Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framemaat Sensa Giulia

Weul72
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2011 20:04

Weul72 13 okt 2013 12:48

Hallo,
ik kan van een familielid erg voordelig aan een Sena Giulia met Ultegra di2 afmontage komen. Fiets is iets meer dan een half jaar oud en verkeert nieuwstaat. Mijn vraag gaat over de framemaat van de fiets; deze is 58 cm. Ik ben zelf 1.91 meter lang, en heb lange benen. De fiets komt van een 1.88 meter lange neef met dezelfde lange benen.
Kan iemand mijn aangeven of dit frame geschikt is voor iemand van mijn lengte? Of zou een 61 cm beter zijn? (Het betreft een sloping frame). Nu rijd ik op een 62 cm Stevens Stelvio.
Zijn er mensen die ook op een fiets rijden met een wat kleinere framemaat, die uiteindelijk passend is gemaakt? Wat zijn de ervaringen?

Alvast bedankt voor de antwoorden en hulp.
Gr Weul72

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2013 14:22

Als de fiets van een familielid is kan ik me voorstellen dat het niet echt een probleem is om er even (of liever iets langer) meet test te rijden.

In eerste instantie denk ik dat dit frame voor jou aan de kleine kant is, maar misschien vind jij dit juist goed.
Testritje maken dus.

Succes en hou ons op de hoogte.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2013 15:53

Hoe lang zijn je lange benen? Wat zijn de maten van je Basso, bovenbuis, balhoofdbuis, spacers, stuurpen, enz?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

desno
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:41

desno 18 okt 2013 19:58

heeft je neef dan geen te klein frame gekocht, 58 lijkt mij wat klein maar is natuurlijk altijd persoonlijk maar als jullie dezelfde lengte benen hebben zou het moeten kunnen en je kan natuurlijk spelen met je zadelpen, het belangrijkste is dat het comfortabel aanvoelt vandaar dat een lange proefrit niet verkeerd is

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 22 okt 2013 11:23

Ik heb een Giulia Di2 in de grootste maat (61) en ben 1,94m lang. Ik vind hem aan de kleine kant achteraf....
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

Michaelveraart
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:16

Michaelveraart 02 sep 2016 23:39

Kan iemand mij adviseren? Ik ben voornemens om een Sensa Giulia G2 te kopen. Nu geeft de fietsenmaker aan dat ik een maat 58 zou moeten hebben. Zelf ben ik 1,88mtr lang. Ik heb vrij lange benen met een binnenbeen lengte van 92 cm. Mn bovenlichaam is relatief kleiner en mn armen weer wat langer
Het komt erop neer dat de fietsenmaker aangeeft dat ik qua beenlengte een 61cm frame nodig heb maar qua bovenlichaam een 58. Nu heb ik vandaag een Guru fietsmeting laten doen. Deze geeft aan dat ik een 60 zou moeten hebben. Deze bestaat echter niet. Nu is de keuze dus 58 ( waarbij de fietsenmaker na de guru meting door het monteren van een iets langere stuuen aangeeft dat 58 goed zou passen) of 61. Ik rijd geen wedstrijden ofzo maar hou wel van een Aero zitpositie. Echter vind ik het geen gezicht las mn zadelpen een heel stuk uit t frame steekt. Ik heb dan t gevoel dat ik op een veel te kleine fiets zit. Kan iemand mij adviseren?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 sep 2016 23:49

die Guru fietsmeting geeft dus een maat 60 aan, maar wat verstaat die meting onder maat 60? niet een Sensa Giulia maat 60, want die bestaat dus niet. Conclusie: maataanduidingen als 56,58,60,61 etc heb je niet zoveel aan want die verschillen bij iedere fiets. Het gaat allereerst om de lengte van je zit (maateenheid frame: reach) en de diepte van je zit (maateenheid frame: stack).

Guru fietsmeting ziet er redelijk profi uit http://www.cc5311.nl/nieuws/cycle-cente ... in-gebruik dus je zal vast wat meer informatie dan alleen 'maat 60' hebben?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2016 00:31

Een minder sloping frame kopen? Een Cannondale Caad of Supersix in maat 60 zou perfect zijn met de stack van een 58 en de reach van de 61. Je moet dan wel een leuke aanbieding vinden want de value for money is bij Cannondale wat minder. Gelukkig is het nu wel de juiste tijd voor aanbiedingen.

De 61 is eigenlijk ongeschikt voor een echt sportieve houding en de 58 is nog wel goed af te stellen dus als het perse de Sensa moet zijn zou ik toch voor de 58 gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2016 11:24

58 lijkt mij de juiste maat, behalve als je erg comfortabel op de fiets wilt zitten, dan kan je de 61 overwegen. De 61 is echter wel een fors stuk groter dan de 58.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 sep 2016 11:52

58 past perfect mijn maten 1.86 en binnenbeen 91cm met een 11cm pen rij ik 5 mm spacer en een ergonova stuur.
Mocht je uit de buurt van Arnhem komen je bent welkom.
Zie Sensa topic.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie