Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Italiaans ?

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 02 sep 2013 21:15

Gewoon uit interesse:
Zoals vele mensen kiezen voor de emotie die ze hebben bij een Italiaanse fiets (Bianchi, Pinarello enz) vraag ik mezelf af: welke fietsen komen nou waarvandaan ? Komen de Bianchi's nog uit Italië of worden ze elders gemaakt (Azië). Deze vraag geldt ook voor andere merken, waar komen de frames nou echt vandaan ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2013 21:54

De meeste carbon fietsen komen uit China of Taiwan, ook de "Italiaanse". Slechts een paar kleine merken (bv Basso) en een paar topmodellen van grote merken (bv Colnago C59) worden nog echt in Italië gemaakt.

Voor veel mensen is de emotie van een Italiaanse fiets gewoon een Italiaans merk erop voor anderen moet het ook echt in Italië gemaakt zijn. Op mijn Colnago Ace zat in ieder geval een made in Taiwan sticker. :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 02 sep 2013 22:27

Vaak hebben Italiaanse fietsen op een of andere manier (voor mij) een mooier design dan een Duitse internet racer. Heb een RedBull en een Kuota. Maar qua prijs/kwaliteit is de internet aanbieder beter. Maarja een beslissing wordt met het binnenste (oudste) deel van de hersenen gemaakt, emotie dus. De beslissing wordt met argumenten twee buitenste schillen goedgepraat. Volgens mij wordt het vertelt op deze link http://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 sep 2013 22:50

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen de vraag waar een fiets geproduceerd wordt en waar een fiets ontworpen wordt. Vergelijk het met een iphone, een amerikaans product, dat in een chinese fabriek geproduceerd wordt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 03 sep 2013 07:45

Ik heb een duitse internet racer: Canyon. Qua kwaliteit en rijplezier doet deze echt niet onder voor de italiaanse fietsen. Wel hebben deze laatste iets sierlijks en wat speels. Mijn Canyon is wat bonkiger. Kleurenschema's doen hier ook veel, trouwens.

Met name de frames worden gemaakt in Azië, wel volgens de specs van de merken en waarschijnlijk de aangeleverde mallen. De kwaliteit van een frame gemaakt in China of in Europa is dus in principe gelijk. Meestal worden de fietsen volgens mij uiteindelijk wel in Italië, duitsland etc. geassembleerd.

Het meeste is dus emotie waar je geld voor wil neerleggen als het gaat om waar het frame is gemaakt.

Alleen even de nep frames en fietsen van grote merken uit China e.o. buiten beschouwing gelaten, uiteraard. Ik las laatst in Fiets over nep Specialized fietsen die onder je uit elkaar vallen. Heel leuk om met 30+ je balhoofdbuis in je voorhoofd te krijgen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 sep 2013 08:19

Medicbiker schreef:Gewoon uit interesse:
Zoals vele mensen kiezen voor de emotie die ze hebben bij een Italiaanse fiets (Bianchi, Pinarello enz) vraag ik mezelf af: welke fietsen komen nou waarvandaan ? Komen de Bianchi's nog uit Italië of worden ze elders gemaakt (Azië). Deze vraag geldt ook voor andere merken, waar komen de frames nou echt vandaan ?
Je vraag is duidelijk… maar toch nog te algemeen. Zoals je op de site van Italiaanse racefietsen kunt zien zijn er vele merken uit Italië. Om te beantwoorden en uit te zoeken waar al die frames vandaan komen… tja, dat lijkt mij nogal een klus.
Meer in het algemeen; volgens mij komen de meeste massa modellen gewoon uit een framefabriek in Azië. Als je meer detail info wil weten, dan moet je denk ik echt aangeven welk merk je bedoelt en/of welk type frame.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5309
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 03 sep 2013 09:25

Ik heb net een nieuwe Wilier Gran Turismo uitgezocht. Niet het duurste, maar ook zeker niet het goedkoopste frame op de markt. Daar zit een sticker op met "Made in China". Denk dat het gros daar ergens gemaakt wordt en dan in Italië afgemonteerd wordt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 03 sep 2013 10:19

Imho: Emozione is Italiaans voor gebakken lucht. ;)

Maar als iemand het mooi vindt en bereid is om er een berg euro's voor op te vorken, prima! Mij maakt het niet zoveel uit of mijn frame uit Duitsland, Taiwan, China of Italië komt....

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 sep 2013 10:53

Ik heb drie Gios Torino frames. Alle drie de frames zijn bij de fabrikant in Italie op maat gemaakt en ik heb ze alle drie ook daar opgehaald.

M'n Gios Torino voor kasseiritten (dan met klikpedalen) en retroritten (dan met toeclips)
Afbeelding

M'n dagelijkse fiets. Zo'n frame koste 1150 en dan kan je moeilijk volhouden dat je voor een Italiaan teveel betaald. Handwerk, prachtige details en zelf bij de maker ophalen!
Afbeelding

En hier het frame waar ik een klim fiets van ga maken. Komt dus een compact op en iets lichtere onderdelen zonder daar een vermogen aan uit te geven.
Afbeelding

Met deze frames weet ik zeker dat ze in Italie gemaakt zijn. Ze hebben de flair van het land en je betaald ook niet de hoofdprijs.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 sep 2013 10:56

Bij Gios een pizza eten vind ik echt geen gebakken lucht

Afbeelding

Bij Gios even een wieltje richten idem
Afbeelding

Ik ken nog wel een paar Italiaanse fabrikanten waar de deur zo openstaat!

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 03 sep 2013 11:04

mooi.
kwam laatste deze nog tegen: ook prachtig www.ciclibarco.it

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 03 sep 2013 11:14

Het maakt toch geen ene donder uit WAAR een fiets is ontworpen? En nog minder WAAR dit ontwerp uiteindelijk is gerealiseerd

Belangrijker is door WIE is de fiets ontworpen en of het er een beetje fatsoenlijk uit ziet natuurlijk en door WIE is het uiteindelijk gemaakt. Geef mij maar een goed getrainde chinees die al duizenden fietsen heeft gebouwd dan een italiaanse prutser.

(Ja ik heb een voorliefde voor italiaanse fietsen)

Plaats reactie