Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 22 feb 2021 16:47

wasbeer2006 schreef: 22 feb 2021 14:09 Dat is het verschil tussen iemand met theoretische kennis, soms ook wel expert blindness genoemd. die snappen dan ook niet meer wat je bedoelt (sorry Orlok :-))
Onzin. Er wordt gevraagd of de wet van de communicerende vaten van toepassing is. Het antwoord is nee.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 22 feb 2021 17:03

Als je de Tire Booster op de band aansluit is volgens mij de formule PxV=C van toepassing ., waarbij C een constante is . In dit geval dus P1xV1=P2xV2.
P1=druk in de TB
V1= volume TB
P2=Druk in de band
V2 volume in de band

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2021 19:11

De formule P1xV1=P2xV2 klopt alleen bij een gelijke temperatuur en is voor het geheel aan druk*volume in Tyre-booster en band waarbij:
P1=druk voordat de band werd aangesloten
V1=volume voordat de band werd aangesloten
P2=druk nadat de band werd aangesloten
V2=volume nadat de band werd aangesloten.
Hierbij is dus de druk omgekeerd evenredig aan het volume bij een gelijke temperatuur (wet van Boyle). Door het aansluiten van de lege band op de Tyre-booster wordt het volume groter en de druk evenredig aan het volume lager. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2021 19:14

Dat geldt alleen als de temperatuur niet verandert, maar bij benadering werkt het zo.
De Algemene Gaswet dus....
Met communicerende vaten heeft het niets van doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2021 19:43

Weer on topic:

Eergisteren gemerkt dat mijn voorband wat zacht was, dus de vloerpomp erop en weer op druk gebracht. En psst er sprong een klein gaatje open, de latex sealant spoot eruit en ondanks dat meteen het gaatje naar beneden werd gericht bleef de gehele inhoud aan latex eruit spuiten.
Er bleef niets ander te doen dan de band van binnenuit te repareren, enfin zo gezegd zo gedaan.

Daarna weer gemonteerd, geplopt maar de band liep héél zachtjes (hoorbaar) leeg. Waar komt dat nou weer vandaan, dus zoeken, het leek het ventiel dus wat harder aangedraaid maar niets hielp. Dus band er weer af gehaald en ventiel en velglint nader geïnspecteerd. De tubelesstape was aan het einde van de tape losgeraakt en onder de tape zaten latexresten. dan maar een nieuw tubelesstape rondom geplakt. Ventiel erin, band erop en geplopt en weer liep de band héél zachtjes (hoorbaar) leeg. Dus band er weer af en nu een ander ventiel (nieuw) erin, band gemonteerd en geplopt en v . . . . . . e loopt weer langzaam leeg, grrrr. :evil:

Wat nu, waarschijnlijk toch de tubelesstape etc. niet goed gemonteerd. Dan maar weer opnieuw. Bij het loshalen van de tubelesstape was mij al opgevallen dat sommige spaakgaten toch wel erg dicht bij de tape rand zaten. De 8 mm spaakgaten zitten niet in het midden maar om en om beetje uit het midden. De binnenbreedte van de velg is 15mm en de tubelesstape die ik tot nog toe had gebruikt was 20 mm. Dus nou maar geprobeerd met 25 mm tubelesstape te wikkelen. het oude ventiel weer gemonteerd, de band weer gemonteerd, geplopt en . . . . . . . . . . . . ja hoor dicht.! ;)

Het moraal van dit verhaal: bij gebruik van een zo breed mogelijke tubelesstape dekt de tape voldoende de spaakgaten af zodat er geen lucht aan de zijkanten van de tubelesstape naar de spaakgaten kan ontsnappen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2021 20:02

Moraal van het verhaal : je hoeft je nooit te vervelen met tubeless, er is altijd wel wat te klooien.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2021 20:44

Pas ook hoor met veel te breed tape, straks knalt je band eraf. 10mm meer is wel heel extreem, 2mm kan je eraf halen voor het aantrekken, maar dan nog 8mm is veel.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2021 22:31

Tot voor een paar jaar terug altijd 23 mm Schwalbe tubeless tape gebruikt met C15 velgen, nooit een probleem. Met C13 ook altijd 23 mm Tesa tape gebruikt, ook nooit een probleem, dus . . . . . ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 feb 2021 09:05

Ik zou persoonlijk geen lint gebruiken wat meer dan 2mm breder is.
Dan valt ie mooi in het velgbed en hoef je eigenlijk ook nooit nieuw lint te plekken, blijft veel beter zitten.

Het risico als het tegen de zijkant oploopt is dat je bij montage het beschadigd en het juist lekker veroorzaakt.
Maar als het goed, lekker doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 feb 2021 13:52

Beste @wasbeer2006, als je bij een C15 velg (interne breedte 15 mm) een tubelesstape van 17 mm ( C15 + 2 mm) over de 8 mm ronde spaakgaten gaat plakken blijft er maar 4,5 mm aan beide zijde van het spaakgat over voor het luchtdicht maken van de velg, ervan uit gaande dat de spaakgaten in het midden van de velg zijn geboord en de tubelestape correct centrisch is aangebracht. Zijn daarentegen de spaakgaten om en om een paar mm uit het midden van de velg geboord - zoals bij mijn Fulcrumwielen - dan blijft er nog maar 2,5 mm over voor het luchtdicht maken, dat is niet zoveel, eigenlijk niets en dus vragen om moeilijkheden zoals lekken langs de kanten van de tubelesstape als het niet goed is vastgeplakt, toch.?

Neem dan een wat bredere tubelesstape, bijvoorbeeld bij 18 mm (C15 + 3 mm zoals allom wordt gesuggereerd) blijft er nog steeds maar 3 mm aan beide kanten over, nog steeds niet zo veel voor het luchtdicht krijgen/houden ter plekke van de spaakgaten.

Neem je daarentegen een tubelesstape die wat breedte betreft tegen de velgranden oploopt dan heb je meteen daar het voordeel van dat de rand van de tubelessband op de randen van de tubelesstape drukt en op die plek dus voor een 'perfecte' afdichting zorgt en dus de luchtdruk niet kan ontsnappen langs de randen van de tubelesstape. Eigenlijk de ideale situatie en gezien die enkele microndikte van de tubelesstape geeft dat geen enkel risico dat de tubelessband ervan af knalt.

Ik ben mij terdege bewust dat hoe breder de velg hoe minder risico men loopt met het luchtdicht plakken van de tubelesstape en er zelfs een moment komt dat jouw uitgangspunt van maximaal 2 mm meer dan de interne velgbreedte mogelijk wordt en zelfs tot nog minder. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 23 feb 2021 14:30

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van de Supra RFC 35 Disc wielen?
Deze zitten op mijn Sensa, en deze zijn tubeless ready en ik overweeg ze ook zo te gaan gebruiken.
Ik ben vooral benieuwd welke banden er dan gebruikt worden en hoe makkelijk deze lucht dicht te maken zijn!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 feb 2021 14:49

In principe kan elke tubeless band cq. tubeless ready/easy band worden gemonteerd en is dus afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en gebruik.

In dit topic is/wordt er veel over geschreven en met behulp van de zoekfunctie kan je het een en ander terug vinden.

Voor verdere informatie over tubeless: https://www.cycloworld.cc/nieuws-artike ... s-faq/1212
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie