Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Bourg d'Oisans

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2021 08:13

Tjsa, dat hangt er vanaf wat jij als vlak ziet. Zoals ik zei, op en neer naar Allemond is vrijwel vlak, verder gaat het al snel omhoog. Je kunt echter wel kortere beklimmingen vinden, zoals de Col d'Ornon.

Het feit dat je beginner bent is niet zo belangrijk. Goed getraind zijn en niet te zwaar is veel belangrijker.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2021 08:19

Echt vlak wordt het nooit daar. Inderdaad ri Allemond. En verder is met name de hoofdweg relatief vlak, maar daar ga je voor je lol niet rijden denk ik. Er zijn wat kortere ritjes te verzinnen met wat kortere klimmetjes. Zoals naar de Ornon maar ook Villard Notre Dame, lampje mee, rustig omhoog rijden, dikke pret.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jan 2021 09:07

Als je een mooie, niet te moeilijke klim daar wilt doen.., ga naar La berarde.,
Schitterend dal, het is geen korte klim, maar over het algemeen niet erg moeilijk. Relatief onbekend (geen grote naam). Je kan er de tijd voor nemen als "beginner".

Een andere mooie optie is de alp d'huez op, en dan na 5 bochten (La Garde) de afslag nemen. Dan kan je min of meer parallel aan het dal richting Auris/Lac du Chambon. Dat is ongeveer 2km best stijl omhoog, start Alp d'Huez, en na de afslag is het op en af. De stukjes omhoog kunnen venijnig zijn - tov de route naar la berarde is het klimmen wat uitdagender, maar door de afwisseling is de route toch best goed te doen. En ontzettend mooie uitzichten (het balkon wordt dit ook wel genoemd).
Dat is géén hele makkelijke route, maar een stuk makkelijker dan de Alp d'Huez helemaal op of de Glandon/Croix de fer op.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2021 09:41

+1 voor la Berarde, paar lastige stukjes maar echt prima te doen. Maar vlak is het zeker niet. En wellicht goed te vermelden, het is doodlopend dus je rijdt heen en weer. Maar heen en weer rijden met het uitzicht aldaar is bepaald geen straf.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jan 2021 10:49

rikkert schreef: 25 jan 2021 08:19 Echt vlak wordt het nooit daar. Inderdaad ri Allemond. En verder is met name de hoofdweg relatief vlak, maar daar ga je voor je lol niet rijden denk ik. Er zijn wat kortere ritjes te verzinnen met wat kortere klimmetjes. Zoals naar de Ornon maar ook Villard Notre Dame, lampje mee, rustig omhoog rijden, dikke pret.
Prachtig avontuur maar allerminst vlak, om niet te zeggen gewoon heel steil. Als je niet terugdeinst voor een beetje gravel kan je het rondje maken over de Col d'Ornon terug. Ik heb dit vorig jaar op 25 mm gedaan en dat ging prima.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2021 10:56

havana schreef: 25 jan 2021 10:49
rikkert schreef: 25 jan 2021 08:19 Echt vlak wordt het nooit daar. Inderdaad ri Allemond. En verder is met name de hoofdweg relatief vlak, maar daar ga je voor je lol niet rijden denk ik. Er zijn wat kortere ritjes te verzinnen met wat kortere klimmetjes. Zoals naar de Ornon maar ook Villard Notre Dame, lampje mee, rustig omhoog rijden, dikke pret.
Prachtig avontuur maar allerminst vlak, om niet te zeggen gewoon heel steil. Als je niet terugdeinst voor een beetje gravel kan je het rondje maken over de Col d'Ornon terug. Ik heb dit vorig jaar op 25 mm gedaan en dat ging prima.
Echt waar? ik heb het een behoorlijk aantal jaar geleden gedaan. Waarschijnlijk heb ik de steilheid geblokt. Kijk net effe naar het profiel, idd steiler dan mijn herinnering. Wel dikke pret met die tunnels.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 25 jan 2021 12:27

Rit naar st Christophe is een mooie rit met rustige klimmetjes.

Vanaf Bourg naar het stuwmeer en dan naar les deux Alpes ook een prima beklimming. Niet té zwaar.

Col de Ornon ook leuk om mee te starten.

Vanaf Bourg naar Villard Regulas en dan doorsteken via een route langs een richel, breed genoeg voor auto's en fietsen naar halverwege alpe d Huez.

En dan door naar de top. Wat minder zwaar dan de d'Huez zelf.

En dan ben je opgewarmd voor alle bekende zware cols in de omgeving.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 25 jan 2021 18:15

havana schreef: 25 jan 2021 08:13 Tjsa, dat hangt er vanaf wat jij als vlak ziet. Zoals ik zei, op en neer naar Allemond is vrijwel vlak, verder gaat het al snel omhoog. Je kunt echter wel kortere beklimmingen vinden, zoals de Col d'Ornon.

Het feit dat je beginner bent is niet zo belangrijk. Goed getraind zijn en niet te zwaar is veel belangrijker.
Het hoeft niet echt vlak te zijn.
Maar als we sommige dagen er een ritje van +-50 60 km ertussen kunnen gooien met +- 500/600 hoogtemeters dan is dat wel licht genoeg om wat te kunnen recupereren denk ik.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 jan 2021 18:46

Of je zou een dagje volledige rust kunnen nemen.
Ga je de dag erna zeker goede benen hebben voor het echte werk.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 jan 2021 13:54

@Martijn10: In het openingsbericht wordt de 8e rit naar La Bérarde als actieve rustdag benoemd. Dit heen-en-weertje van 65 km overbrugt 1150 hoogtemeters. Uiteraard is het mogelijk om eerder om te draaien en zodoende de km's en hm's te verminderen.

Voorts zou je in het dal kunnen rondrijden en dan het Lac du Verney als 'hoogtepunt' meepakken. Zie bijvoorbeeld onderstaande route van 45 km en een slordige 500 hm's...

Afbeelding
Afbeelding

Andere optie is wellicht een rondje van circa 35 km en 850 hm via de relatief eenvoudige Pas de la Confession (14 km à 5,7%). De eerste 10 km vanuit Bourg d'Oisans naar Allemont zijn nagenoeg vlak. Vervolgens 14 km klimmen naar de Confession-pas (1542 m). Om afsluitend 11 km af te dalen naar Bourg d'Oisans (720 m). Om enig idee te geven...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 29 jan 2021 22:33

Bedankt voor jullie reacties!
We gaan er toch op uittrekken richting de Vogezen, daar hebben we wat meer mogelijkheden om zowel vlakke ritjes als ritjes met wat hoogtemeters te maken.

Misschien volgend jaar dan wel richting Bourg dÓisans ;)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 08 feb 2021 11:35

Bedankt buzz voor de mooie opties. Ik weet niet of de conditie voldoen is om de mooiste te rijden, maar je rustdagen opties zien er ook goed uit. Ik heb een net een fiets vakantie geboekt eind juni en je routes staan met stip boven aan. Nu hopen dat corona geen roet in het eten gaat gooien.

Plaats reactie