Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 mei 2022 08:56

TL@ schreef: 07 mei 2022 08:17 https://www.futurumshop.nl/dynaplug-rac ... wart.phtml

(en misschien toch maar een reservebandje meepakken. Ik heb altijd een bandje bij, kan op 28mm tot 44mm dus zelfde binnenbandje voor wegwielen en gravelwielen)
Met tubeless rijd je trouwens wel nog steeds lek maar normaal gezien dicht de vloeistof het lek (tenzij het gat te groot is en je een plug of bandje nodig hebt)

Dat Reynolds wiel :shock: , echt wel pech hebben.
Ik denk ook dat er lucht in de velg is geraakt die nergens weg kon. Ik heb in mijn carbonwielen afwatergaatjes, waar de lucht ook weg kan indien nodig.
Mja het bandje mee hebben was het probleem niet. Ik had mijn 2 Co catridges gebruikt in de hoop dat het gaatje vanzelf dicht was. 🙈

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 08:58

Misschien zijn tubes wel minder gezeik dan tubeless :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 mei 2022 09:42

thestudent schreef: 07 mei 2022 08:58 Misschien zijn tubes wel minder gezeik dan tubeless :lol:
Vaak wel, zeker omdat tubeless ook met latex gereden wordt. Bij tubes heb je enkel latex nodig bij lekrijden dus niet preventief. Je moet alleen het plakken onder de knie krijgen. :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 09:49

Bij tubeless moet je ook dat tape netjes krijgen. En worstelen met strakke banden. Ik ga zeker niet al mijn fietsen tubeless maken, om dat allemaal netjes bij te houden is me nu al veel moeite.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2022 10:37

Ik heb nu al jaren meerdere wielsets tubeless onder druk staan (hangen) zonder ook maar wat voor probleem ook, kan ze zo in de fiets steken en wegrijden.! ;)

krokie schreef: 06 mei 2022 23:22 Ik wilde nog 1 keer een tubeless bandje proberen, tot nu toe weinig geluk ermee gehad. Met de handpomp tikken op 4 bar, fijn de band gaat seaten, 5 bar.... Nog een tikje.... BAM!
Voor alle niet zo ervaren tubeless leggers: Ploppen is dus wel goed, tikken niet!


https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM ... authuser=0
Zolang een ieder maar steeds wil geloven dat de breedte van een tubeless tape hooguit 3 mm meer mag zijn dan de interne breedte van de velg i.p.v. de volledige breedte van rand tot rand van de velg loop je het risico dat er lucht ontsnapt via de rand van een niet goed geplakte tubeless tape en via de spaakgaten in de luchtkamer boven de spaken terecht komt en daar middels een te hoge druk het carbon laat scheuren.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 07 mei 2022 10:48

Ik heb 25mm tape gebruikt (aangeraden door producent) op 19mm intern. Toch moet er ergens een lek zijn geweest, zal vandaag eens onderzoek doen.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2022 11:05

Iig is de breedte van de tubeless tape goed lijkt mij. Dus zijn er andere Goden die er voor hebben gezorgd dat er lucht is ontsnapt via de spaakgaten, bijvoorbeeld slechte tubeless tape vwb de druk (scheurt bij de spaakgaten), bramen bij de spaakgaten die scheuren veroorzaakt in de tubeless tape, te weinig overlap (minstens 30 cm) en/of gewoon slecht geplakt. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mei 2022 11:42

Djemz schreef: 07 mei 2022 08:56
TL@ schreef: 07 mei 2022 08:17 https://www.futurumshop.nl/dynaplug-rac ... wart.phtml

(en misschien toch maar een reservebandje meepakken. Ik heb altijd een bandje bij, kan op 28mm tot 44mm dus zelfde binnenbandje voor wegwielen en gravelwielen)
Met tubeless rijd je trouwens wel nog steeds lek maar normaal gezien dicht de vloeistof het lek (tenzij het gat te groot is en je een plug of bandje nodig hebt)

Dat Reynolds wiel :shock: , echt wel pech hebben.
Ik denk ook dat er lucht in de velg is geraakt die nergens weg kon. Ik heb in mijn carbonwielen afwatergaatjes, waar de lucht ook weg kan indien nodig.
Mja het bandje mee hebben was het probleem niet. Ik had mijn 2 Co catridges gebruikt in de hoop dat het gaatje vanzelf dicht was. 🙈
Dat is wat ervaring, wat handigheid, dat komt uiteindelijk wel.

Ik ben wel fan van tubeless maar er is inderdaad wel een leercurve om het allemaal onder de knie te krijgen.

Op de gravelfiets heb ik eigenlijk altijd een pompje bij dat ik nog maar 1 keer nodig heb gehad (voor mezelf, al meerdere keren voor een ander) en dat was toen ik besefte dat de 'bacon-strips' van Lezyne helemaal niet werkten en na lang sukkelen toch maar een bandje heb gestoken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 mei 2022 12:37

Ik ben van de oude stempel. Light binnenbandjes en lichtlopende buitenbandjes (Veloflex Corsa EVO of Race), super combi. :winkthumb:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2022 12:43

Heb ik nu ook. Ik had ooit een stapeltje oude veloflex corsas gekocht. Samen met latex bb rijdt dat nog altijd prima.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 mei 2022 16:54

thestudent schreef: 07 mei 2022 08:58 Misschien zijn tubes wel minder gezeik dan tubeless :lol:
Ben nu weer tubeless aan het proberen, qua rij eigenschappen zeker goed en stuk beter iig als clincher of het beter rijdt als tubes betwijfel ik zeer sterk.

Houdt ook lekker mijn tube wielen, en qua werk met montage is met tufo tape een eitje - zeer zeker handiger/makkelijker als tubeless!
YFood !!!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 07 mei 2022 18:14

TL@ schreef: 07 mei 2022 08:17 https://www.futurumshop.nl/dynaplug-rac ... wart.phtml

(en misschien toch maar een reservebandje meepakken [...]
Of abonnementje Wegenwacht Fiets :D

Ahum, heb dit idd voor een paar euro per jaar toegevoegd aan mijn auto wegenwacht abo. Niet dat ik me schaam hoor...

Plaats reactie