Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakt vs Fabriekswielen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2013 08:57

jeroennl schreef:
timo2.0 schreef:
jeroennl schreef:Een foto van mij in de fabriek; https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Je wil vast wel even uitleggen hoe die foto aantoont dat de fabriekswielen van Campagnolo handgespaakt worden?
Daar mochten we natuurlijk geen foto van maken
Filmpje niet gezien hierboven??
Less is bore

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 nov 2013 09:55

materialist schreef:
Overigens heb ik niks tegen Campa-wielen. Ik bezit zelf een setje F7's waar ik erg veel plezier aan beleef in de winterfiets.
Een mooie retorische redenering, nu moet je het nog aantonen.
Uit welke vergelijkende test blijkt dat de onderdelen van een handgespaakt wiel beter op elkaar afgestemd zijn?[/quote]

Hij betoogt niet dat het altijd zo is , maar in principe mogelijk is.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 nov 2013 10:40

@ Materialist:
Leg me even uit waar de optimalisatie in een fabriekswiel zit, dat je niet kan bereiken in handgespaakt. Fabriekswielen zijn zeer vaak gewoon zeer goed, maar dus niet beter, ook niet in design. De meeste fabriekswielen zien er nu ietsje anders uit (verschillen zijn marginaal, zoals asymmetrische achtervelgen, straight-spoke rare naafconstructies, dikke alu spaken e.d.), maar in essentie vallen ze gewoon handgespaakt ook te bouwen.
Stelling: Voor haast ieder fabriekswiel van onder de 1000 euro valt voor dezelfde prijs een vergelijkbaar wiel te maken, handgespaakt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 nov 2013 10:57

Mee eens.
Het voor mij enige voordeel van een fabriekswiel zit is de research die een fabrikant daar (mogelijk) heeft ingestoken, terwijl het bij een zelfbouwer toch vaak nattevingerwerk is.
Helaas voor de consument zit er een deel van de research in de kostenreductie en dus winstmaximalisatie en daar heb je als consument weinig aan.
Cheap light strong, choose two

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 nov 2013 11:06

Waarde Zwarten, Ik kan haast niet wachten op het bewijs van je stelling: show me!

Kan, mogelijk, in essentie, in principe en dat-wil-niet-zeggen-dat, is retoriek. Laat gewoon zien.

Ik wil een uitzondering maken voor de laagste prijsklasse zoals jij al eerder schreef en voor het geval je piano's wilt vervoeren.
Verder heeft campa/fulcrum een ijzersterke range in elk geval tot 1000 euro. Daarboven zitten zipp, hed, enve die je ook moet zien te evenaren. Er bestaat een rij testen die bevestigd wordt in gebruikers verhalen waar ook niets tegenover staat.
Ik hoef niets uit te leggen: jij stelt dus jij hebt de bewijslast.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 nov 2013 11:17

Kees,
Je zou wat aan redactie moeten doen, ik heb geen F7 wielen

Ja, in principe is alles mogelijk.

Met het natte vingerwerk ben ik het eens))

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 06 nov 2013 11:22

de zwarten schreef: Stelling: Voor haast ieder fabriekswiel van onder de 1000 euro valt voor dezelfde prijs een vergelijkbaar wiel te maken, handgespaakt.
Eensch.... Wat bij mij de doorslag heeft gegeven om handgespaakt te gaan rijden, is het service-element. Er worden bij handgespaakt "gewone", algemeen verkrijgbare onderdelen gebruikt. Reparatie is een stuk eenvoudiger (en goedkoper) dan bij fabriekswielen. Ik hoef mijn wielen niet in te leveren bij een dealer die ze vervolgens opstuurt naar Frankrijk, Italië of waar dan ook, maar ik loop gewoon binnen bij de wielbouwer en het wordt gefikst.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 06 nov 2013 11:37

Enkele voordelen van handgespaakt zoals ik die heb ervaren:

Het is op maat gemaakt. Ik ben niet zo zwaar en de wielen hoeven niet loeistijf te zijn voor mij, dus maakte de wielbouwer iets confortabeler wielen voor mij;

Ik wilde graag zilverkleurige H plus Son velgen, en die kun je alleen los kopen, dus ga je naar een wielbouwer die er een set mee maakt;

Bij een wielset verslijt over het algemeen de velg het snelst. Het is relatief eenvoudig, snel en goedkoop om bij een handgemaakte set de velgen te laten vervangen;

Je kunt het uiterlijk van de wielen helemaal zelf bepalen. Dat vind ik een voordeel;

Ik rij nu vier jaar met handgemaakte wielen (Zoran) en heb nog nooit een gebroken spaak, slag oid gehad. Al met al vind ik de prijs-kwaliteitverhouding gewoon goed.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 06 nov 2013 12:24

materialist schreef:
havana schreef:
jeroennl schreef:Denk dat je het mis hebt, maar dat wist je al gezien je ondertekening :)
Leg mij dan eens uit waarom een Campa naaf met een Campa spaak "beter op elkaar afgestemd zijn" dan bijvoorbeeld een Chris King naaf en een CX-ray spaak.

Wat je (denk ik?) bedoelt is dat onderdelen van Campa-wielen goed op elkaar afgestemd zijn, en dat het bij handgespaakte wielen in theorie mogelijk is onderdelen te pakken die niet op elkaar afgestemd zijn. In theorie is dat waar. Dat wil echter niet zeggen dat het met handgespaakte wielen niet mogelijk is om onderdelen te pakken die net zo goed (zo niet beter) op elkaar afgestemd zijn als Campa-wielen.

Sterker nog.... Campa-wielen zijn voor de massa. Voor iemand van 50 kg zijn de wielen wellicht overpowered, terwijl ze voor iemand van 120 kg misschien niet sterk genoeg zijn. Kies je voor handgespaakt, kun je dat perfect afstemmen op de berijder.

Overigens heb ik niks tegen Campa-wielen. Ik bezit zelf een setje F7's waar ik erg veel plezier aan beleef in de winterfiets.
Een mooie retorische redenering, nu moet je het nog aantonen.
Uit welke vergelijkende test blijkt dat de onderdelen van een handgespaakt wiel beter op elkaar afgestemd zijn?
Waar zit de retoriek in dit verhaal? Havana beweert nergens dat de onderdelen van een handgespaakt wiel beter afgestemd zijn, slechts dat het mogelijkerwijze beter dan wel slechter is, afhankelijk van de onderdelenkeuze. Iets wat je niet beweerd hebt kun je bezwaarlijk aantonen.
@kees0251: het was Havana met de F7's.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 06 nov 2013 12:33

De fabriekswiel vs. handgespaakt discussie lijkt tegenwoordig nog vaker voor te komen dan de Shimano / Sram / Campa discussie...
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 nov 2013 13:08

materialist schreef:Waarde Zwarten, Ik kan haast niet wachten op het bewijs van je stelling: show me!

Kan, mogelijk, in essentie, in principe en dat-wil-niet-zeggen-dat, is retoriek. Laat gewoon zien.

Ik wil een uitzondering maken voor de laagste prijsklasse zoals jij al eerder schreef en voor het geval je piano's wilt vervoeren.
Verder heeft campa/fulcrum een ijzersterke range in elk geval tot 1000 euro. Daarboven zitten zipp, hed, enve die je ook moet zien te evenaren. Er bestaat een rij testen die bevestigd wordt in gebruikers verhalen waar ook niets tegenover staat.
Ik hoef niets uit te leggen: jij stelt dus jij hebt de bewijslast.
Er zijn er genoeg die op bespoke wielen met Enve velgen rondrijden en niets anders willen. Hetzelfde voor bvb. dura-ace naven + Hed velgen. Daar wat platte spaken in (24-20) en je hebt wielen rond de 1000 euro die even goed kunnen zijn als fabrieks. Misschien is hierbij een interessante vraag: zijn wielen die zijn samengesteld uit onderdelen die 'gewoon' verkrijgbaar zijn in de winkel, maar gebouwd door een machine, handgebouwd of fabrieks?

Wat in het voordeel van fabrieks pleit, is hoge standaard die in grote volumes gehaald wordt door gebruik van machines. Het nadeel is dan wel direct duidelijk: als je pech hebt met jouw set wielen, kan de fietsenmaker het vaak niet meer helemaal goed krijgen, en ben je dus even vaak verplicht om nieuwe wielen te kopen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 nov 2013 13:12

jorrit10 schreef:De fabriekswiel vs. handgespaakt discussie lijkt tegenwoordig nog vaker voor te komen dan de Shimano / Sram / Campa discussie...

Tsja en voor alles geld dat iedereen moet doen wat die denkt wat goed is :mrgreen:
Maarja zo blijft het forum wel levendig zullen we maar zeggen :lol:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie