Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke naaf

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 sep 2013 08:22

Ik ben aan het kijken voor nieuwe naven in mijn wielset.

Mijn keus was eigelijk gevallen op de dt swiss 240S mede omdat deze hun degelijkheid wel al hebben bewezen. Echter hangt hier ook een leuk prijskaartje aan.

Ik zoek naven voor mijn dagelijkse wielset die wordt gebruikt in alle weersomstandigheden en 32/28 is.

Zijn er nog andere goede opties?

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 13 sep 2013 09:12

Tom,

Stuur een mail naar bijv. Wheeltec, Zoran of Handgespaakt en je krijgt een overvloed aan info indien gewenst.

Ik vraag me af: ga je voor goed in kwaliteit (met bijbehorende prijs) of ga je voor goed in prijs-kwaliteit-verhouding?
In het laatste geval denk ik dat je geen miskoop zult doen maar er zijn meer opties. Ik twijfel zelf erg of ik mijn volgende wielen moet uitrusten met een echt goede naaf en dan meer moet betalen. Dan ga ik er wel vanuit dat ik de naaf in een aantal achter elkaar aan te schaffen velgen kan laten spaken. Ik rem zomaar een velg per jaar naar gruzelementen. Aan de andere kant vraag ik me echt af of deze over het algemeen prijzige naven ook echt beter bestand zij tegen het door weer en wind gebruik van de fiets en ik niet beter wat vaker een hele nieuwe set zou kunnen aanschaffen. Niemand heeft me tot nu toe kunnen overtuigen van de diepte-investering voor bijvoorbeeld naven van Royce of Phil Wood.

Succes in ieder geval met het maken van een keuze. Ik heb het idee dat je deze eigenlijk al een beetje gemaakt hebt. Als ik je al advies kan geven dan zou ik zeggen dat je ook kunt overwegen 'simpelweg' Shimano naven te nemen en ik begrijp dat Novatec ook zeker waar voor het geld zal bieden.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 sep 2013 09:55

Ik zou zonder aarzeling campagnolo record naven nemen. misschien lastig te vinden maar 200 euro moet lukken

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 13 sep 2013 10:18

28 gaats Record naven worden al sinds 2006 niet meer gemaakt.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2013 10:20

Hope is ook super, zeker als je het over alle weersomstandigheden hebt zijn ze zelf beter afgedicht dan de DT naven en met handgereedschap volledig zelf te servicen dat is de DT240 niet.

Over het nut van dure naven, elke naaf duurder dan een ultegra naaf kan je je vraagtekens bij zetten of het nut heeft. Een ferrari heeft rationeel ook geen nut.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 sep 2013 10:35

mackersv2.0 schreef:28 gaats Record naven worden al sinds 2006 niet meer gemaakt.
Heel juist maar afhankelijk van het spaakpatroon hoef je niet elk gat te gebruiken. Ik denk dat jij meteen weet welk spaakpatroon dat is)))

ik ben het ook met wasbeer eens verder dan ultegra hoef je niet te gaan

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2013 10:49

Wat dacht van Novatec? Ook niet duur en gewoon goed en simpel te servicen.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 sep 2013 11:06

havana schreef:Wat dacht van Novatec? Ook niet duur en gewoon goed en simpel te servicen.
Novatec is ook prima
Ik vind het spannender welke velgen en spaken en vooral waarom zoveel spaken?

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 sep 2013 11:52

Met mijn 100kg sloop ik de standaard wielen allemaal binnen een paar maanden. Dan heb ik het over onder andere fulcrum racing 3, 7, mavic etc. Daar begin ik echt goed ziek van te worden. Telkens weer een slag in het wiel of een lager die kapot is door wat regen.

Daarom wil ik nu gewoon wat geld ertegenaan gooien met een goede naaf en inderdaad dan maar wat meer spaken in het wiel. Gewicht is niet zo van belang. De wielen worden ook handgebouwt met 2 jaar garantie. Ik twijfel alleen nog over welke naaf.

novatec heb ik al 2 lagers van vervangen...

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 sep 2013 11:55

Dit setje moet gewoon allround worden en tegen alles bestand ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2013 13:49

Dan gewoon Ultegra naven met 32 spaken.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 13 sep 2013 14:16

tom de groot schreef:Dit setje moet gewoon allround worden en tegen alles bestand ;)

Je naaf bepaald niet de sterkte van je wiel zoals jij hem zou willen... Meer een combinatie van naven, velg en aantal spaken. Natuurlijk is die DT Swiss 240 goed, maar je vindt hem wat duur zoals je al zei. Maar als je Novatec niet zo geweldig van kwaliteit vind, dan zou ik inderdaad voor iets duurdere naaf gaan als de Hope Pro 3 (niet zo licht als een DT Swiss 240, wel goed).

Met een Shimano Ultegra naaf maak je geen slapper wiel, wel goedkoper. Zelf ben ik erg tevreden met mijn Hope Pro 3 naven. Degelijke Engelse kwaliteit en lopen als een zonnetje met wat voor een weer dan ook. Maar over Shimano XT naven ben ik in mijn oude mtb ook altijd tevreden geweest (vergelijkbaar met Ultegra). En heb ik veel gebruikt op het strand met zout en zand...

Persoonlijk vind ik industrielagering toch mooier lopen dan een cup-conus, vraagt meer nauwkeurigheid in afstelling. Dan kan het mooier lopen. Industrielagering kun je verder niets aan afstellen. Maar ik heb in mijn gewone andere mtb ook DT Swiss Tricon wielen (DT Swiss 240 systeem en lagering).

Over het nut van Acros, Chris King, White Industries naven... Ook allemaal goed (beter dan Tune). Maar wel duur (maar nog duurder bestaat ook... ;) ), en je moet het er maar voor over willen hebben. Sterker zal je wiel er niet mee worden t.o.v. een set met Hope of DT Swiss 240 set, al zal de geometrie (plaatsing flenzen) bij sommige naven iets gunstiger zijn voor de sterkte.

Maar als je een wielbouwer (bv. Wheeltec) mailt over jouw wensen, rijstijl en gewicht kan hij jou een mooie offerte, inclusief advies, sturen...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 13 sep 2013 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie