Pagina 1 van 5

Politie fiets controle

Geplaatst: 09 sep 2010 10:56
door obbe
Een collega van me vertelde dat ze gister om 15:30 een grootschalige fietscontrole hielden in Den haag centrum. Profieldiepte, licht en alle andere onderdelen die verplicht zijn op een fiets werden bekeken en wanneer niet in orde beboet. Hoop niet dat dat een trend is die ze gaan doorzetten ivm racefietsen/mountainbikes die behalve de remmen nergens aan voldoen.

Groeten, Obbe

Geplaatst: 09 sep 2010 11:05
door ponsteen
Als ze echt lullig gaan doen, dan zie ik wel een mooie paralel met het verleden. Nederland stelde in de prehistorie van het wielrennen niets voor, omdat je in Nederland eigenlijk niet mocht fietsen (wedstrijden waren verboden), terwijl in Belgie en Frankrijk elk dorp haar koers had. Maar het is wel een stukje gedogen... Het blijft raar dat je overdag beboet kunt worden omdat je geen licht heb, terwijl je met een racefiets geen licht zou hoeven te hebben.

Ik vind wel dat wielrenners op IDkaart gecontroleerd mogen worden. De neiging om geen ID mee te nemen met fietsen is raar, alsof een wielertenue iemand buiten de wet zet.

Geplaatst: 09 sep 2010 11:15
door sharkman113
Profieldiepte... :-) krijgen we binnenkort ook nog regenbanden.
Ben afgelopen winter wel een keertje aangehouden vanwege teveel licht (automobilisten zouden er last van hebben :-)

Elke passant hoort een id pas bij zich te hebben (of zich minimaal te kunnen legitimeren dus een boete is imho. gewoon terecht als iemand dit niet kan).
En wat betreft fietsers. De donkere dagen komen eraan een aangezien de gemiddelde stadsfietser zich als een kamikaze door de het verkeer begeeft is elke controle wat mij betreft prima (net als het gelijktrekken van de prijzen van verkeersovertredingen met die van gemotoriseerd verkeer, de verzekeringsplicht en aanpassing van de bescherming van zwakkere verkeersdeelnemers e.d.)

Geplaatst: 09 sep 2010 11:27
door 53x11
Controleren of je je ID bij je hebt mag niet. Dan moet er eerst een strafbaar feit worden begaan. Volgens mij moet je trouwens alleen licht voeren als het donker is. Lijkt me sterk dat er ook overdag een lampje op je fiets moet zitten. Ik heb nog nooit gehoord van een verplichte profieldiepte van fietsbanden (auto wel). Lijkt me dat er hoogstens controle is op slijtage.

Geplaatst: 09 sep 2010 11:40
door obbe
Hier staan de eisen waar een fiets aan moet voldoen. kan over de profieldiepte niets vinden en je verlichting hoeft niet te werken als het licht is. Toch stonden ze lekker te schrijven....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiets

Geplaatst: 09 sep 2010 12:04
door kilometervreter
Oei. Dat is al snel een bekeuring of zeven:

- Geen bel
- Geen handvatten
- Geen reflecterende banden
- Geen achterreflector
- Geen reflector op de pedalen
- Geen pedalen met een stroef oppervlak
- Geen id

Dat wordt nog een dure grap dat racefietsen.

Geplaatst: 09 sep 2010 12:12
door dave73nl
53x11 schreef:Controleren of je je ID bij je hebt mag niet. Dan moet er eerst een strafbaar feit worden begaan. .


Ik ben bang dat dit niet geheel opgaat... Vanaf 1 januari 2005 dient een ieder aan wie het door een politiefunctionaris (dus geen burgerwacht, parkeerbeheer, fietstalling houder etc.) gevraagt word een identiteitsbewijs te kunnen tonen ter plekke.

Geplaatst: 09 sep 2010 12:20
door havana
Dat is wel aan regels gebonden, "zo maar" vragen mag niet.

Een overtreding is een goede reden, maar bijv. een preventieve fouilleeractie op een metrostation kan ook.

Ik draag gewoon een kopie bij me en 9 van de 10x doen ze daar niet moeilijk over. De meeste agenten zijn echt nog wel een beetje redelijk is mijn ervaring.

Geplaatst: 09 sep 2010 12:50
door Mr. R
Lijkt me ook sterk dat ze controleren op licht overdag. En en ID heb ik eigenlijk nooit bij me tijdens het fietsen. Gewoon niet teveel door rood rijden en goed kijken of er geen politie in de buurt is. En als ze Ausweis roepen spring je gewoon meteen in de houding.

Geplaatst: 09 sep 2010 12:56
door nespresso
Aan de ene kant begrijp ik wel dat je je in sommige situaties moet kunnen legitimeren, maar aan de andere kant bekruipt me inderdaad het "Ausweis" gevoel. Dus toch maar even zitten googelen, en al woon ik niet in Groningen, dit geldt ongetwijfeld ook voor de rest van Nederland:

Identificatieplicht
In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als de politie of andere toezichthouders daar om vragen. De identificatieplicht is bedoeld om de veiligheid te vergroten en criminaliteit beter aan te kunnen pakken. Nu kan gecontroleerd worden of de gegevens die iemand over zichzelf opgeeft juist zijn.

Als u de Nederlandse nationaliteit hebt kunt u zich identificeren met de volgende documenten:
-een geldig Nederlands paspoort;
-een geldige Nederlandse identiteitskaart;
-een geldig Nederlands rijbewijs of bromfietsrijbewijs.
Een Nederlands identiteitsbewijs kan worden aangevraagd bij de gemeente.

Voor reizen in het buitenland hebt u een geldig reisdocument nodig. Een Nederlands paspoort is geldig in alle landen, de identiteitskaart in de meeste Europese landen. Meer informatie over identificatie, identiteitsbewijzen en reisdocumenten vindt u in de links.

Bent u als toerist in Nederland of bent u afkomstig uit de EU, dan kunt u zich identificeren met een reisdocument dat in uw land geldig is. Bent u afkomstig uit een ander land en verblijft u permanent in Nederland, dan kunt u zich identificeren met een Nederlands vreemdelingendocument. (verblijfsdocument)

bron: http://www.lokaalloket.nl/groningen/tekst.php?id=453

En via 's Rijksch overheid nog een mooi PDFje met de volledige tekst/uitleg: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 04g827.pdf

Geplaatst: 09 sep 2010 13:08
door obbe
Die ID heb je vooral voor jezelf bij je op de racefiets. Als je plat gereden bent door een auto en je bent niet meer in staat om te praten lijkt het me handig dat ze weten wie je bent en wie ze moeten bellen.

Geplaatst: 09 sep 2010 13:10
door forza
Ik heb alleen een ID bij me als ik dronken ben. dan kan ik af en toe kijken wie ik ben. :)

Zonder gekheid, ID kan me iets bij voorstellen en de controle van remmen vind ook nog logisch.