Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 aug 2022 09:48

Dank voor de link. Ik ga het toch maar verzamelen zodat het uiteindelijk naar klein chemisch afval kan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2022 10:27

stillekracht schreef: 26 aug 2022 08:53 Ik moet van 4 gravel wielen de banden vervangen. De sealant die erin zit is ruim een half jaar oud. (Stan's)

Waar laat je die oude sealant? Hoe voer je dat correct af qua millieu?
Is het klein chemisch afval, of kan je het wegspoelen?
Gewoon de oude sealant hergebruiken in de nieuwe set banden en dan aanvullen tot de voor geschreven hoeveelheid sealant.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 26 aug 2022 10:49

Orlok schreef: 26 aug 2022 10:27
stillekracht schreef: 26 aug 2022 08:53 Ik moet van 4 gravel wielen de banden vervangen. De sealant die erin zit is ruim een half jaar oud. (Stan's)

Waar laat je die oude sealant? Hoe voer je dat correct af qua millieu?
Is het klein chemisch afval, of kan je het wegspoelen?
Gewoon de oude sealant hergebruiken in de nieuwe set banden en dan aanvullen tot de voor geschreven hoeveelheid sealant.
Ik doe alles eerst door een zeef, dan kan je de linten latex die achterblijven makkelijk uithalen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 aug 2022 11:16

Ik denk dat ik het in een bak doe zonder deksel. Dan kan het water verdampen.

@Orlok: Is de oude sealant nog wel effectief na zo'n lange tijd? Ofwel....heeft het nog dezelfde dichtende eigenschappen als verse sealant?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2022 11:59

stillekracht schreef: 26 aug 2022 11:16 Ik denk dat ik het in een bak doe zonder deksel. Dan kan het water verdampen.

@Orlok: Is de oude sealant nog wel effectief na zo'n lange tijd? Ofwel....heeft het nog dezelfde dichtende eigenschappen als verse sealant?
Uit jouw post van vanmorgen begrijp ik dat je het nog moet doen, dus ik zou zeggen gewoon even met een spijker of punaise uitproberen, toch . . . . ? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 26 aug 2022 12:26

wasbeer2006 schreef: 24 aug 2022 15:32
Orlok schreef: 24 aug 2022 15:19 @Wasbeer het komt zelden voor dat ik na montage van een tubeless band een ritje ga maken, eigenlijk pas de volgende dag en dan zijn de banden nog steeds onder de volledige druk.!
Dat doe ik ook niet vaak pas de volgende dag, maar meestal moet er dan wel 1 of 2 bar bij.

Ik heb bv voor de vakantie twee pirelli,s gemonteerd.
de een blijft vanaf dag 1 op druk verliest echt amper wat nog geen 0,1 per week.
de ander moest ik toch voor elke rit (na 2 dagen) een bar bijpompen.

Zegmaar waaraan het ligt.... ik denk gewoon aan de band.
Ik pak vorig weekend een MTB wiel uit het rek, precies weet ik het niet maar ik dacht dat limburgsmooiste de laatste rit was.
Stond 0,2 lager na ruim 2 maanden geleden. Fijn natuurlijk, maar waar licht het exact aan, het blijft toch ook deels een natuurproduct.
Was bij mijn p zero tlr's ook, voorband bleef zo goed als direct op druk terwijl de achterband pas na ik er een ritje mee heb gedaan op druk blijft. Deze week elke dag gereden en heb elke dag voor m'n rit banden kunnen bijpompen, zakken op een nacht tot +- 1 bar.

Mijn huidige Specialized mtb banden verliezen op een nacht toch ook wat druk, terwijl op m'n andere mtb wielen m'n Schwalbe banden zo goed als geen druk verliezen.

Je ziet dat ook, de ene band 'zweet' veel harder op de flank bij montage dan de andere.
Een Maxxis mtb band blijft 'zweten' tot ze versleten zijn.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 26 aug 2022 13:46

Gister trouwens Pirelli P Zero Smartseal voor hoge druk (ROAD) in de nieuwe Vredestein Superpasso's gegooid. Dit goedje is dan weer op ammoniak, latex basis, maar de normale P Zero Smartseal is dan weer zonder ammoniak, latex en eiwitten. Ik kwam daar later pas achter.

