Handgespaakt vs Fabriekswielen
Geplaatst: 05 nov 2013 19:39
Aangezien deze vraag vaak voorbij komt en er zeer veel topics uiteindelijk uitmonden in deze discussie, dacht ik: het zou handig zijn om een topic te hebben waar alle(zo veel mogelijk objectieve) info van handgespaakte wielen en fabriekswielen in staan. Dus bij deze. Verder ben ik zeker geen wielexpert maar anderen zijn dat zeker wel dus die kunnen mooi aanvullen.
Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.
-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)
Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))
-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.
Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.
Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.
>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.
>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.
>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).
> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.
>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.
Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback
Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.
-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)
Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))
-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.
Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.
Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.
>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.
>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.
>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).
> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.
>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.
Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback