Pagina 1 van 2
slijtage banden bij tacx
Geplaatst: 04 okt 2010 14:11
door pantaniet
Hallo,
ik ben van plan een tacx flow of eventueel een VR aan te schaffen. Nu hoor ik van iedereen andere verhalen over de slijtage van de achterbanden. De een roept dat een normale achterband na een paar keer goed tacxen versleten is en dat je daarom altijd met een reservewiel plus speciale tacx band moet taxcen.
Anderen zeggen weer dat tacxen net zo slijt als normaal fietsen. In dat geval lijkt het continu wisselen van band/wiel me overbodig.
Kunnen jullie me helpen? Hoe zit het nou precies?
Geplaatst: 04 okt 2010 14:12
door havana
Een band verliest zijn grip als je 'm in de Tacx gebruikt, dus het is niet aan te raden met je "gewone" wiel te gaan Tacxen. Je kunt dat ook zien, het rubber gaat door gebruik op de Tacx glimmen.
Speciale Tacx band is onzin, "gewone" bandjes werkt net zo goed.
Koop op MP gewoon een oud wiel voor 25 euro en leg er je (bijna versleten) oude bandjes om, klaar is kees.
Geplaatst: 04 okt 2010 14:16
door perik
Mee eens. Een band slijt helemaal niet hard op de Tacx maar wordt wel helemaal glad gepolijst. Ik moet er ongeveer eens per winter een nieuwe (lees: oude, redelijk versleten) band opleggen.
Geplaatst: 04 okt 2010 14:18
door vip32
speciale tacx bandjes hebben bij mij meer grip en zorgen voor minder snel doorglippen (als je bv gaat staan of op een stijle klim +10%) op een fortius. nu rijdt ik met de conti training band en die doet het ook beter dan gewone bandjes.
ook sluit ik me bij havana aan wat betreft het glimmen, die bandjes worden erg warm op de rollen en worden iets harder lijkt het wel.
Geplaatst: 04 okt 2010 14:39
door madhill
Die Tacx bandjes slijten net zo hard als een gewoon bandje
Geplaatst: 04 okt 2010 15:19
door mrangry
Over het slijten weet ik niks, ik kan alleen oude, al versleten wegbanden vergelijken met een nieuwe tacx trainingsband. Maar ik kan me wel aansluiten bij dat grip verhaal. Omdat die speciale band niet zo glad word, slipt ie minder door als je echt hard staat te beuken.
Geplaatst: 04 okt 2010 16:56
door pantaniet
Dank voor jullie reacties. Dus jullie raden wel aan om een reservewiel te gebruiken.
Ik heb ook verhalen gehoord over dat je ketting hard slijt als hij op een ander wiel zit. Is het dan nog belangrijk om een vergelijkbare groep op je reservewiel te hebben?
Geplaatst: 04 okt 2010 17:44
door havana
Als je gewoon je ketting iedere 3000 km vervangt gaan je cassette en je bladen langer mee én heb je geen problemen wanneer je met meerdere cassettes in één setup rijdt (zoals met een Tacx).
Geplaatst: 04 okt 2010 21:32
door devoorzitter
Ander achterwiel is toch helemaal niet nodig? Gewoon oud buitenbandje opleggen en klaar!
Geplaatst: 04 okt 2010 22:00
door ori53
devoorzitter schreef:Ander achterwiel is toch helemaal niet nodig? Gewoon oud buitenbandje opleggen en klaar!
Dat is leuk voor 1 keer, maar als je twee/drie keer per week wilt wisselen dan geef ik toch de voorkeur aan een extra wiel. Binnen 30 seconden wiel verwisselen en gaan! Dat is me die paar tientjes wel waard.
Geplaatst: 04 okt 2010 22:04
door roeieber
Gewoon bandje is zo weg op de Tacx, ik gebruik zo'n blauw TACX-bandje en doe daar nu al 3 jaar mee. (zit in de winter zo/n 6 uur/week op de Tacx). Dit in tegenstelling tot wat mijn voorgangers zeggen.
Geplaatst: 04 okt 2010 22:25
door devoorzitter
Dat is leuk voor 1 keer, maar als je twee/drie keer per week wilt wisselen dan geef ik toch de voorkeur aan een extra wiel.
ik ging van mijn eigen situatie uit: ik gebruik een oude fiets op de tacx. anders is een ander wiel inderdaad wel handig.