjes toch in het vlakke Nederland zijn. Dan zal ik minder snel bang zijn om hard te vallen door materiaal dat niet deugt (en tot nu toe hebben harde valpartijen ook onverwachte andere oorzaken gehad).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 mei 2014 22:03

Met gewone velgen op de mtb is het ook waardeloos, en dan heb je de speciale rimstrip nodig.

Ik ben wel zeer benieuwd of normale velgen echt werkt, want ik lees overal van niet, en heb zelf eigenlijk geen zin om het te testen ;)

Plaats reactie