Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 30 okt 2013 22:40

5 juli is het weer zo ver, dan staat La Marmotte 2014 op de agenda.

Vanaf aanstaande maandag (4 november) kan er weer ingeschreven worden, stress 'm nu alweer! :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2013 08:33

Afgelopen jaar knalden de servers er direct uit..... succes ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 31 okt 2013 10:56

Heb mij al opgegeven via Enroute, nog niets terug gehoord anders dan een bevestiging dat ik binnen 14 dagen verder bericht ontvang. En toch knijp ik hem. Vreemd? Nog nooit gereden en wil nu gewoon zo graag, heb nu al mijn hele seizoen er op afgestemd... ;-)

Zijn er nog anderen die het ook via aan dergelijk kanaal regelen/uitbesteden?

Vorig jaar heeft havana zo'n fantastisch topic over de Marmotte gemaakt (kan het zelf niet beter), eens even kijken of dat dit jaar ook weer in de/zijn pijplijn zit.
Laatst gewijzigd door vrderuiter op 31 okt 2013 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 okt 2013 11:32

Goed dat je het zegt. Wil hem aankomend jaar ook voor de eerste keer rijden. Ik begrijp uit jullie berichten dat mogen deelnemen niet een gegeven?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 31 okt 2013 22:10

vrderuiter schreef:Heb mij al opgegeven via Enroute, nog niets terug gehoord anders dan een bevestiging dat ik binnen 14 dagen verder bericht ontvang. En toch knijp ik hem. Vreemd? Nog nooit gereden en wil nu gewoon zo graag, heb nu al mijn hele seizoen er op afgestemd... ;-)

Zijn er nog anderen die het ook via aan dergelijk kanaal regelen/uitbesteden?

Vorig jaar heeft havana zo'n fantastisch topic over de Marmotte gemaakt (kan het zelf niet beter), eens even kijken of dat dit jaar ook weer in de/zijn pijplijn zit.
Meerdere malen via En Route een Marmottereis geboekt, altijd prima. En als je toch onverhoopt niet kan meedoen dan zijn er nog vele andere prachtige cyclo's. Maar het zal echt wel goed komen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 31 okt 2013 22:13

JoostG schreef:Goed dat je het zegt. Wil hem aankomend jaar ook voor de eerste keer rijden. Ik begrijp uit jullie berichten dat mogen deelnemen niet een gegeven?
De Marmotte heeft als voordeel dat er geen loting is zoals bij de Maratona en de Ötztaler. Dus wie het eerst komt wie het eerst maalt. Gewoon maandag handjes bij de knoppen en blijven proberen.

Tja, tijden veranderen snel. In 2008 reisde ik nog op de bonnefooi naar Frankrijk om me een dag van tevoren in te schrijven. Jammer dat dit niet meer kan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2013 07:32

Last minute is nog steeds prima mogelijk, want ieder jaar staan er weer vele kaarten op Marktplaats vlak voor de start. Je rijdt dan wel op naam van een ander, maar goed.

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 01 nov 2013 08:29

Ik heb vorig jaar via alpedhuezfietsreizen geboekt. Als ik nu op hun website kijk dan zijn er nog geen losse kaarten te verkrijgen. Ik heb ze gemaild met de vraag per wanneer ze die losse kaarten in de verkoop deden, maar hier heb ik nog geen antwoord op gehad.

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 01 nov 2013 09:27

is het zeker dat er vanaf 4/11 ingeschreven kan worden?
weet iemand vanaf hoe laat?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2013 15:48

Welkom in het Marmotte 2014 topic.

Allereerst een linkje naar de topics van de afgelopen jaren, hierin is heel veel info te vinden

- Marmotte 2013
- Marmotte 2012
- Marmotte 2011

Datum?
5 juli 2014

Hoe kan ik inschrijven?
Er zijn twee mogelijkheden

1. Via de organisatie [EDIT] De inschrijving is inmiddels vol

Losse kaarten kun je via de site van de organisatie aanschaffen vanaf (ongeveer) 1 november. Inschrijving voor losse kaarten geschiedt op "first come, first serve" basis. Wanneer je niet meer kunt inschrijven via de site, kun je ervan uitgaan dat de kaarten zijn uitverkocht. De verkoop gaat ieder jaar sneller; in 2011 duurde dat ongeveer 2 weken, in 2012 waren de kaarten in 2 dagen uitverkocht en in 2013 nog dezelfde dag! De deelnemerslimiet is 7000.

