Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen op Lanzarote

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 07 okt 2016 19:41

Komen die dan niet hier D1 ritjes doen in de kou en regen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 08 okt 2016 17:07

ja idd, in Gran Canaria was het probleem dat het verzet van de huurfiets niet licht genoeg was. denk dat Lanzarote beter mee gaat vallen dan GC qua extreme hoogtemeters maar toch. 't is idd dat verzet dat ik moet hebben om soepel te kunnen blijven trappen, dan maakt het mij idd niet uit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 okt 2016 17:36

Even proberen te snappen hoor: je maakt je zorgen dat beklimmingen niet in je seizoensopbouw passen, maar tegelijkertijd krijg je het verzet van een huurfiets (meestal vrij vergevingsgezind) niet rond.
Volgens mij gaat er ergens iets mis...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 08 okt 2016 17:42

de 34-28 liet me in GC vaak niet toe om op souplesse naar boven te rijden nee. versta me niet verkeerd, ik geraakte gerust wel op de top en heb me echt wel geamuseerd zonder stik kapot te zijn. nu was dat wel niet meteen de bedoeling... hetzelfde voor komende december als ik Lanzarote wil doen, lichter verzet zou handiger zijn als het daar idd niet zo vlak is als ik denk.

echter, alles is beter dan stilzitten. :D

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 13 okt 2016 19:29

vliegreis naar Lanzarote is geboekt, 19 tem 26 december. hopelijk niet te veel wind!

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 dec 2016 17:26

en de fiets bij Free-Motion ook gereserveerd. BH Quartz met 34-32 als lichtste verzet, Shimano 105. ik kijk er al naar uit!

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 27 dec 2016 13:48

sinds gisteren ben ik terug van zeven nachten Lanzarote. het was erg leuk en zal hieronder een klein verslag van de fietstochten schrijven die ik heb ondernomen:

in december heeft Free-Motion ook een vestiging geopend in Lanzarote. ik had een goede ervaring met Free-Motion op Gran Canaria en omdat het in dezelfde plek zit waar wij op appartement zaten (Puerto Del Carmen) heb ik daar dan maar weer een fiets gehuurd: BH Quartz (carbon) met Shimano 105, 50-34 11-32 voor vijf dagen, kwam op €100.

Afbeelding

de kameraad die mee was ging normaal niet fietsen maar heeft uiteindelijk toch een mountainbike gehuurd. ook voor vijf dagen maar uiteindelijk heeft hij enkel de eerste dag gefietst... weggegooid geld.
het weer kon overigens wel wat beter zijn, maar klagen doe ik niet nu ik terug ben. :mrgreen: altijd wel wind natuurlijk, 18°C tot 19°C, maar enkele dagen wel veel bewolking gehad zodat het vakantiegevoel soms wat uitbleef op de fiets.

dag 1: in de namiddag zijn we tesamen vertrokken voor een rit. ik had twee Garmins mee zodat hij ook navigatie had. zijn conditie is een pak minder dus had voor hem een kleine route uitgestippeld en voor mij er nog een lus aan gehangen. het eerste stukje hebben we dan heel erg rustig tesamen gefietst.
vanuit Puerto Del Carmen meteen een zeven kilometer naar omhoog gefietst richting het gehucht Conil, geen tijd om op te warmen! het viel me meteen op dat dit soepel ging door de cassette die een beter verzet had dan de huurfiets in Gran Canaria (dat was een 11-28 cassete). eens daar een fotootje genomen van het uitzicht. het verbaasde ons dat we op relatief korte tijd al een pak hoger zaten dan onze vertrekplaats.

Afbeelding

vanaf hier heb ik hem zijn eigen route laten volgen. als ik mijn tocht wou afmaken voor het donker moest ik me wel een beetje reppen.. via Mancha Blanca reed ik door het Timanfaya Nationaal Park richting Yaiza. dat gedeelte geeft een erg speciale indruk door het erg speciale "maanlandschap".

Afbeelding

niet te lang getreuzeld en verder gefietst naar El Golfo toe, om daar een stukje langs de kust mee te pikken.
tot hier had ik vooral wind mee, dat knalde wel goed. maar het laatste gedeelte richting Femés en Puerto Del Carmen was wind tegen. en die beklimming tot in Femés is zeker niet min, zelfs met de 32 achteraan was het harken om boven te geraken. niet mijn type beklimming. de overige dagen heb ik hem dan ook niet meer gedaan. de afdaling ervan was ook best irritant met al de wind. is frisjes en je wordt doof van al het geluid ervan. :P ook de fiets was ik nog niet helemaal gewoon.

uiteindelijk 68km op de teller, 1079hm en 22,1km/u gemiddeld.
https://www.strava.com/activities/808015741


dag 2: een korter ritje gepland, in de namiddag zouden we naar de Papagayo stranden gaan omdat het onverwachts toch meer zon was dan voorspeld.
het eerste deel van de route volgde die van de dag ervoor, omhoog naar Conil en door het maanlandschap tot in Mancha Blanca. dan door La Vegueta richting San Bartolomé. tot in La Vegueta was het wind tegen, nu had ik wel met de wind rekening gehouden tijdens het uitstippelen van de route. mentaal zoveel gemakkelijker. :) vanaf San Bartolomé dan naar het appartement gefietst, wat sneller ging dan verwacht. ik hoopte op een tocht van twee uur maar ik was twintig minuten sneller.

42km, 594hm en 25,7km/u gemiddeld.
https://www.strava.com/activities/808916895

uitzicht vanop Punta Del Papagayo, erg leuke stranden waar je heerlijk kan zwemmen (tussen de vissen!) en liggen. beter afgeschermd van de wind dan vele andere stranden.

Afbeelding

erna naar El Golfo met de auto om aan de kust 's avonds lekker vis te eten in een prachtige setting. quasi geen toeristen en goede afsluiter van een leuke dag.


dag 3: tijd voor een grotere tocht! ik had zin in wat meer hoogtemeters maar die wel doenbaarder waren dan dat steile rotding naar Femès. mijn ogen vielen op de omgeving rond Tabayesco.
via Masdache langs San Bartolomé en zo naar Teguise. de wind op kop maakte er toch wel een hele onderneming van en als je weet dat je nog niet halfweg bent begint dat een beetje te wegen. gelukkiger is er nog wat variatie ook: licht stijgen en dalen dat je met een schappelijk verzet kunt doen, bochten, mooie natuur...

Afbeelding

vanaf Los Valles dan de eindspurt ingezet richting het hoogste punt van mijn route om dan af te dalen tot in Tabayesco en dan via de "gemakkelijkere" wegen richting hoofdstad Arrecife te rijden en zo langs de kust naar Puerto Del Carmen te fietsen.
maar toen ik helemaal afgedaald was tot aan de kust vond ik dat de beklimming via Tabayesco eigenlijk veel mooier is dan wat ik eerst had gedaan! dus ben ik meteen omgedraaid en heb ik dat stuk weer helemaal beklommen. :lol: en idd, veel toffer om te doen. het komt op een tien kilometer waar ik vijftig minuten op heb gefietst. wederom erg dankbaar met die 32 achteraan! ook zag ik een Roompot renner naar beneden vlammen maar geen idee wie het was, wel erg mooie Isaac. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

was erna toch wel beetje uitgeput en dan maar op de kaart gekeken hoe ik naar de hoofdstad kon om alsnog dat vlakke fietspad langs de kust te doen. naar Arrecife ging het wel naar beneden maar moest echt wel bijstampen of het duurde eeuwen voor je er was door de wind. fietsen in en rond de hoofdstad raad ik wel af, 't is niet echt duidelijk en overal auto's. eenmaal op dat pad zat de wind weer erg gunstig wel, maar m'n drinken was juist op dus het was alsof er geen einde aankwam aan die laatste 15km.

96km, 1572hm en 21,7km/u gemiddeld.
https://www.strava.com/activities/809477592


dag 4: wederom een route uitgestippeld met de harde wind in gedachten. dit leidde me via Masdache naar La Vegueta. overigens de eerste straat waar ik op heb gereden die echt niet in goede staat was, beter iets voor MTB'ers. rond La Vegueta vind je veel wijnbouw, erg mooi om door te fietsen.

Afbeelding

verder doorgefietst naar La Famara. een klein kustplaatsje aan de noordkant van het eiland waar veel gesurft wordt. zwemmen wordt er afgeraden.

Afbeelding

Afbeelding

erna met wind mee op een relatief mooi tempo terug gereden naar Puerto Del Carmen en in de namiddag Timanfaya Nationaal Park bezocht.

62km, 787hm en 25,1km/u gemiddeld.
https://www.strava.com/activities/810135207


dag 5: door het sombere weer en de erg harde (matig voor Lanzarote) wind die er stond besloten om niet op de fiets te stappen. hem teruggebracht en de hele dag toeristische uitstappen gedaan. de zondagsmarkt in Teguise bezocht (knap waardeloos, erg veel dezelfde namaakspullen en enkele wel mooie souvenirstandjes (lees: brol) maar ik kwam eigenlijk voor groenten/fruit/confituur/you know what I mean. nergens te vinden, maar misschien hadden de boeren geen zin om op kerstdag op de markt te staan. ;) )
verder gereden naar het uitzichtpunt Mirador Del Rio, ontworpen door César Manrique. onderweg door Haria gereden en eigenlijk had ik spijt dat ik er niet ben geweest met de fiets. lijkt me erg interessante en mooie (groene) omgeving om je uit te leven met de fiets!
later op de dag nog de Cuevas De Los Verdes bezocht alsook Jameos Del Agua (ook van Manrique). erg mooie dingen allemaal. :like:

TOT SLOT: Lanzarote was, in tegenstelling tot mijn fietsvakantie op Gran Canaria eerder dit jaar, bedoeld als ontspanningsvakantie gecombineerd met een beetje training. het eiland heeft erg veel te bieden! interessante natuur, erg mooie stranden, cultuur, gastronomie, zon.... en wind. :lol: fietsgewijs is er voor iedereen wel wat. hoogtemeters doe je sowieso maar ze zijn menselijker dan op Gran Canaria. eenmaal je van de kust weg bent en "boven" bent heb je lange vlakke en glooiende stukken. voor diegenen die langere beklimmingen willen doen is er dat ook. de wind kan wel een spelbreker zijn (of juist niet). ook de wegen zijn er over het algemeen in erg goeie staat. buiten die ene straat heb ik echt geen klagen terwijl op Gran Canaria wat meer landinwaarts echt wel schrijnende (en soms gevaarlijke) stukken wegdek waren. dit was hier niet het geval, toch niet waar ik overal heb gereden.
zeker wel een aanrader imo! :like:

het uitzicht vanaf ons appartementje:
Afbeelding

zonsondergang in Puerto Del Carmen:
Afbeelding

erik6
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2016 17:29

erik6 27 dec 2016 17:34

we hebben vorig een grote fietstocht gemaakt, van Arrieta aan de oostkust tot Caleta de Famara. Weliswaar 102km maar oh zo mooi

echt de moeite

deze route hebben we gevolgd: http://www.vakantiedeals.be/nieuws/dit- ... -lanzarote

maar ook fuerteventura blijkt heel mooi te zijn, daar gaan we heen in de lente van 2017

mkriens
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 jan 2014 14:29
Locatie: Eindhoven

mkriens 28 dec 2016 09:16

Leuk verslag xml!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27521
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2023 08:50

Net terug van een weekje Lanzarote. Hier mijn bevindingen. Was top!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 09 jan 2023 09:05

Mooi artikel, neem ik mee in mijn volgende keuze.
Kleine opmerking, laatste regel: Het is Max Huerzeler. Zoek wat makkelijker voor mensen die het niet kennen.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27521
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2023 09:08

Thanks, en aangepast!

Plaats reactie