Ik heb ook wel eens gelezen dat niet alle banden tegen ammoniak kunnen. Volgens mij raad Maxxis dat zelfs af. Hopelijk is het geen probleem dat ik dit in de Vredesteins heb gegooid.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 aug 2022 17:15

Orlok schreef: 26 aug 2022 11:59
stillekracht schreef: 26 aug 2022 11:16 Ik denk dat ik het in een bak doe zonder deksel. Dan kan het water verdampen.

@Orlok: Is de oude sealant nog wel effectief na zo'n lange tijd? Ofwel....heeft het nog dezelfde dichtende eigenschappen als verse sealant?
Uit jouw post van vanmorgen begrijp ik dat je het nog moet doen, dus ik zou zeggen gewoon even met een spijker of punaise uitproberen, toch . . . .
Ik had het zelf kunnen verzinnen :D

Klein gaatje geprikt en was in een seconde gedicht. Top.

Inmiddels zitten de nieuwe banden erop (GoodYear Connector 50mm). Er moest wel een extra laagje tape over de velg want ik kreeg de band niet vol (compressor) het liep er net zo snel uit als in.

Morgen testrijden op de Veluwe. Over twee weken naar Duitsland voor het wat ruigere werk.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 31 aug 2022 09:55

Hi
WTB Resolute 650B x 42mm met DT Swiss C1850 SPLINE velg. Ik heb deze best vaak al tubeless gehad, daarna tijdje andere combi met binnenband en wil nu weer terug naar die WTB (nieuwe band) en tubeless, maar het lukt maar niet.

Als ik de band om de velg heb zitten en de sealant erin, dan met een tank op 8 bar duw ik de band snel vol (zonder kernventiel) en dan plopt de band mooi op de velg. Snel bij pompen tot 4 bar en de laatste plop en dan zit ie netjes. Maar als ik de tank dan weer loskoppel dan ontsnapt er zoveel lucht dat de band ook weer losplopt van de velg en dan krijg ik 'm dus niet op de normale manier opgepompt omdat er dan teveel lucht langs gaat.

Tips?
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 aug 2022 10:33

Even tijdje op emmertje oid neerleggen en ook even omdraaien.
Dan kan sealant zich beetje zetten in randen, heeft bij mij ook wel eens geholpen.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 31 aug 2022 10:42

DDX schreef: 31 aug 2022 10:33 Even tijdje op emmertje oid neerleggen en ook even omdraaien.
Dan kan sealant zich beetje zetten in randen, heeft bij mij ook wel eens geholpen.
Probleem is dat de aansluiting van de tank niet goed genoeg is om de band op druk te houden. Dus als ik de lucht uit de tank de band in schiet, dan plopt de band wel, maar blijft ook langs de tank aansluiting langzaam leeg lopen. Zal eens kijken of ik dat beter passend krijg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 aug 2022 11:02

Gabrie schreef: 31 aug 2022 09:55 Hi
WTB Resolute 650B x 42mm met DT Swiss C1850 SPLINE velg. Ik heb deze best vaak al tubeless gehad, daarna tijdje andere combi met binnenband en wil nu weer terug naar die WTB (nieuwe band) en tubeless, maar het lukt maar niet.

Als ik de band om de velg heb zitten en de sealant erin, dan met een tank op 8 bar duw ik de band snel vol (zonder kernventiel) en dan plopt de band mooi op de velg. Snel bij pompen tot 4 bar en de laatste plop en dan zit ie netjes. Maar als ik de tank dan weer loskoppel dan ontsnapt er zoveel lucht dat de band ook weer losplopt van de velg en dan krijg ik 'm dus niet op de normale manier opgepompt omdat er dan teveel lucht langs gaat.

Tips?
Oude tubeless tape eruit en nieuw tubeless tape monteren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie