Pagina 1 van 3
tune versus dt swiss
Geplaatst: 15 sep 2010 20:08
door jef1976
heb beide naven gehad, vond dat de tune naven heel stroef draaien, nog iemand ervaring?
Geplaatst: 15 sep 2010 20:39
door klimmer
Alleen 7 jaar ervaring met 4 Tune naven. Deel je ervaring niet. Een voornaaf van Tune, althans de vorige Mig generatie Mig 66, waren ontworpen om onder spanning van de snelspanner zonder speling te draaien. In de hand draaien ze stroef. Achternaven (Mag 200 en Mag 180) draaien zoals je van een topnaaf mag verwachten, al houd ik ook niet van het lawaai dat de palletjes van het freewheel maken.
Geplaatst: 15 sep 2010 20:50
door jappiex
Jeetje Jeff, heb je een beetje moeite een fatsoenlijk topic te openen?
Getuige ook dit topic:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=44468
Probeer even uit wat duidelijker aan te geven welke vragen bij je leven, dan heb je wat meer kans op een redelijk antwoord.
Geplaatst: 15 sep 2010 21:31
door jef1976
klimmer begreep mijn vraag blijkbaar wel, zal dus aan jou liggen dat je de vraag niet begrijpt
Geplaatst: 15 sep 2010 21:51
door gaisdergerman
Als je beide naven hebt gehad en je was niet tevreden zijn we toch uitgepraat?
Ik heb een tune achternaaf en ben daar tevreden over (nog maar 100km gereden dus echt veel km's heb ik er nog niet mee gemaakt).
Geplaatst: 15 sep 2010 22:00
door marco39
@jef...... hork.
Geplaatst: 15 sep 2010 23:10
door ijzerenbriek
gaisdergerman schreef:Als je beide naven hebt gehad en je was niet tevreden zijn we toch uitgepraat?
Ik heb een tune achternaaf en ben daar tevreden over (nog maar 100km gereden dus echt veel km's heb ik er nog niet mee gemaakt).
Tja, moest je na 100 km al niet meer tevreden zijn dan zou het pas erg zijn hé.
Een naaf kan je pas beoordelen na een volledig seizoen intensief gebruik.
Geplaatst: 16 sep 2010 15:10
door klimmer
gaisdergerman schreef:Als je beide naven hebt gehad en je was niet tevreden zijn we toch uitgepraat?
Ik heb een tune achternaaf en ben daar tevreden over (nog maar 100km gereden dus echt veel km's heb ik er nog niet mee gemaakt).
Oh, pas 100km gereden, dan zit je nog in de inloopperiode. Afhankelijk van je gewicht duurt dat 500 tot 1000km. Waarschuwing: kom niet in de verleiding de lagers iets losser af te stellen in deze periode. Komt nooit meer goed!
Een goed ingelopen wiel (met raceband) dat vrij kan draaien, dat je een flinke slinger geeft, draait 350m. Heylight maakt naven die dan 800m draaien! Er zit dus wel degelijk verschil in het lagermateriaal. Daar staat tegenover dat de duurzaamheid van de Tune lagers buitenkijf staat.
Geplaatst: 16 sep 2010 15:18
door gaisdergerman
Heb het wiel tweedehands en heeft al wel een aantal duizende km's gedraaid.
Geplaatst: 16 sep 2010 15:23
door klimmer
gaisdergerman schreef:Heb het wiel tweedehands en heeft al wel een aantal duizende km's gedraaid.
Sorry, dacht dat ik op jef1976 reageerde.
Geplaatst: 16 sep 2010 15:55
door gaisdergerman
Deed ik ook, alleen doordat hij de tune naaf niets vond was voor mij de discussie gesloten. Alleen wilde nog wel even melden dat ik zelf wel tevreden ben over een tune naar die meer dan 1000 km heeft gedraaid maar waar ik zelf pas 100 km mee heb gefietst.
Geplaatst: 16 sep 2010 18:33
door jef1976
heb niet gezegd dat ik de naaf niets vond, maar vond de naaf beetje stroef draaien. daarom polste ik of het was zoals klimmer zei, of het mogelijk is dat het ontworpen is om soepel te draaien onder spanning.