Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Geluid schijfrem

Gebruikersavatar
mima
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 dec 2009 19:53

Gebruikersavatar mima 27 sep 2010 18:37

Ben net in het bezit van een nieuwe Haibike Edition RX. Voor mij is dit de eerste fiets met schijfremmen, is het normaal dat ze nogal lawaaierig zijn bij het remmen. Heb er tot nu toe alleen mee in de regen gereden, weet dus nog niet of het bij droog weer ook zo is.
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 27 sep 2010 21:39

Dat doen helaas veel schijfremmen op een MTB. In de regen sowieso, maar ga er maar eens mee de modder in :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

bontempi56
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 30 jun 2009 16:30

bontempi56 27 sep 2010 21:48

Daarom rij ik uitsluitend met xtr v brakes :)
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.

mbl
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 jul 2008 18:58

mbl 29 sep 2010 00:14

Ja, schijfremmen op fietsen piepen door allerlei oorzaken. Op auto's en motoren doen ze dat niet, omdat die veel heter worden. Voor normale auto's 100 tot 400 graden en voor op het circuit 300 tot 900 graden. Dat zul je met die dunne schijfjes op je fiets niet zo gauw halen.

Je kan proberen om de schijven flink in te spuiten met remmenreiniger en daarna "schoon"te remmen door veel en lang te remmen, zodat ze flink warm worden. Maar na een ritje door het bos en je fiets 24 uur in de schuur, beginnen ze toch weer te piepen.

Ik geef de voorkeur aan Magura Brakes. Rijdt er al zo'n 14 jaar mee totaal. Alleen bij lange afdalingen met veel remmen hebben schijven een klein voordeel. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar ja, het is nu eenmaal een trend.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

Gebruikersavatar
mima
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 dec 2009 19:53

Gebruikersavatar mima 02 okt 2010 01:54

Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 02 okt 2010 11:56

Zachtere blokken willen nog wel eens helpen, naast een goede afstelling: blokken perfect uitgelijnd aan de schijf.

Rij zelf al een paar jaar met schijfremmen, en die van mij maken alleen herrie als ze nat zijn.

Voordelen:
Geen oververhitte velgen/banden in lange afdalingen
Meer remvermogen is mijn ervaring.
Geen velgslijtage, maar dit is met keramische velgen ook te ondervangen.
Uiteindelijk minder onderhoud

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 02 okt 2010 13:32

mima schreef:Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen


er is maar 1 oplossing voor -> Swissstop silencer gebruiken, dit werkt super !

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 14 okt 2010 00:16

Helaas hoort het erbij. De schijf/blokken zullen sowieso effe "ingeremd" moeten worden.
Mogelijk dat je binnenkort de rem opnieuw moet centreren maar da's niet moeilijk, heb je alleen een inbussleutel en wat gevoel voor nodig.

Vaak hoor je dat de ene rit de rem wel aanloopt, de andere keer niet.
Dan is of de centrering gaan afwijken of heb je het voorwiel eruit gehad.

Mijn ervaring is dat je je voorwiel nooit meer hetzelfde erin krijgt als op het moment dat je je rem opnieuw had gecentreerd.
Wat bij mij helpt is bij het plaatsen van het voorwiel de fiets op zijn kop te zetten en het wiel in de voorvork op zijn plek te houden terwijl ik met zorg de snelspanner aantrek.
Elke minimale beweging die optreedt bij het vastzetten, zorgt voor een veel grotere afwijking tussen de blokjes.

allessie
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mei 2010 23:30

allessie 12 nov 2010 22:22

Zorg wel dat de afstelling van de remmen goed is. Niet goed uitgelijnde remmen zullen een rotherrie maken als er ook maar een beetje vuil of water tussen komt.
De FM die mijn Merida vorige jaar heeft geleverd wist zelfs bij 3 gelegenheden dit niet goed voor elkaar te krijgen. Na tip van FM gewisseld, de nieuwe FM stelde in 1x de boel goed. Fiets rijdt nu super. Schijnt niet moeilijk te zijn voor monteur die weet wat hij doet.
Trek Madone 6 Project One

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 12 nov 2010 23:15

Alles moet vet- en olievrij zijn, en de blokken moeten precies parallel aan de schijf afgesteld staan. Temperatuur, vocht, maar ook de compound van de blokjes is van belang. Zo is metal lawaaieriger dan resin compound.

Inremmen is standaardprocedure en neem ik aan dat gebeurd is.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 nov 2010 07:02

alleen bij nat weer of erge modder. zelf hoor ik het niet eens meer. de voordelen wegen echter niet op tegen de nadelen: maar goed dat is een ander topic
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 nov 2010 07:55

Het enige nadeel waar ik absoluut nooit aan kan wennen is de belachelijke blokkenslijtage in omstandigheden zoals de laatste weken. Bepaalde gebieden van NL moet je dan echt niet zijn, kost je een set remblokken per dag.
Less is bore

Plaats reactie