Alles over vakanties op én met de fiets

Cols Dolomieten/Italiaanse alpen open?

Gebruikersavatar
BikerHaarlem
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 feb 2013 17:34

Gebruikersavatar BikerHaarlem 21 aug 2013 19:21

Hallo,
Heb al even zitten zoeken maar ik kan het niet vinden: een goeie actuele en betrouwbare site waaruit je kan afleiden welke cols er open zijn in de buurt van Corvara in Badia, Italia. Ik weet nog steeds niet of je dat Dolomieten moet noemen of Italiaanse Alpen.
We willen o.a. het Sella rondje doen, de passo Giau, Fedaia en Tre Cime Lavaredo om er maar paar te noemen.
Wie weet hiervoor een goeie site? We gaan trouwens eerste week september, en ik hoorde iemand zeggen dat sommige cols per 1 sept wel eens gesloten konden zijn...

Van de Franse cols weet ik hem wel maar van de Italiaanse??

Wie o wie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 aug 2013 19:23

Lijkt me stug dat die cols 1 september gesloten zijn.

Het gebied is de Dolomieten en het is onderdeel van de Italiaanse Alpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2013 19:39

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

olleranip
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 21 aug 2013 21:06


Gebruikersavatar
BikerHaarlem
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 feb 2013 17:34

Gebruikersavatar BikerHaarlem 21 aug 2013 22:35

Bedankt, hier kan ik alvast wat mee! Ga er ook van uit dat ze wel open zullen zijn maar ik heb wel meegemaakt dat er soms cols in september al gesloten werden.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 21 aug 2013 22:46

BikerHaarlem schreef:Bedankt, hier kan ik alvast wat mee! Ga er ook van uit dat ze wel open zullen zijn maar ik heb wel meegemaakt dat er soms cols in september al gesloten werden.
De door jouw genoemde cols zijn zelfs in de winter gewoon open (mss Tre Cime niet maar dat is ook geen doorgaande weg). Hooguit bij zware sneeuwval tijdelijk even gesloten maar dat zal in september niet het geval zijn.

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 22 aug 2013 11:29

Sella rondje is gewoon open (Ja, of het moet er opeens gaan sneeuwen): de Sella Ronda Bike Day wordt op 15 september gehouden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 aug 2013 00:05

amclassic-fan schreef:Lijkt me stug dat die cols 1 september gesloten zijn.

Het gebied is de Dolomieten en het is onderdeel van de Italiaanse Alpen.
zelfs begin mei zijn die cols berijdbaar. 100% zeker ben ik niet maar volgens mij zijn dit gewoon de dolomieten. Tot de Italiaanse Alpen behoren wel de stelvio, passo del rombo, gavia, mortirolo, e.d. Je zou de autostrade over de Brennerpas naar bologna als grens kunnen nemen.

'k moet me al corrigeren:
wikipedia: ""De Dolomieten maken geologisch gezien deel uit van de Zuidelijke Alpen. De Zuidelijke Alpen liggen op de Apulische Plaat, een kleine tektonische plaat die naar het noorden beweegt en daarbij op de Europese Plaat botst, een beweging waardoor de Alpen zijn ontstaan. Het gesteente dat nu de Dolomieten vormt, is zo'n 60 miljoen jaar (Ma) geleden gevormd door de lithificatie van riffen van koraal"".
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 23 aug 2013 06:10

Ze zijn zeker tot in oktober open. Het is echter hooggebergte, dus ook hoogzomer kan het wel eens gebeuren dat ze een dagje dicht zijn. Heb ik nog nooit meegemaakt ( wel met de Stelvio in Juli)

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 25 aug 2013 13:20

Sluit me aan bij Pinarello.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 aug 2013 14:18

Cols zijn hele jaar open. Maar je kan een keer pech hebben. Ik heb een keer in juni gehad dat ze de Sella vlak achter ons dicht deden. Teveel sneeuwval in korte tijd en te hoge temperaturen dat het kon gaan schuiven. Ieder die boven was MOEST omlaag en Niemand mocht meer omhoog. Ik ga er al jaren op wintersport en in de loop van November begint het pas echt serieus te sneeuwen en de Fedaia en de Tre Cime worden dan wel een probleem maar ook die houden ze als het kan schoon.
Strikt genomen is begin september een prachtige periode om hier te fietsen. Weinig neerslag en nog prima temperaturen. Zeker als je van 9 tot 4 gaat fietsen is het top in dei maand.

Gebruikersavatar
BikerHaarlem
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 feb 2013 17:34

Gebruikersavatar BikerHaarlem 31 okt 2013 16:08

hallo,
ben inmiddels alweer tijdje terug, alle cols die we wilden doen, waren open. M.n. de Campolongo, Sella, Pordoi, Fedaia, Erbe, Giau.
Het weer was dan ook goed!

Heb in de Franse Alpen echter wel meegemaakt dat cols als de Iseran, Cormet de Roselend en Galibier gesloten waren eind mei of in september. Had wel te maken met (incidentele) sneeuwval.

Plaats reactie