Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen op Lanzarote

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 16 dec 2015 15:29

pfff belge, belgje.

Krijg er ook zin in! Als het goed is zit ik daar in de voorjaarsvakantie!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 18 dec 2015 11:37

ik zie dat de foto's aan die laatste rit niet zijn opgeladen.... bij deze dus (ik ben nog aan het nagenieten)

Afbeelding

Afbeelding
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 02 mar 2016 13:54

Fietsvrienden,

Vorige week een weekje gebivakkeerd op het zonnige!! 8-) lanzarote. Hoewel niet te vergelijken met bv Gran Canaria kun je er rond deze tijd echt wl een lekker fietsweekje doorbrengen. Daarom hierbij een verslagje van twee van mijn ritjes op dit zonnige en winderige eiland.

Rit 1: Puerto del Carmen, Tahiche, Tabayesco, Teguise, Uga, Puerto del Carmen 94 km, 1500 hm

Vandaag staat een ritje naar het hoogste fietspunt (595 mtr) van het eiland op het programma. Om 07.30 zit ik in de ontbijtzaal en na een licht ontbijt en een paar flinke koffietjes vertrek ik om 07.50 Als ik vanuit PdC naar Tias klim komt net de zon op.
Afbeelding
Wat is het toch lekker om in de korte broek in dit zonnetje te rijden. Na San bartolome draai ik de rustige weg (LZ34) naar Tahiche op. Na enkele kilometers kom ik over de heuvelrug en daal weer af richting de kust. Hier daalt de weg sterk maar bij een goede 70km /uur knijp ik toch zachtjes in de remmen. het blijft ten slotte een huurfiets ;) . Na Tahiche moet de LZ1 naar het noorden genomen worden. Hier zie ik wat tegenop (saai, druk en gevaarlijk) maar het blijkt dat er een "service road" langs ligt waardoor het nog steeds beetje saai is, maar iig niet druk en gevaarlijk. De noordenwind blaast hier behoorlijk, maar gelukkig heb ik het grootste gedeelte van wind tegen al gehad. Bij Guatiza neem ik de rustige LZ405 door de prachtige dorpjes Guatiza en Mala. Even later neem ik de afslag ri Tabayesco. Ik draai van de wind af. Deze valt weg en de stilte daalt op me neer. De kwaliteit van deze lokale weg is prima en ik begin aan de klim. Ik neem bewust mijn tijd, ten slotte is het nog maar februari en zijn mijn winterbandjes ook nog niet geheel verdwenen :lol: . Wat is dit toch een heerlijke sport. Ik voel me volledig Zen. Rustig klim ik door het dorp en de eerste haarspeldbochten van het seizoen, LLekkerrr!!...

Ik fiets gedachtenloos naar boven, alleen opgeschrikt door een K..hondje wat blaffend de weg op rent waardoor ik bijna het ravijn (dal) in rijd. Ik kom op de hele klim (10km) maar twee of drie auto's tegen. Na de kruising bij Haria ga ik links ri Teguise. De haarspelden rijgen zich aaneen.
Afbeelding
Zicht op Haria en klim

Na een aantal km kom ik op het hoogste punt aan bij het observatorium. Hier even stoppen voor een fototje
Afbeelding
helemaal onderin ligt tabayesco

Ik fiets verder en daal nu af richting teguise. Met de wind in de rug is dit een waar genot. Bij teguise neem ik de LZ30 die mij in de lengte over het eiland richting Uga brengt. Onderweg rij ik een engelsman achterop uit Oxford die hier al een maand bivakkeert :evil: en jaarlijks zo'n 20.000 km wegtrapt. Een leuk gesprek over fietsen in europa en de km vliegen onder onze wielen door. Bij Uga scheiden onze wegen en rij ik terug de drukte op de LZ2 in waarna ik via de LZ504 weer PdC in dender.


Rit 2: PdC, San Bartolome, Tao, Tinajo, Timanfaya, El Golfo, Femes, PdC 82 km, 1200 hm

Na een aantal keren naar het noorden te zijn gefietst wil ik nu op de donderdag voor vertrek toch nog een keertje door het maanlandschap van Timanfaya rijden. De wind is in de loop van de week steeds sterker geworden en blaast nu met een stevige 6 a 7 over het eiland. Vanuit PdC klim ik weer via Tias naar San Bartolome. De km's gaan wegen, mijn beentjes prikken en samen met de wind zorgt het ervoor, dat voordat ik de heuvelrug ri San B over ben, ik al even boven mijn theewater heb gezeten. Op de LZ 20 ri Tinajo neem ik net voor Tao rechts de afslag waadoor ik door het dorpje naar boven klim. om na het dorp weer op de LZ20 uit te komen. Prachtig hoor, witte huisjes goed onderhouden, een genot om door te fietsen. Na Tinajo en la Mancha begint het fameuze maanlandschap
Afbeelding

Ook vandaag weer prachtig weer, ik geniet van het landschap, het weer en mijn laatste vakantierit. Enigszins baldadig neem ik even een "selfie"
Afbeelding