De site van de organisatie werkt niet lekker met FireFox, gebruik bij voorkeur een andere browser. Voor inschrijving is een creditcard vereist.

2. Via reisorganisaties

Ook is het mogelijk bepaalde reisorganisaties (Enroute en Alpe d'Huez Fietsreizen) een losse inschrijving te kopen. Bij dergelijke organisaties kun je vaak al in het najaar inschrijven. Via reisorganisaties betaal je iets meer, maar krijg je wel een startkaart met een vrij laag nummer waardoor meer vooraan staat.

Naast losse kaarten verkopen veel reisorganisaties (zoals Enroute, Cycletours, Chalet Beyond, Alpe d'Huez Fietsreizen) ook alles-in-één pakketten (inclusief accommodatie) Dergelijke pakketten zijn doorgaans al vroeg te boeken. Vaak zit er ook bevoorrading langs de route bij.

De inschrijving is gesloten, hoe kom ik aan een kaart?
Er zijn drie mogelijkheden

1. Via Marktplaats
De ervaring leert echter dat met name in de laatste weken voor de de start er talloze kaarten worden aangeboden op Marktplaats en diverse wielerforums. Ook de diverse campings rond Bourg zijn vaak nog kaarten te koop. Je rijdt dan wel op naam van iemand anders (zie meer info hierover verderop).

2. Inschrijven voor de Trophée d'Oisans
Via de site van de organisatie in kun je je inschrijven voor de Trophée d'Oisans. Hiermee schrijf je je in voor een 3-tal cyclo's, waaronder de Marmotte. Uiteraard sta je vrij om alleen in de Marmotte te starten. Je betaalt uiteraard wel fors meer.

3. Een alles-in-één arrangement boeken via één van de hierboven genoemde reisorganisaties.

Kan ik een startkaart wel overkopen van een ander?
Ja, in de zin dat er geen controle met paspoorten is zoals bij bijv. de Dolomieten Marathon. Nee, in die zin dat het officieel niet mag. Je rijdt dan wel op naam van de verkoper en zult ook een medische verklaring moeten overleggen met diens gegevens.

Echter, uit ervaringen van diverse forumleden blijkt dat de organisatie in de praktijk in sommige gevallen toch bereid is de deelname over te zetten.

Hoe ziet het parcours eruit?
De tocht vertrekt vanaf Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Daarna worden achtereenvolgens de volgende cols beklommen: Col du Glandon (buitencat), Col du Télégraphe (1e cat), Col du Galibier (buitencat), Alpe d'Huez (buitencat). Totaal goed voor 174 km met +/- 5000 hoogtemeters.

Waar zijn de bevoorrading?
- 1e dorpje Glandon: Le Rivier d'Allemont (vaste waterbak)
- Bovenop Glandon (Marmotte organisatie)
- Onderaan Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Halverwege Télégraphe* (Marmotte organisatie)
- Bovenop Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Onderaan Galibier (Marmotte organisatie)
- Bovenop Galibier (Marmotte organisatie)
- Onderaan Alpe d'Huez (Marmotte organisatie)
- 1e dorpje Alpe d'Huez* La Garde (Marmotte organisatie)
- 2e dorpje Alpe d'Huez* (Marmotte organisatie)

* = alleen water

Wat kun je bij de bevoorradingen zoal krijgen?
Een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank.

Kun je ook last-minute inschrijven?
Dat kan alleen wanneer het maximaal aantal deelnemers nog niet bereikt is. Dat is de laatste jaren nooit meer het geval geweest.

Wat zijn de limieten voor goud en zilver?
Dat hangt af van je leeftijd. De tabel kun je hier vinden.

N.B.: de limieten zijn aangepast, omdat de afdaling van de Glandon uit de tijdsmeting is gehaald. De oude limieten zijn ook nog beschikbaar.

Hoe zit het met de tijdwaarneming?
Tijdwaarneming werkt met een chip i.c.m. magnetische matten waar je overheen rijdt. De tijd begint dus pas te tellen wanneer je daadwerkelijk over de start rijdt. De afdaling van de Glandon is uit de tijdwaarneming gehaald, omdat dit volgens de organisatie veiliger zou zijn. Het is dus aan te raden zelf ook je tijd te meten (bijv. met je fietscomputer), omdat de totaaltijd een vertekend beeld geeft. Op de chip zit borg, dat je bij de finish weer terug kunt krijgen.

Hoe zit het met de medische verklaring?
Voor deelname dien je een medische verklaring te overleggen. Deze moet je van tevoren faxen (+ 33 (0) 820 064 416), uploaden via de website of ter plaatse laten zien. De verklaring mag max. 6 maanden oud zijn en moet ook bij herhaalde deelname worden overlegd. Een licentie voldoet overigens ook. Er wordt overigens totaal niet gekeken naar de echtheid van de verklaring, zelf ondertekenen (zonder stempel) is dan ook geen probleem.

Welke kleding neem ik mee?
Het advies luidt: neem alles wat je thuis hebt liggen mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je nodig hebt. Als het mooi weer is dan volstaan in principe een paar armstukken voor de hele tocht. In Bourg d'Oisans zit overigens ook een FM die veel kleding verkoopt.

Wat moet ik eten tijdens de rit?
Eet waar jij al het hele seizoen goed op presteert en ga niet experimenteren tijdens de race. Veel gebruikt zijn gells, energyreepjes, ontbijtkoek, bananen, etc.

Welke cols zijn er verder nog in de buurt?
Kijk hiervoor eens op Cyclingscols. Wanneer je een col intikt, krijg je automatisch "cols nearby" aan de rechter kant. Bekende namen zijn o.a. de Sarenne, Sabot (Vaujany), Villard-Nôtre-Dame, Lex2Alpes, La Berarde, Col d'Ornon en nog reeks anderen. Op een uurtje rijden met de auto vind je o.a. de Madeleine, de Izoard, Sèstriere, Col de Vars, en de Granon. Voor inspiratie, neem eens een kijkje in het "Standplaats Bourg d'Oisans"-topic van forumlid Buzz.

Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2011 waren de starttijden als volgt:

7:00 1-400 wedstrijdrenners
7:15 401-2000
7:30 2001-4000
7:45 de rest

Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je ter plekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken. Overigens is het als eenvoudige wielertoerist helemaal geen noodzaak om helemaal vooraan te starten.

Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte?
Dat hangt af van een groot aantal factoren. Je fietservaring, aanleg, doel, gewicht, doorzettingsvermogen, vorm van de dag, lengte van de trainingen, etc. Heel algemeen gesteld is 2500 km een aardig startpunt met uitrijden als doel. Vanaf 5000 km kun je spreken van een zeer degelijke voorbereiding. Lange trainingsritten (100 km+) en heuvelervaring (Ardennen, Limburg) zorgen voor een aanzienlijk beter eindresultaat.

Waar kan ik meer vinden over training?
Doefiets is een aardig startpunt.

Welk verzet moet ik monteren?
Het juiste verzet hangt af van niveau, gewicht, getraindheid, aanleg, vorm van de dag, duurvermogen, trapfrequentie, etc, etc. Toch kun je er wel iets van zeggen. De snelle mannen rijden veelal met 39x25 als lichtste. Iets mindere goden monteren een compact (34x27 of 34x29) of een triple (30x25 of 30x27). Bedenk: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.

Welke campings zijn in de buurt van de start?
- La Cascade
- Le Chateau
- Le Colporteur
- Belledonne
- Le Plan Allemont

Op- en aanmerkingen zijn welkom.

v 4.21
Laatst gewijzigd door havana op 06 nov 2013 08:21, 8 keer totaal gewijzigd.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 02 nov 2013 16:00

Mooi topic, Havana. En consciëntieus als altijd ;) Maar misschien moeten jullie beide topics samenvoegen:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=59767
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 nov 2013 16:20

Hmmm tja, 2 topics over 1 onderwerp is niet echt handig. Ik ben trouwens benieuwd of ijzerenbriek voor de 16e achtereenvolgende keer zijn allerlaatste Marmotte deelname gaat aankondigen ;-)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie