Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 okt 2013 19:36

Ik ben vandaag ook wezen kijken in Valkenburg, en heb een geweldige dag gehad. Een erg mooi en compact parcours. Zowat overal had je zicht op meerdere passages. Het was trouwens niet druk. Iets wat ik niet betreur, want je kon overal goed rondlopen.

Ik vond de speaker wel meevallen, maar de muziek uit de "feesttent" was echt van een "randdebielenniveau".

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 okt 2013 20:21

He he, mooie overwinning van Van der Haar. En een Duitser op drie. Heb wel de indruk dat dit een beetje een technische overwinning is (schijfremmen in de technische afdaling en de beste tubes voor de omstandigheden - is mijn inschatting).

Maar het was op tv wel te merken dat het geen Vlaamse koers was. Gewoon te weinig budget, veel te weinig camera's. Juist op het meest technische punt van de ronde stond geen camera. En daar wist Van der Haar steeds zijn voorsprong te pakken (4 seconden telde ik steeds). Zou graag gezien hebben hoe hij dat deed.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2013 20:28

Technische overwinning? Daarmee doe je hem imho fors tekort. Iedereen heeft beschikking over alle soorten tubes en achijfremmen, maar de meesten zijn waarschijnlijk te dom/traditioneel om de voordelen van echte remmen niet in te zien.
Less is bore

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 okt 2013 20:47

daniel1975 schreef:Technische overwinning? Daarmee doe je hem imho fors tekort. Iedereen heeft beschikking over alle soorten tubes en achijfremmen, maar de meesten zijn waarschijnlijk te dom/traditioneel om de voordelen van echte remmen niet in te zien.

Vooroordeelt ipv feit. Nijs geeft in ieder geval aan nooit de mogelijkheid te hebben gehad. http://m.sporza.be/cm/sporza.mobile/m_w ... /1.1726488


Verder genoten van de Jack Russell, heerlijk hoe hij zich vast kan bijten, lekker fel optrekt en alle afdalingen en bochten met lef neemt.

En Pauwels heeft dezelfde ketting als zijn ploeggenoten, maar hier heeft hij wel vaker last van, zeker op momenten dat hij onder druk staat..
~live fast, die young ~

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 okt 2013 20:54

girlinred schreef:En Pauwels heeft dezelfde ketting als zijn ploeggenoten, maar hier heeft hij wel vaker last van, zeker op momenten dat hij onder druk staat..
Vroeg me tijdens het kijken af of de problemen met de aandrijving van Pauwels misschien ook iets te maken heeft met het feit dat Pauwels linkshandig is... en dus zijn fiets ook andersom tilt dan anderen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2013 20:57

Kom op zeg: als een grote meneer als Nijs ergens tussen 2010 en nu er eens serieus om had gevraagd hadden er zo een paar setjes op de deurmat gelegen. Het zou namelijk voor een fabrikant juist geweldig zijn als iemand als hij mij schijven zou zijn gaan rijden. Lijkt mij een heel naieve reactie van hem. Het mag al 2 seizoenen en nu ineens vandaag merkt hij op dat ie nooit heeft kunnen testen......gaat er bij mij niet in!!
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 okt 2013 21:01

daniel1975 schreef:Technische overwinning? Daarmee doe je hem imho fors tekort. Iedereen heeft beschikking over alle soorten tubes en achijfremmen, maar de meesten zijn waarschijnlijk te dom/traditioneel om de voordelen van echte remmen niet in te zien.
Idd, er is niet veel conservatiever dan een wielrenner en al helemaal niet dan een profwielrenner.

Nijs rijd ook mtb dus schijven kent ie, zonder te testen kan hij daar ook wel op rijden, dus inderdaad en kol verhaal.

En ook hier geld, het is niet alleen hard trappen, alles telt.

Ik vraag me ook af waarom en nog geen crossers met 1 voorblad rijden. Op de MTB gebeurt dat ook en een xc parcours scheelt niet bar veel van een crossparcours behoudens ietsje langere klimmen en wat rotsen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 okt 2013 21:09

Oh, ik dacht al dat ik dat verkeerd had opgeschreven... Met technisch bedoel ik de combinatie van zijn eigen rijtechniek (wat echt goed is, had ik ook al in vorige koersen gezien) en dat van zijn fiets.

Zijn kracht vandaag leek in de technische stukken te liggen. En daar werd hij geholpen door het materiaal, waar hij voor gekozen heeft; de juiste tubes en een goed remgevoel. Van tevoren schatte hij zichtzelf in als net-niet top 5. Misschien is dat waar; maar op dit circuit in Valkenburg kan hij dus de beste zijn. Op "diesel" parkoersen (zand, modder) lijkt hij nog iets tekort te komen.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 okt 2013 21:12

afrit13 schreef:
girlinred schreef:En Pauwels heeft dezelfde ketting als zijn ploeggenoten, maar hier heeft hij wel vaker last van, zeker op momenten dat hij onder druk staat..
Vroeg me tijdens het kijken af of de problemen met de aandrijving van Pauwels misschien ook iets te maken heeft met het feit dat Pauwels linkshandig is... en dus zijn fiets ook andersom tilt dan anderen.
Hmm, dat lijkt me niet, in de lucht maakt het niet uit hoe je hem tilt. Als je hem neergooit ipv zet kan de ketting er wel afvliegen. Maar krijg eerder het idee van schakelfoutjes bij Pauwels. Als het aan de ketting ligt zou het, lijkt mij, ook bij zijn teamgenoten moeten gebeuren.

Mbt die schijfremmen, uiteraard is het conservatief en zijn ze er niet allemaal happig op iets nieuws te proberen. Maar als Nijs dat zo twittert, ben ik geneigd om hem te geloven.

De meesten zullen gewoon rijden op wat ze krijgen en dat zijn nu eenmaal geen schijven.
Als volgend jaar de sponsoren aankomen met schijven denk ik niet dat er renners zijn die weigeren.. En het is ook niet dat schijven al jaren beschikbaar zijn, sterker nog, niet alle merken hebben ze. Dus om die renners nu zo af te schilderen vind ik op vooroordelen berusten. De eerste stap zal gezet moeten worden door de fietsproducenten.
~live fast, die young ~

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 20 okt 2013 21:49

Schitterende overwinning, maar gaan we nu op basis van 1 overwinning de lofzang van schijfremmen zwaaien en de anderen conservatieve dommeriken noemen? Ik zou nog even inhouden.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 20 okt 2013 21:58

daniel1975 schreef:Kom op zeg: als een grote meneer als Nijs ergens tussen 2010 en nu er eens serieus om had gevraagd hadden er zo een paar setjes op de deurmat gelegen. Het zou namelijk voor een fabrikant juist geweldig zijn als iemand als hij mij schijven zou zijn gaan rijden. Lijkt mij een heel naieve reactie van hem. Het mag al 2 seizoenen en nu ineens vandaag merkt hij op dat ie nooit heeft kunnen testen......gaat er bij mij niet in!!
De tweet is trouwens wel al van 10 september, dus al meer dan een dikke maand geleden. ;)
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 okt 2013 06:38

Pelep schreef:Schitterende overwinning, maar gaan we nu op basis van 1 overwinning de lofzang van schijfremmen zwaaien en de anderen conservatieve dommeriken noemen? Ik zou nog even inhouden.
Nee hoor, voor het veldrijden roep ik dat al heel lang. Cantis zijn onmogelijke rotdingen.
En aangezien je bij het veldrijden toch niet snel een wiel hoeft te wisselen is een disk veruit de beste oplossing. Zeker op een parcours als Valkenburg.
Less is bore

Plaats reactie