Pagina 1 van 2

specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 18:20
door zerc
Hallo allen,

Ik heb me nog niet voorgesteld. ik ben een jongen van 26 die voor de fun en vet verliezen weleens 20-45 km ritjes maakt op een batavus sprint. ik ben eigenlijk geen wielrenner maar ben in het bezit geweest van een aantal racefietsen waarvan deze batavus (tevens het oudst van alle) het best fietst

Ik wil graag weten waarom ik andere racefietsers moeilijk kan bijhouden, of dit aan de fiets ligt of aan mijn conditie.
De reden waaorm ik dit vraag is omdat het mij ontzettend veel moeite kost om hoge snelheden te behalen.

Ik wil graag weten wat ik aan de fiets kan aanpassen om efficienter/sneller van a naar b te kunnen. Daarbij vraag ik me af of een kleinere bandenmaat van 32-622 naar bijv. 23-622 effect heeft en of het mogelijk is op deze velg.
OF
dat ik simpelweg een nieuwe racefiets moet kopen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 18:30
door jansen2.0
De ketting smeren wil wel eens helpen ;)

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 19:00
door sloeren
Je fiets is voorlopig niet het probleem.
Smeer je ketting.
Koop duurdere (meer tpi is beter) banden en pomp ze tot aangegeven maximum op.
Rijd een paar keer intervallen.
Maar in de eerste plaats rijdt vaker.

Wat is de breedte van je velg?
Als zin hebt om een fiets te kopen moet je het doen (deze wel houden)

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 19:02
door zerc
jansen2.0 schreef:De ketting smeren wil wel eens helpen ;)
Als dat het hele probleem zou zijn!! :P
ik heb de ketting eergister ingesmeerd met silliconspray. maar las net dat geen voldoende smering geeft. fiets heeft gister in de regen gestaan.

ik zal de ketting ontvetten en insmeren met profi dry lube voor de motor? Volgens mij smeert die wel goed!

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 19:09
door kees0251
1-Wel eens ritjes maken klinkt als te weinig training voor een echt goede conditie. TRAINING dus
2-De op de foto getoonde fiets is 2 maten te groot voor de berijder ANDERE FIETS dus
3-Nee, met smallere banden zijn je niet veel harder kunnen rijden, goed oppompen helpt meer , 6 a 7 bar dus.

Ga eerst eens op zoek naar een passende fiets....

PS, kettingsmeren: 1 drupje OLIE op elk rolletje en daarna overtollige olie afvegen met oude handdoek.

Bij vragen ga ik dieper op de materie in.

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 19:15
door zerc
kees0251 schreef:1-Wel eens ritjes maken klinkt als te weinig training voor een echt goede conditie. TRAINING dus
2-De op de foto getoonde fiets is 2 maten te groot voor de berijder ANDERE FIETS dus
3-Nee, met smallere banden zijn je niet veel harder kunnen rijden, goed oppompen helpt meer , 6 a 7 bar dus.

Ga eerst eens op zoek naar een passende fiets....
goede argumenten!!
het kan inderdaad aan de training liggen. maar ook als ik keihard fiets haal ik die snelheid niet. laat staan dan lang volhouden zoals anderen als ik een slechte conditie heb

maar hoe weet je dat deze fiets 2 maten te groot is? ik heb nergens staan hoe lang ik ben! :P
ik vind deze fiets juist super goed fietsen. de snelheid en de weerstand zijn de enige minpunten
ik ben 175cm dus deze fiets is inderdaad te groot. maar fietst erg goed

maar volgens jou ligt het vooral aan de training en niet aan de fiets

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 20:26
door kees0251
Als zadel en stuur voor jouw staan ingesteld dan is de fiets veel te groot, dat blijkt duidelijk uit de foto.
Het verschil tussen een wielerprof en een oud vrouwtje op een opoefiets is ook snelheid en weerstand....

Maar weer een paar puntjes:
1 Het stuur staat even hoog als het zadel, waardoor de luchtweerstand veel hoger is dan nodig (luchtweerstand overheerst bij hogere snelheden)
2 Mogelijk staat het zadel zelfs nu nog te hoog, zodat er veel energie verloren gaat in de spieren.

Verder nog wat algemeenheden:
Wielrennen is een sport en sport vraagt wennen aan de omstandigheden (training) en ervaring opdoen.
Dat kost allemaal tijd en moeite.
Alle bekende en minder bekende sporters hebben er meestal jaren over gedaan om een bepaald niveau te bereiken, zelfs de meest getalenteerde, je kan niet zomaar allerlei fasen overslaan.
Meteen wielrenner worden op een bepaald niveau op een ouwe , veel te grote Batavus, dat is weinigen gegeven.
Koop een beter passende fiets (en dat hoeft echt niet veel te kosten) en ga een beetje gericht trainen en de conditie en snelheid komen vanzelf

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 21:22
door buddo
zerc schreef: ik zal de ketting ontvetten en insmeren met profi dry lube voor de motor?
Dat zou ik niet doen, die is denk ik veel te dik voor een fietsketting welke veel fijner is. Gewoon even bij de fm wat race ketting olie halen. Ketting goed schoonmaken met lampolie, goed laten drogen en dan nieuwe olie er op. Ook de cassette en kettingbladen natuurlijk zo doen.

Naast de maat en veel training, wil het denk ik ook helpen om klikpedalen te monteren, die geven de kracht efficienter door en je hebt dubbele werking (naar beneden duwen en omhoog trekken).

Tot slot, banden goed oppompen met pomp met bar-metertje tot 7 a 8 bar.

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 21:32
door kees0251
8 Bar gaan die 32 mm bandjes niet overleven vrees ik....

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 22:21
door klimmer
Lijkt me een fiets voor iemand van 1m87…
Verder…. zie boven 100 goede adviezen. Neem eens 2 jaar de tijd om op het goede conditieniveau te komen. 2maal per week 2 tot 3 uur per keer.

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 22:23
door klimmer
kees0251 schreef:8 Bar gaan die 32 mm bandjes niet overleven vrees ik....
5 bar zal wel maximum zijn, staat op de band.

Re: specifieke vraag over batavus sprint

Geplaatst: 07 nov 2013 22:29
door zohardmogelijk
ik schat dat de framemaat 62 cm is. Als ik de balhoofdbuis zo bekijkt. Elke euro is teveel voor dit gaspijpenframe-