Even later doemt het nationaal park op
Afbeelding
Wat is het toch een surrealistisch landschap. Ik neem ((met de wind in de rug) het klimmetje bij het nationaal park op het buitenbald en man wat voel ik me lekker!. De afdaling ri Yaiza loopt geweldig, ik voel de behoeft om te zingen (heb ik wel vaker in een afdaling) en luidkeels zingend (Man on the moon van REM , hoe toepasselijk 8-)) rij ik richting el golfo.
Ook hier prachtig asfalt en een schitterend decor om door te fietsen. Even snel de afslag naar el Golfo om dat steile pukkeltje daar te beklimmen.
Afbeelding

Daarna snel door langs los hervideros en via Las Brenas klim ik over de LZ703 naar "de Muur van Femes"
Afbeelding
Over de stijgingspercentages van dit pokkedingetje lopen de meningen uiteen, maar hij is kort en op sommige stukjes verdomde steil! (+20%). Enigszins buiten adem kom ik boven. Bij Uga twijfel ik even of ik rechtstreeks naar PdC terugrij, maar ik kies ervoor om over La geria (LZ30) terug te rijden. Dit is wel een klotestuk met nu echt windkracht 7 tegen, maar na 7 km draai ik de LZ501/502 op en zit het zware werk erop. In vliegende vaart daal ik weer af naar PdC voor een welverdiende duik in het zwembad.

Kortom; weer een aantal lekkere km's gemaakt om weer een beetje bodem voor het seizoen te kweken.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 02 mar 2016 14:19

Zo Tracing_NL, ik ben echt stik jaloers! Ik heb zo ongeveer dezelfde ritjes gemaakt in 2013. Oh, wat heb ik nu opeens weer trek in Lanzarote...... Wellicht weer ergens volgend jaar zal het eens aan MrsCoffee voorleggen :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 02 mar 2016 15:34

Ha ja goed idee. Hoe meer zielen.. ;)

Mevrouw Tracing vindt Lanzarote vooral qua stadjes leuker als andere canarische eilanden. Vandaar dat we hier al een aantal malen beland zijn. Nogmaals, ondanks dat Gran Canaria qua fietsen zeker mooier is, is een weekje Lanzarote zeker niet te versmaden.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Ozymandias
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2014 15:29

Ozymandias 05 mar 2016 22:05

Tracing super verslag, ik kan ook niet wachten tot ik er heen ga over iets minder dan twee weken.
Waar heb je de fiets gehuurd als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 08 mar 2016 08:48

@ Ozymandias

Er van uitgaande dat je in Puerto del Carmen zit:

Ik heb hem gehuurd bij bikesensations.com, is van een nederlander. Zijn Sensa Lombardia's, dus voor een weekje prima fiets. Wel klein zaakje. Alternatief is ProactionBH.com, wel professioneler, stuk groter en mooie winkel. Zijn allemaal BH fietsen.

Beide zaken zitten aan de avenidas de Playa (boulevard)

Prettige vakantie!!

mvrgr

Hans
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 okt 2016 20:41

is Lanzarote een goeie bestemming om eind december (19 tem 26) naar toe te gaan? zou graag een week weg willen om te fietsen maar beklimmingen passen dan nog niet in mijn schema, daarom Lanzarote...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2016 22:27

Waarom past een beetje klimmen niet op je schema?Bang voor een beetje intensiteit?

Ipv klimmen kan je op Lanzarote tegen de wind in rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 06 okt 2016 23:16

ik kan dan best wel Tenerife of Gran Canaria doen, maar ik ga er veel minder aan hebben dan drie maand later. wel heb ik gezien dat het er ook niet echt vlak is, dus hier en daar wat naar omhoog kan zeker geen kwaad. het is sowieso om naast vakantie, ook aan de basisconditie te trainen. waait het daar echt altijd dan zo hard?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 okt 2016 14:42

Het is inderdaad niet echt vlak op Lanzarote. Drie routes ter illustratie: small, medium en large...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2016 19:20

xml schreef:ik kan dan best wel Tenerife of Gran Canaria doen, maar ik ga er veel minder aan hebben dan drie maand later. wel heb ik gezien dat het er ook niet echt vlak is, dus hier en daar wat naar omhoog kan zeker geen kwaad. het is sowieso om naast vakantie, ook aan de basisconditie te trainen. waait het daar echt altijd dan zo hard?
Ik wil je niet uit je hoofd praten om naar Lanzarote te gaan. Denk alleen dat je het effect van een week deels wat intensiever rijden een beetje overschat, daar wordt je namelijk echt niet slechter van. In Nederland kan je makkelijk D1 trainingen doen, een weekje afwisselen met klimmen is dan juist een goede prikkel. Zorg dat je verzet voldoende klein is, zodat je niet direct de 1e drempel boven je omslagpunt moet rijden.

Hoe denk je dat renners dat doen die niet in het vlakke Nederland wonen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie