Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2013 20:03

Suntoro schreef: Kan natuurlijk zijn dat zijn kabels beschadigd waren ofzo, of slechte accu... Want ik had het idee dat zowel van der Haar als Nijs met Dura-ace Di2 reden... De mankementen kunnen natuurlijk aan de mechanieker te wijten zijn, maar ook aan de gebruiker.
Ik denk dat van der Haar met (deels) Ultegra reed vanwege de hydraulische schijfremmen...
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 okt 2013 20:24

Nys zijn hoofdmechanieker is de "wereldberoemde" Fonske (70 jaar), die natuurlijk herinnerd wordt door het voorval in Loenhout toen hij Nys samen met fiets omver trok in de wisselpost.
Voor het MTB heeft Nys een andere mechanieker.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 okt 2013 20:31

Het parcours in Valkenburg leek me verschillend met dat van voorgaande jaren. Is dit omdat het nu een WK-cross is?

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 21 okt 2013 21:59

Het ging voortvarend.
Een nederlandse dame als snelste daarna weer eens nederlandse heer als snelste.
Ja zelfs het Wilhelmus zette een paar tandjes bij tijdens de huldiging!
Of liet mijn niet zo muzikale gehoor me deze keer geheel in de steek?
Zij is ook tegen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 okt 2013 14:22

Ernie C. schreef:
Suntoro schreef: Kan natuurlijk zijn dat zijn kabels beschadigd waren ofzo, of slechte accu... Want ik had het idee dat zowel van der Haar als Nijs met Dura-ace Di2 reden... De mankementen kunnen natuurlijk aan de mechanieker te wijten zijn, maar ook aan de gebruiker.
Ik denk dat van der Haar met (deels) Ultegra reed vanwege de hydraulische schijfremmen...
Er is momenteel heel veel prototype spul in omloop. op strand MTB,s kom ik ultegra disk naven tegen met 140mm schijfjes, maar wel gewoon MTB klauwen bij de een en de ander weer met Ultegra.

Een goed spec listje van de fiets zou leuk zijn. Ben benieuwd verder in het seizoen hoe het materiaal zich gaat ontwikkelen bij de rest.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 22 okt 2013 17:04

simen schreef:Ja zelfs het Wilhelmus zette een paar tandjes bij tijdens de huldiging!
Of liet mijn niet zo muzikale gehoor me deze keer geheel in de steek?
Goed gehoord hoor! Was wel zo'n twee tandjes sneller dan gebruikelijk! Heel het plechtige en statige karakter van ons volkslied vakkundig om zeep geholpen... :roll:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 okt 2013 00:11

We heben het hier nu de gehele tijd over het "zogezegde" voordeel van de schijfremmen van de fiets van van der haar in Valkenswaard?
En wat dan met de nog moeilijkere en vettigere omloop in Ronse waar Nys er technisch ver bovenuit stak?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 01:18

fiedoo schreef: waar Nys er technisch ver bovenuit stak?
Het antwoord :)
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 okt 2013 08:53

fiedoo schreef:We heben het hier nu de gehele tijd over het "zogezegde" voordeel van de schijfremmen van de fiets van van der haar in Valkenswaard?
En wat dan met de nog moeilijkere en vettigere omloop in Ronse waar Nys er technisch ver bovenuit stak?
In de krant de Limburger stond een artikel over de wereldbeker in Valkenburg ;) genaamd "Superieur dankzij schijfremmen" waarin zowel van der Haar als Richard Groenendaal de loftrompet staken over schijfremmen op dit parcours. Daarin stond deze quote: "Als je een technische renner als Sven Nys er in de bochten uit kunt rijden in de bochten dan zegt dat genoeg".
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 09:44

Valkenburg is met het harde parcours en de paar snelle afdalingen een heel ander verhaal dan de modderbende vorige week. Als je je remkracht kwijt kunt ivm de droge ondergrond en de hoge snelheid hebben schijven gewoon een voordeel. Dit itt een modderondergrond waar grip je grootste probleem is, niet de remkracht.
Het is de kunst om in te spelen op de veranderende omstandigheden per koers. Een F1 coureur heeft toch ook voor elke race een andere set up?
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 okt 2013 09:53

Nys is in Valkenburg nooit in de wedstrijd (bij de eersten) geweest, hoe kun je dan zeggen dat hij in de technische stukken meters verloor op VDH?
Hij heeft trouwens 2 keer een mooie remonte gedaan maar door zijn lek rijden (2) en kettingbreuk was hij kansloos! VDHaar had hij niet meer kunnen inhalen toen, laat dit niet mis te verstaan zijn.
Die jongen wint op een bepaalde fiets 1 (één) koers en zijn fiets wordt al tot het voorbeeld voor het toekomstige veldrijden verheven. Dat kereltje rijdt gewoon keigoed bergop op een BERIJDBARE omloop , op het modderparcours de week voorheen was hij (met zijn schijfremmen) nergens.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 okt 2013 10:07

fiedoo schreef:Dat kereltje rijdt gewoon keigoed bergop op een BERIJDBARE omloop , op het modderparcours de week voorheen was hij (met zijn schijfremmen) nergens.
1. Het goed bergop rijden zal ook iets te maken hebben met zijn kleine en lichte postuur
2. Hij finishte in Ronse op plaats 7 op anderhalve minuut. Om dan te zeggen dat hij nergens was, vind ik wel wat sterk uitgedrukt...

Ik vond het gewoon leuk om in 2 weekenden 2 zo verschillende crossen te zien met verschillende winnaars. Want zeg nou zelf: als iedere week Nijs zou winnen is er ook niks meer aan (ook al ben je nog zo'n grote fan ;) )

Plaats reactie