Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 aug 2013 17:55

loos schreef: Opvallend: de Zonda krijgt een betere aerodynamica den de Eurus/Shamal;

http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/88
Als ik de grafiek goed lees, en dat is moeilijk, dan geld dit alleen bij wind recht van voor. Bij licht zijdelingse wind wordt het steeds minder totdat de Shamal ineens beter is als de Zonda. Vreemd aan gezien de Shamal spaken meer last van zijwind dan van eind van voor last lijken te hebben (optisch).

Inmiddels hebben al die campa wielen trouwens weer andere spaken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 26 aug 2013 14:04

Dat verhaal over jaw is interessant.

Alles motiveert me in ieder geval om harder te trainen:
  • Gewicht besparen: vergeet de grammenstrijd op de wielen en eet minder zooi
  • Aero voordelen komen pas boven de 30 km/u à 40 km/u, afhankelijk van de bronnen: dus harder rijden
Sowieso ben ik er uit om diepere velgen te nemen: 45 à 46mm. Omdat ik iets exclusiefs wel leuk vind op mijn Canyon is maatwerk wel heel aanlokkelijk.

Twijfel: dieper achter, minder diep voor? Bij 45 achter, 30 voor: 30mm is al vrijwel zinloos qua aero, geloof ik. Dan kom je al snel op bijv. 80 achter, 45 voor. 80mm vind ik eigenlijk al niet meer zo mooi.

Dusssssss ..... 45 achter én voor. Nu nog de juiste naaf:
  • Chris King R45
  • Alchemy ORC-UL / ELF
  • Acros .54 Road
..... gelukkig heb ik nog even om stevig na te denken. ;-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2013 14:33

Wie verzint die onzin grenzen iedere keer? Een 30 mm velg met 16 spaken een mooi overgang naar de band is een stuk aerodynamischer dan een te smalle 60 mm velg met 32 spaken.

Zelfde geldt voor de snelheden, natuurlijk heb je meer voordeel van aerodynamische wielen als je harder gaat. Maar ook bij 30 km/h is er wel een beetje verschil. Verschil zeker in Nederland altijd groter zijn dan het voordeel dat lichtere wielen opleveren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 26 aug 2013 15:28

amclassic-fan schreef:Wie verzint die onzin grenzen iedere keer? Een 30 mm velg met 16 spaken een mooi overgang naar de band is een stuk aerodynamischer dan een te smalle 60 mm velg met 32 spaken.

Zelfde geldt voor de snelheden, natuurlijk heb je meer voordeel van aerodynamische wielen als je harder gaat. Maar ook bij 30 km/h is er wel een beetje verschil. Verschil zeker in Nederland altijd groter zijn dan het voordeel dat lichtere wielen opleveren.

Daarom noemde ik al een bandbreedte vwb die snelheden. Anders klinkt als een soort super pursuit mode http://www.youtube.com/watch?v=WyYB-E0rnw4 die automatisch aan gaat wanneer je de 40 overschrijdt. :lol:

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 aug 2013 16:38

Wat noem je eigenlijk aero?
Heeft het wel iets met watts te maken?

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 26 aug 2013 20:50

Altijd. Weerstand kost je energie .... vermindering weerstand scheelt dus watts die dus naar de wielen gaat ipv tegengaan wind.

Het is allemaal marginaal gezien de discussies, maar niettemin waar.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 26 aug 2013 21:20

Puntje gewichtsbesparing ...... Bij de komende wielset komt er gelijk een Record cassette ipv voor de Chorus. Scheelt 50 gram door een aantal titanium kransen.Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 aug 2013 21:35

Zucht! En die 50 Gram minder kost je meteen 100 Euro extra grofweg. Tevens zijn alleen de drie grootse kransjes van titanium welke je normaliter weinig gebruikt bij een goed ingeschatte cassette verloop voor je gebruik.

Zonde van je 100 Euro imho.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 aug 2013 21:47

Dus het verschil tussen een eurus wiel en een goed aero wiel is erg klein en het verschil tussen aero wielen onderling is erg groot
Het gaat dan over wtts

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2013 23:08

zorroi schreef:Zucht! En die 50 Gram minder kost je meteen 100 Euro extra grofweg. Tevens zijn alleen de drie grootse kransjes van titanium welke je normaliter weinig gebruikt bij een goed ingeschatte cassette verloop voor je gebruik.

Zonde van je 100 Euro imho.
En de ketting is ook 16 gram lichter van Record ;)
Neem ik de chorus cassette wel over.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 aug 2013 00:19

snowkrash schreef:Dat verhaal over jaw is interessant.

Alles motiveert me in ieder geval om harder te trainen:
Ik zei eerder dat ik de zaak over Yaw Angle deze week eens op zou schrijven 'but why invent the wheel twice?' :D

Vandaag eens wat artikelen over Yaw Angle bij elkaar geraapt en zal die morgen samenvatten.
Ik denk wel dat ik weet waar http://ritcheylogic.com/media/wysiwyg/r ... incher.pdf de mist in gaat dan wel zeer onduidelijk is.
Laatst gewijzigd door Zorro op 27 aug 2013 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 27 aug 2013 00:29

Yaw
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie