Draad of vouwband
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 sep 2013 07:50
Ik ben begin van het jaar begonnen met fietsen en mijn achterband begint slijtage te vertonen. Nu lees ik dat er vouwbanden en draadbanden zijn. (tubeless ga ik nog maar niet proberen) Kan iemand mij vertellen wat het verschil is en welke beter is? En waar moet ik op letten bij de aanschaf van nieuwe banden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14
het enige verschil is dat vouwbanden gemakkelijker mee te nemen zijn onderweg.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Volgens mij is het ook zo dat vouwbanden wat meer grip en wat minder weerstand hebben dan draadbanden. Dit door het ontbreken van een harde hieldraad zijn ze namelijk wat flexibeler.
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zeg dan gewoon niets... Een draadband heeft een stalen hieldraad, hierdoor is de band een stuk zwaarder dan een vouwband die doorgaans een aramide hieldraad hebben (of iets wat daar op lijkt). Draadbanden zijn echt de onderkant van het segment, het rubber is van lagere kwaliteit dan bij vouwbanden. Resultaat is een zware band met hoge rolweerstand en weinig grip.paul ulrix schreef:het enige verschil is dat vouwbanden gemakkelijker mee te nemen zijn onderweg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Wat een flauwekul. Vouwbanden zijn draadbanden. Echter voor de niet vouwbare draadbanden kun je ook velgen zonder "haak" rand gebruiken (voor vouwbanden ook maar deze zijn daar minder geschikt voor). De meeste stadsfietsen gebuiken deze velgen. Omdat mensen op een stadsfiets over het algemeen minder kilometers maken dan racefietsers en als ze een nieuwe band nodig hebben daar minder centen voor over hebben is er voor de gemiddelde band een kwaliteitsverschil. Er zijn ook hele goede niet vouwbare banden die door de ijzeren (niet vouwbare) draad.amclassic-fan schreef:Draadbanden zijn echt de onderkant van het segment, het rubber is van lagere kwaliteit dan bij vouwbanden. Resultaat is een zware band met hoge rolweerstand en weinig grip.
Lees Sheldon Brown er maar eens op na!
En toch praat AM-fan echt geen poep kilometervreter.... In de handel wordt een draadband inderdaad gezien als een starre band met stalen hieldraad en een vouwband als een soepele band met kunststofvezel hieldraad. Het zal best dat er ergens een kwalitatief hoogwaardige draadband te vinden is, maar het overgrote deel is inderdaad onderkant markt. Een vouwband is soepeler, lichter, rijdt fijner. Een draadband is zwaarder, stugger en goedkoper.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Klaasje geeft niet aan wat voor fiets, maar gezien zijn vraag denk ik dat het een racefiets zal zijn. Dan is het toch echt zo dat de onderkant van de markt draadbanden zijn, dit sprekend over rolweerstand, grip, lekweerstand. Qua slijtage kan een goedkope draadband nog wel eens beter voldoen dan een vouwband,
Kilometervreter, noem mij eens een hoogwaardige draadband voor de racefiets?
Kilometervreter, noem mij eens een hoogwaardige draadband voor de racefiets?
Ach, ik zeg ook maar wat
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Gene, dat jij het verschil niet voelt kan uiteraard, maar het gaat hier om een 180tpi (de GP) tov een 330 Tpi (de GP4000) dan bevreemd me dat zeer en denk ik dat er velen (net als ik) dat verschil wel heel sterk zullen voelen. In rolweerstand, comfort en bochtengrip. Ook het rubber verschilt nog al de 4000 heeft een Silica compound wat grip en handelbaarheid ook zeker ten goede komt. Ofwel het zijn banden in een echt heel ander segment. Ik ken echt geen band in het 4000 segment met een stalen draad, zou me ook erg bevreemden als je bij een dergelijke hoogwaardige band dat extra gewicht voor lief zou nemen.
Ach, ik zeg ook maar wat
De beste draadbanden zijn allemaal vouwbanden. Maar ga het nu allemaal niet overdrijven. De reguliere conti grand prix en bijvoorbeeld een vittoria rubino heb je zowel met stalen hieldraad als in vouw variant. Niet de absolute top maar wel gewoon prima bandjes. Als de rest van de band identiek is zal er in de praktijk echt heel weinig verschil zijn. Behalve het gewicht dan. Dat scheelt aanzienlijk.
Conti GP vouwbanden kosten geregeld 14€. Kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je daarop nog zou willen besparen met zo'n lompe draadband.