Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

sloping frames verdwijnen

beta
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2011 17:36

beta 07 okt 2013 15:45

Zowat 30 jaar terug introduceerde Giant het sterk sloping frame en bleef daaraan trouw t/m begin 2013. Omzeggens alle merken volgden het Taiwanees voorbeeld, zij het meestal minder uitgesproken.

Met de introductie van de Profel en nu ook de Envie gooit uitgerekend Giant zijn sloping geesteskind overboord. In navolging van vele andere merken trekken zij volop de kaart van de aerodynamica.

Nu weet ik ook wel dat de fietsindustrie té lang is blijven hangen bij het streven naar een minimaal gewicht voor een maximale torsiestijfheid en pas de jongste jaren het grote belang van de aerodynamica werd ingezien. Toch vraag ik mij af waarom sloping én aerodynamisch niet zouden samengaan? Opmerkelijk hierbij is dat sedert de opkomst van de typische tijdritfietsen ook geen enkel merk een sloping exemplaar ontwikkelde.

Kent iemand de reden?

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 07 okt 2013 16:17

Kijk eens naar de S3, sloping en aero gaan prima samen

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 07 okt 2013 16:19

Theorie: een horizontale bovenbuis heeft minder frontaal oppervlak dan een sloping bovenbuis (bij gelijke diameter), dus is van nature aerodynamischer. De bovenbuis zit dan wel in de luwte van de balhoofdbuis, maar ik kan me voorstellen dat een horizontale ligging van de bovenbuis aerodynamische voordelen heeft in de "drag" achter het balhoofd. Al zal dat voor menig forumlid geen bal uitmaken qua "winst", voor een prof telt ws. elk tiende procentje vermogensbesparing.

Subjectief: ik vind sloping lelijk :-)
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 07 okt 2013 16:32

Qua marketing is het natuurlijk goed om ná gewicht/stijfheid volledig te hebben uitgemolken nu een andere melkkoe te creeren.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 okt 2013 16:54

kxlight schreef:Qua marketing is het natuurlijk goed om ná gewicht/stijfheid volledig te hebben uitgemolken nu een andere melkkoe te creeren.
zo is het!
straks komen ze met een linkshandige fiets

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2013 17:00

materialist schreef:
kxlight schreef:Qua marketing is het natuurlijk goed om ná gewicht/stijfheid volledig te hebben uitgemolken nu een andere melkkoe te creeren.
zo is het!
straks komen ze met een linkshandige fiets
Of 1 waarbij je achteruit moet fietsen :lol:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 07 okt 2013 19:45

Hoezo is de aerodynamica van een frame belangrijk? Eerst maar eens de enorme windvang van de fietser verminderen (lees: afvallen). Dan kan de vorm van het frame misschien nog iets betekenen.

Kortom: nieuwe marketing gimmick om nieuwe fietsen te verkopen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 okt 2013 19:56

Een fiets lichter maken was ook onzinnig. Heel veel wielerliefhebber konden beter een paar kilootjes kwijt raken ipv een dure lichtgewicht fiets te kopen van 6-7 kg. En toch waren er genoeg die 4000 euro of meer aan wilde uitgeven.

Diezelfde mensen die anatomisch de niet-perfecte renner zijn, willen nu ook best wel een boel euro steken in een nieuwe aero strak frame. Als je er maar genoeg marketing poeha tegenaan smijt, kun je zand aan arabieren verkopen.
Live fast; die young. mijn blog

beta
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2011 17:36

beta 10 okt 2013 15:56

Ik ben er reeds lang van overtuigd dat de marketing-machine rond de fietsbranche gericht is op misleiding van argeloze consumenten ter rechtvaardiging van schandalig hoge winkelprijzen voor racefietsen en mountainbikes.

Het klopt ongetwijfeld dat voor profrenners vermogenswinst cruciaal is, doch ook op dat vlak wordt m.i. iedere mug tot een olifant uitvergroot. Enkele voorbeelden ter illustratie:

- de volledig afgemonteerde Canyon van eerst Omega Pharma – Lotto en later van Katiowa is de goedkoopste racefiets uit het ganse WorldTour-peloton. Toch reden op die fiets in 2011 Philip Gilbert en in 2012 en 2013 Joaquim Rodriguez fantastische resultaten bij elkaar.

- de Pinarello Dogma is één der zwaarste frames (incl. Onda-voorvork) uit het profpeloton. Dit weerhield Wiggins en Froome er niet van de jongste twee Tour-edities ermee op hun naam te schrijven en werd Rui Costa er in het voor klimmers gemaakte WK in Firenze wereldkampioen mee. In dat WK werd Rodriguez tweede op zijn ‘goedkope’ Canyon en Valverde derde op zijn ‘zware’ Dogma. Het is natuurlijk een feit dat men via de afmontage het gewicht van die Pinarello’s ook tot 6,8 kg kan terugbrengen. Echter weet ik uit zéér goede bron dat in de aanbiedingsprijs van een Pinarello Dogma frame een regelrechte woekerwinst voor de dealer verscholen zit, met daarenboven de wetenschap dat Pinarello zelf zijn frames met flinke winstmarges aan zijn dealers verschaft.

Ook in de jeugdreeksen valt het op dat jongens met peperduur profmateriaal zeer vaak het onderspit moeten delven voor leeftijdsgenoten die met betaalbaar materiaal (bv. alu frame, Centaur of gelijkwaardig, vrij democratische wielen) de zegebloemen pakken.

Beïnvloed door de marketing wordt te vaak uit het oog verloren dat een koers nog steeds wordt gewonnen door de beste renner en niet door diegene met het duurste en meest gesofisticeerde materiaal. De consument betaalt een bom geld voor een ronkende merknaam, waarvan de kwalitatieve meerwaarde t.o.v. veel goedkoper materiaal lang niet in verhouding staat tot de veel hogere vraagprijs.

Ikzelf weiger toe te geven aan dat opgefokte gedoe en beperk mij tot weliswaar degelijk materiaal tegen een aanvaardbare prijs. Natuurlijk heb ik oog voor gewicht, torsiestijfheid en aerodynamica , doch voor een wielertoerist is dat alles niet zo cruciaal. Het allerbelangrijkste voor mij is dat ik comfortabel en dus pijnvrij op mijn fiets zit, want dit laat mij toe te genieten van langere tochten tegen hogere snelheden. Zelfs in de profwielrennerij, zowel op de weg als in het mountainbiken, groeit steeds meer de bewustwording dat stijgend comfort minder energie vreet en de renner frisser naar de finale brengt.
Mijn optimale positie heb ik zelf uitgedokterd via trial and error. Hoewel ook voor de ideale positiebepaling steeds meer centra en methoden uit de grond rijzen, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het ook op dit vlak draait om een lucratieve commercie, waarbij competitierenners waarschijnlijk baat hebben, doch waar wielertoeristen vrij weinig te zoeken hebben en voor kwaaltjes beter een sportdokter raadplegen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 okt 2013 18:42

@beta
Helemaal gelijk
Ps. je rijdt natuurlijk zelf en Scoda ;-)

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 okt 2013 15:55

@Beta Ik deel je betoog gedeeltelijk. Materiaal is deels belangrijk. In het topsegment zijn er geen slechte fietsen en bij de jeugd is materiaal van ondergeschikt belang. Maar even over Pinarello; als prijs minder belangrijk is, dan koop je toch gewoon wat je mooi vindt. Het leven is te kort om niet een Pinarello te kopen als iemand dit graag wil en het kan betalen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2013 16:12

@beta
@boswielrenner

Volledig mee eens.
Ik koop wat ik mooi vind en wat ik kan en wil betalen.

Als het dan ook nog eens licht is dan is dat meegenomen. Ik besef wel dat ik zelf nog zoveel kan afvallen als mijn fiets in totaal weegt. Maar nieuw materiaal kopen is zoveel plezanter (=leuker voor de Nederlanders ;) ).
Het moet natuurlijk niet "te" licht zijn want dan zak ik er met mijn 85 kg door.

En nogal goed dat er zoveel keuze is dat we niet allemaal met hetzelfde materiaal moeten rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie