Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schrik om af te dalen

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 22 aug 2013 21:20

Hallo,
Ik heb een probleempje. Ik durf namelijk niet af te dalen. Het hoeft niet hard te gaan voor mij.
Ik durf wel hard te rijden vlak etc, maar als het een afdaling is die ik niet goed ken of niet zeker ben hoe ik dit het best doe sla ik compleet tilt. Ik ga dan overal de remmen dichtknijpen en niet meer goed nadenken.
Heeft er iemand nog tips om af te dalen?
Ik denk dat ik die angst heb door vroeger ooit gevallen te zijn in een afdaling.
Bedankt voor jullie hulp!
Mvg

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 22 aug 2013 21:23

Er zijn gewoon mensen die durven te dalen en mensen die dat niet zo goed durven
Ik zou ook niet weten hoe je van die angst af zou komen ik zelf vind afdalen bijvoorbeeld helemaal geweldig en het kan me niet hard genoeg gaan.
Ik denk er dan ok niet over na dat het eventuele negatieve gevolgen kan hebben
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 22 aug 2013 21:27

peter1981 schreef:Er zijn gewoon mensen die durven te dalen en mensen die dat niet zo goed durven
Ik zou ook niet weten hoe je van die angst af zou komen ik zelf vind afdalen bijvoorbeeld helemaal geweldig en het kan me niet hard genoeg gaan.
Ik denk er dan ok niet over na dat het eventuele negatieve gevolgen kan hebben
Het is meer dat ik schrik heb om bv te vallen over kiezels of te weinig grip te hebben.
daarom weet ik niet goed welke technieken dat ik toe moet passen.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 aug 2013 21:38

Kijk naar de buitenste lijn van de bocht wanneer je de binnenlijn volgt moet je bijsturen
Verdeel het gewicht voor en achter. Wanneer je merkt dat je op het achterwiel gaat rijden ga je te hard
Sterke spoorvaste wielen zijn de toverwoorden.
Banden met veel grip
Vaak doen.

Meer ?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 aug 2013 21:39

Gewoon in je eigen tempo dalen. Vergeet dat het snel moet. Je bent geen prof. Ik ben er zelf al jaren van afgestapt om risico's te nemen. Voor mij staat veiligheid en plezier voorop zelfs bij het afdalen heb je erg mooie vergezichten die je anders mist bij formule 1 snelheden.
What makes the boat go faster?

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 22 aug 2013 21:43

liviolivius schreef:Gewoon in je eigen tempo dalen. Vergeet dat het snel moet. Je bent geen prof. Ik ben er zelf al jaren van afgestapt om risico's te nemen. Voor mij staat veiligheid en plezier voorop zelfs bij het afdalen heb je erg mooie vergezichten die je anders mist bij formule 1 snelheden.
+1

60 km/h is mijn max. Harder ga ik uit principe niet. Bijtrappen heb ik nog nooit gedaan. Ook met een gangetje van 40 km/h kun je prima dalen, zolang je maar niet slepend gaat remmen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 aug 2013 21:54

Geen ramp, je bent in goed gezelschap. Bij elke toertocht waar meer dan 50 meter hoogteverschil afgedaald wordt valt te zien hoe angstig en slecht het met de daalkwaliteiten van het Nederlandse toerfietsvolk gesteld is.

Slepend of in elk geval langdurig remmen is juist vaak nodig om de snelheid laag te houden. Dit kan ook gevaarlijk zijn.

Algemene tips:
1. IN DE BEUGELS AFDALEN
2. harder remmen met je voorrem
3. fiets zoveel mogelijk laten lopen, kort en hard remmen i.p.v. lang en slepend
4. gewicht naar achteren verplaatsen op je zadel
5. de bocht door kijken, dus waar je naartoe wilt. Nooit naar de berm kijken, want dan volgt de fiets vanzelf.
6. schakel een zware versnelling. Om de fiets stabieler te houden bij hard remmen kun je eventueel lichtjes druk op de pedalen uitoefenen
7. en toch ook: niet harder gaan dan je durft

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 22 aug 2013 21:59

Rustig aan bezig blijven met dalen.
Focus op het gecontroleerd bezig zijn met de daaltechniek.
Daar is altijd wel een cursus voor te vinden of iemand die je het op de goede manier kan uitleggen. (zoals hierboven)
Als je er mee bezig bent en het blijft steeds goed gaan ,komt er vanzelf weer vertrouwen en ebt de angst van lieverlee weg.
Zij is ook tegen

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 aug 2013 22:12

Ben net een boek aan het lezen.. De kunst van het dalen.. Auteur is me even niet bekend (boek ligt naast mijn bed) ..vermakelijk boek met veel wielerfijtjes, en tips entrics over het dalen, geschreven door iemand met daalangst.
:winkthumb:

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 aug 2013 22:18

hendrikjan schreef:Ben net een boek aan het lezen.. De kunst van het dalen.. Auteur is me even niet bekend (boek ligt naast mijn bed) ..vermakelijk boek met veel wielerfijtjes, en tips entrics over het dalen, geschreven door iemand met daalangst.
Martin Bons

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 22 aug 2013 22:42

Doe mee aan een MTB clinic, daar leer je remmen, bochten insturen en kijken in de richting waar je naar toe moet, scheelt veel.

Of neem motorrijles en ga eens over een dijkje scheuren :)

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 22 aug 2013 23:22

met de mtb heb ik totaal geen schik om af te dalen. volgens mij ligt dit aan de dikte van de banden die me meer vertrouwen geven. (het zou ook wel een vals gevoel kunnen zijn soms) maar ik ben wel van plan enkele keren naar de slingerberg te gaan hier in de buurt. een berg met 9 haarspeldbochten. maargoed bedankt voor de tips!

Plaats reactie